Logg inn

Brukernavn

Passord



Glemt passordet?
Få nytt ved å klikke her.

Navigasjon

· Diskusjonsforum
· Bildegalleri

Brukere online

· Gjester online: 2

· Medlemmer online: 0

· Antall medlemmer: 324
· Siste medlem: Stig2

Replikkboks

Du må logge inn for å skrive her.

Thomas
02/02/2020 21:17
For en flott dag og dato Grin 02.02.2020 Cool

Torleif
21/12/2019 18:59
God jul og godt nyttår Smile

02KNUT
18/08/2019 08:49
Hei.Er det noen som har/vet av noen som har en 02 med s14 motor og fått den godkjent på biltilsynet.Er interessert i å komme i kontakt,ev reg.nr på bilen/e. Smile

DB47684
10/04/2019 13:27
Hei, Jeg har ikke egen delefilm, men tror at det delenummeret er en tidlig hovedsylinder for en-krets system? Ev. om det går an å se på den hvor mange uttak det er på siden og bunn av den?

e12535i
10/04/2019 07:33
Hei. Ser ut til at jeg ikke har rep-sett til 20,64mm pumpe, men antagelig (må sjekke) ei ny hovedpumpe til 1600ti/2002, nr. 34314750055, om den kan brukes.

DB47684
06/04/2019 10:59
Hei, er det noen som kan ha liggende overhalingssett til hovedsylinder bremse? 20,64mm. Delenummer: 34311113655.

DB47684
28/03/2019 13:39
Det høres bra ut, mange trivelige mennesker og mye nyttig kunnskap på dette forumet,så det hadde vært flott å få litt liv her igjen

2002turbo
25/03/2019 23:50
Joda, nå skal vi forsøke å blåse litt liv i det igjen :-)

JE
15/03/2019 20:18
kikker innom til tider, men siden man ikke har noen 02 lenger så blir det ikke bidratt med stort på fora lenger. (har to prosjekt tråder på Bimmers.no, en e30 og en e46) Er vel ikke til å stikke

DB47684
20/02/2019 11:00
Hei, ser fryktelig stille ut her nå. Er det noen som bruker dette forumet lenger, eller samles vi på andre plattformer?

02dag
10/01/2019 00:01
Noen som har innsugsmanifolden for tidlig tii. Trenger egentlig bare de røra som festes til toppen. Nr 5,8,10 og 11 på denne siden [url]http://www.re
aloem.com/bmw/enUS
/showparts?id=2583
-USA-09-1971-11

Torleif
24/12/2018 14:09
God jul og et riktig godt nytt år 🎉🎉&#1
27881;

2002turbo
10/09/2018 20:24
Høsttreff 2018, hos Finn Erik Olafsen. Søndag 7.oktober.

Ekren E9
06/07/2018 16:17
En 02 avhenger vel av hva slags 02, en vanlig 1602 og 2002 mellom 50-100 ett sted, men da er det ikke noe smykke, kun i ok brukskikk. De stiger i utlandet så vi kommer nok etter.

02-Ole
23/06/2018 17:51
Hva er en ok bruksbil 02 verdt nå for tiden? 50?100?150?

geirm
25/01/2018 23:24
Er det noen som har et bra frontstykke liggende? Send PM eller ring 91398650

Ekren E9
11/01/2018 23:19
Årsmøte Smilesøndag 11.mars Kl.1300 Mortens Kro Smile

geirm
01/01/2018 14:09
Godt nyttår folkens, må det bli minst like bra som det gamle

02turbo
24/12/2017 15:31
God Jul og Godt Nyttår til alle. La oss håpe på et nytt år med nye spennende prosjekter og innholdsrike treff Wink

Ekren E9
22/12/2017 22:20
God jul og godt nyttår ønskes Wink

Siste artikler

· Nasjonal Motordag
· Hvem er vi

Viser tråd

 Skriv ut tråd
T 7002
geirm
Takk Ronny,

Det er ved å se hva andre gjør jeg blir inspirert også.

