Emne: BMW 02/Classic :: Plugger på den gule

Skrevet av 02turbo den 23-10-2008 12:22
#1

Skiftet plugger på den gule i går, nr 1&2 var sjokoladebrune mens nr 3&4 var svarte. De svarte står i forhold til en dobbel forgasser. Er det noen som kan forklare meg hva dette skyldes? Bør jeg gjøre noe?

mvh turboSvein

Skrevet av Johnny Pettersen den 23-10-2008 14:12
#2

Hei!
Hvis du har 2 dobble så er vel gasserne ute av synkron.

Skrevet av 02turbo den 23-10-2008 18:54
#3

Ja det er 2 dobble som står på bilen. Noen som har et godt tips på hva som er best fremgangsmåte for å få dette på rett kurs?

turbo Svein

Skrevet av herr bertone den 23-10-2008 19:14
#4

Jeg kjørte opp til Alf Lie på Alnabru i våres. Han fikset det kjapt og greit, og bilen går fortsatt bra.

Skrevet av Johnny Pettersen den 23-10-2008 19:32
#5

Må synkroniseres med synkrometere av noen som har peiling på Forgassere. Aller helst bør det også være uttak i grenrøret for hver sylinder så CO kan måles individuelt Dyser og halsringer kan man vel gå utfra er rett når du har fin farge på 2 av pluggene.
Skikkelig tunede Webere går i åresvis uten å røres hvis de er skikkelig justert

Skrevet av geirm den 23-10-2008 22:55
#6

Hei Svein,

Webrer har den fordelen at spjeldene i hver forgasser ikke er justerbare i forhold til hverandre. De sitter på samme spjeld aksel, det betyr at du synker forgasserene kun med justerskruen på arma mellom forgasserene. Det neste du kan justere er omlufteskruene, det er en per forgasserløp. Disse har en grunninnstilling på 2 omdreininger ut. Du skrur de inn til de stopper for så og skru de 2 omdreininger ut. Det lønner seg å notere instillingen de hadde når du begynte å justere (hvor mange omdreininger du skrudde inn før de stoppet). Du må gå utfra at forgasserene er riktig dysa til din motor for mellom og fullgass, derfor er det antagligvis småkjøring som gjør at pluggene blir svarte. Dette bør du kunne fintune med synkronisering og omlufteskruene.

De som er litt drevne på Webrer, og ikke har syncrometer for hånden, gjør dette med en slange som de tar ene enden mot senter trakt og andre mot øret, så bruker de lyden i trakta som måle enhet. Sveinung H.er en rev på dette.CoolGrin


Geir...

Skrevet av 2002turbo den 24-10-2008 00:04
#7

Har du flaks, er det bare choken på den bakerste gasseren ?

Skrevet av oyvind den 24-10-2008 17:35
#8

Hallo

Bruk synkrometer eller kontakt Alf Lie , å juster på øret er fra 60 Tallet!
Dessuten er det 1 og halv gang ut!
Dette er grund justering så på med synkro meter og husk att forgasserne må være i lik kondisjon.
Deffenitivt ingen ørejobb!

Skrevet av 02Ronny den 24-10-2008 18:23
#9

Heihei!

Nå skal ikke jeg starte en diskusjon her nå, MEN:

Har kjørt med doble 45 Weber i noen år nå, og har nesten uten unntak justert med øret som Geir sier. Funker som bare det!
I fjor kjørte jeg fra hjemmefra Mo i Rana til Vålertreffet med oransjen min, justert på øret: 0,85/mil. Og det var IKKE økonomikjøring.

Sjekk at det ikke er slark på overføringene mellom forgasserne, og skru co skruene likt. Stapp en slange i øret og hold slangen på samme plass i forgasserløpet. Juster til du får samme klukkingen fra alle løpene så er du der. Når det er gjort kan du glemme syknkroniseringen og konsentrere deg om co skruene. Husk å justere alle skruene likt hele tiden. Bruk co måler.

Skrevet av Johnny Pettersen den 24-10-2008 21:06
#10

Ett gammelt triks er å blende løpene til chokene med 6mm sett skruer da den mikkemus designen i VELDIG mange tilfeller slipper gjennom bensin.
To pump med gassen før start har samme virkning som choke.

Skrevet av oyvind den 26-10-2008 17:40
#11

Dette behøver ikke diskuteres for ingen verksted bruker øret på å justere dobble weber forgassere så når noen spør her på forumet må en jo svare slik som det skal gjøres.

Skrevet av 