Geir...
BMWCCN medlem # 424

75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil
70 2002 App. K race car
 
geirm
Da begynner venstre front og nærme seg ferdig, kun å bore hull for punktsveis og prime baksiden før det hele sveises fast. Som nevnt før lager jeg denne reparasjonsdelen i 1,25 plate i tillegg har jeg laga den 5 cm dypere enn originalen. Tilsammen burde dette gi en betydlig stivere front.

Som dere ser av tidligere bilder sveiser jeg skjøtene mellom hvert punkt, det bidrar også til et stivere karrosseri. Denne operasjonen tar utrolig lang tid siden platene må være helt rene før man sveiser. Jeg er rimelig sikker på at syredypping er vel anvendte penger om man har planer om å sømsveise karrosseriet.


Sikkemaskin

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0995.jpg


Prøvemontering

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0996.jpg


Geir...
BMWCCN medlem # 424

75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil
70 2002 App. K race car
 
geirm
For noen år siden gjorde jeg om en forstillingstravers jeg i utgangspunktet skulle bruke på gr.2 bilen min, men pga endrede planer ble den til overs. Den er nå tatt frem igjen og vil bli brukt på T-7002.

Målet med alle endringene var å lage forstilling med hjulvinkler tilpasset banekjøring med moderne R-dekk. Det er Caster og Camber vinklene jeg har endra.

I og med at jeg har valgt å benytte standard diameter på fjærene er det lite ekstra camber å få ved å legge fjærbeina innover, jeg bora nye hull for boltene i fjerbeinstoppene og flytta de 8mm lenger ut. Da kom fjærbeinet 8 mm lenger inn, så mye mer er det ikke å hente uten at øvre fjærtallerken tar i innerskjermen. I tillegg flytta jeg innfestingspunkta for bærebroene inne på traversen 8mm ut og 3mm opp. Det siste trikset var å flytte bærekula ut 4mm på på bærebroa. Totalt vil dette gi en plass mellom 2 og 2,5 grader negativ camber.

Innfestningspunkt flytta ut 8mm og opp 3mm.
i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0669.jpg


Bærekulene flytta ut 4mm på bærearma.
i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/Brearm.jpg


Castervinkelen endra jeg ved å snu hylsene til casterforinga på traversen. Jeg kappa hylsa ut snudde den 180 grader og sveiste den på plass igjen. Fremhjulet kommer nå ca 1cm lenger frem, det gir ca 1 grad økt castervinkel.


Her er casterforingshylsa til venstre på bildet snudd.
i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0670.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0673.jpg


Mye arbeid for lite vil mange si, men helt avgjørende for å få ut det beste i 02'en på bane. Nå skal det også sies at sjåføren må ha et vist nivå for å utnytte dette, men når svingene oppleves mindre dramatiske går det automatisk fortere.

Dette ble vist mye prat, men tar gjerne imot kommentarer. Kanskje noen har en annen vri på dette.


Geir...
BMWCCN medlem # 424

75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil
70 2002 App. K race car
 
02Ronny
Tøfft! Dette blir bra!

Har hørt at det går an å bruke E12 bærebruer for å få mere camber. Vet ikke om det stemmer.

Hva med å erstatte både bærebru og casterstag med justerbare stag teflonforing og Uniballs. Hmmm, hadde vært noe det......Grin
Hilsen Ronny

Mob: 90857950

Lokalt forum:http://helgeland-.../index.htm
 
geirm
Ja, E12 bærebroer og 02 casterstag gir vist samme resultat, økt camber og caster. Dette er et trick jeg for så vidt har vært klar over, men pga reglene i historisk racing valgte jeg å kamuflere alle endringen i orginal deler.

Om du ikke er en riktig rev i 02 er det ikke mulig å se disse endringeneCool.

På gr.2 bilen blir det forstilling i rør og uniballs, bærebroene bak likeså, men det blir når T-7002 blir ferdig.

Geir...
Redigert av geirm den 04-10-2009 23:54
BMWCCN medlem # 424

75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil
70 2002 App. K race car
 
geirm
Fikk litt tid på verkstedet denne uka slik at jeg fikk gjort ferdig forran a-stolpen på venstresida.

Begynte såvidt å kappe i fotbrønnen også, det er mye brunt tysk kvalitetsstålCool. Vanskelig å vite hvor mye en skal kappe ut uten å miste helt oversikta på hvardan en skal sy det sammen igjen.


Bruker Wurth ruststopp som primer (den tåler mye varme før den flasser)og Wurth sveiseprimer mellom punkta.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSCN1432.jpg


Her er det ferdig sveisa og prima med Wurth syregrunning.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0999.jpg

Mer rustShockSadAngry

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_1002.jpg

Geir...
BMWCCN medlem # 424

75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil
70 2002 App. K race car
 
2000Touring
Må bare få sagt det igjen - det du gjør ser utrolig bra ut!
Skjønner godt at dette tar langt tid..
BMWCCN # 948
1996 BMW Z3
1996 BMW Compact
2008 BMW F650GS
 
Hauso
Ser sinnsykt bra ut der her! Virker som du kan sakene dine godt, og vel så detSmile Stå på, det blir absolutt verdt detSmile

Jeg har et spm til deg:
Jeg holder på å ta ut dashbordet av min 02 touring. Alt er tatt ut, så det gjenstår kun selve dashen. Er det bare å røske å dra? eller er det en spesiell teknikk, eller noe for å få det ut (helt)

Ha en fin kveld!
-98 Peugeot 406 stv! Grin
-89 e30 316i - Spiker...
-72 2002 Touring - Finværsbil

Tlf: 92882462
 
Johnny Pettersen
Røske og dra???
Hvis du viser litt tålmodighet og legger deg på rygg og ser oppunder dashbordet med ei lomme lykt vil du kunne se innfestingene.
Spray skruene med litt 556 så vil du kunne få det ut .
Frontruta må også ut, da vil du se noen skruer langs kanten.
På forhånd må også midtkonsoll ut, dekslene til varme regulering vipper du ut og finner noen små skruer bak der, ikke demonter wire til varme da disse vil sitte igjen
For og demontere selve instrument huset må du ta hånda bakom oppunder så vil du kjenne speedo-wire samt 2 store muttre, så kan man lirke det ut
 
atlee
Hei,ser det er flere enn meg som sliter med mye rust! Driver med akkurat samme karosseri arbeid,morsomt å følge med på hva du gjør.Ble litt nyskjerrig på de kanal forsterkningene "a la baur cab" er de hjemlagde eller er det kjøpedel? Er jo fristende å stive av litt når man skal ta av kanalene uansett.

hilsen atle
 
geirm
Hauso,
Det ser ut til at du har fått behørig hjelp til å ta ut dashbordet. Håper du hører på gode råd og ikke røsker og drar.

Atle,
Det er kjedelig med rust men sett med litt positive øyne er det en god mulighet til å intodusere noen sårt trengte forsterkninger på 02'en om en har tenkt å benytte den til banekjøring. Om du ikke skal kaste den rundt på en bane eller oppgradere med en kraftig turbomotor e.l. er det ikke verd bryet.

Kanalforsterkningene jeg monterer på T-7002 er hjemmelaga, de lager du av 1,25mm tynnplate som du kapper ca 160 X 1600. I og med at innfestningsflatene ikke ligger rett over hverandre må du knekke platene litt. Lette hullene har jeg tatt med vanlig hullsag i tillegg har jeg veket inn kantene på hulla for å få det litt sterkere.

Forsterknimga til fullcab'en er å få kjøpt hos BMW, koster ca 4000 per side. Den har i tillegg en firkant profil langs hele forsterkningsplata.


Geir...
BMWCCN medlem # 424

75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil
70 2002 App. K race car
 
geirm
RUST RUST RUST, jeg blir gærnShockShockShock!!!

Trodde jeg hadde kontroll på dette området og skulle bare sveise inn noen biter jeg hadde laget å så pang ferdig. Det så veldig bra ut fra innsida, men når jeg "bare skulle ta bort" noe Tectyl i hjulhuset så viste elendigheten segAngryAngry.

Kanalen var full i løv og rustflak, det må være tynt i kanalen en plass for å produsere så mange rustflak mener jeg.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSCF0106.jpg

Jeg er vel nesten der at jeg ikke får det sammen igjen.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSCF0105.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSCF0103.jpg


Geir...
BMWCCN medlem # 424

75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil
70 2002 App. K race car
 
geirm
Det ble 3 timers søndags arbeid i verkstedet i dag, det rakk til å få tilpassa og delvis sveist inn en platebit.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSC_0622.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSC_0625.jpg

Geir...
BMWCCN medlem # 424

75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil
70 2002 App. K race car
 
peterrk
Du er galShock
Lager du alt av plater selv?

Det der hadde ikke jeg hatt tolmodighet til. Kommer ikke til å vises at den har vært reparertSmile Stå på
 
Johnny Pettersen
Hei!
Som gammel karosserimann vil jeg si at arbeidet blir bra utført.
husk at alle sveiser må slipes helt glatte da det er under glødeskallene rusten begynner igjen, også at sveisene er tette, bruk en lommelykt og lys fra baksiden hvis mulig.

på en skikkelig renovert bil skal det ikke synes at den er reparert.
 
geirm
Målet er at alle platene blir skjøtt sammen slik det er gjort orginalt og at alle sømsveiser skal glattes ut slik at de ikke syns. Det første er faktisk det vanskligste siden bilen på enkelte steder er "reparert" en gang tidligere av en som definnetivt ikke var nøye, det fører til at det er vanskelig å finne ut hvordan det skal se ut. Godt å ha en bil til å se etterCool.

Jonny, kjekt å få gode skusmål av en feinschmekker.'


Geir...
BMWCCN medlem # 424

75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil
70 2002 App. K race car
 
geirm
Det er litt av en tolmodighetsprøve å gå på et slikt prosjekt, regner med at det totalt går med 13 - 14 timer bare i fotbrønnen på førersiden.

Jeg trodde bilen var i bedre stand enn det skulle vise seg den var, hadde nær sagt at det er en fordel. En ting er i alle fall sikkert, jeg hadde aldrig starta på dette prosjektet om jeg viste hvor mye arbeid det var. Men det er nesten glemt, det som står igjen av rustreparasjon nå er å bytte ytterkanalen på førersiden..... Nei forresten, må ikke glemme at innerkanalen ved feste til tverramma bak også må byttesSad. Men da er jeg ferdig det er jeg rimlig sikker på Grin.



FRA DETTE:

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSCF0108.jpg


TIL DETTE, PÅ 11 TIMER

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSCF0110.jpg


Geir...
BMWCCN medlem # 424

75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil
70 2002 App. K race car
 
geirm
Det begynner å nærme seg innvendig i bilen, har ca 4 timer igjen med sveising og sliping før jeg sier meg ferdig.


i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSCN1743.jpg


Har fjerna ytterkanalen på førersiden helt, der var det som forventa ganske dårlig bak ved tverramma. Har kappa meg opp til friskt stål, er usikkerpå om forsterkinga til tverramma reparerbar eller om jeg må bytte den

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSCN1746.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSCN1745.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSCN1761.jpg

Ikke rart det ruster med en slik konstruksjon, 3 plater uttapå hverandre. Dette er nedre del av forsterkinga i C-stolpen

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSCN1762.jpg


Geir...
BMWCCN medlem # 424

75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil
70 2002 App. K race car
 
JE
fantastisk, du har virkelig tolmodigheten i orden! Shock
Jørgen

ClubE30Meet medlem 118
Bmwccn medlem 3496


86 - 320i 2-dørs prosjekt
01 - 320d e46 touring -> burksbil
 
geirm
JE skrev:
fantastisk, du har virkelig tolmodigheten i orden! Shock


Tolmodighet og tolmodighet, spør du barna mine vil vel de si at jeg har tolmodighet som en Golden Retriver med full matskålShockGrin.

Håper og tror at jeg ikke er sykt opphengt i detaljer, men ønsker å gjøre bilen så bra jeg evner. Rust får meg omtrent til å slå baklengs salto, da går jeg løs med vinkelsliperen og kapper bort det jeg må. Så er det bare å håpe at jeg greier å få det sammen igjen. Så langt har det gått bra.


Geir...
BMWCCN medlem # 424

75 2002 Schnitzer 16V prosjekt gatebil
70 2002 App. K race car
 
Gå til forum:
Generert på: 0.20 sekunder
13,360,765 Unike besøk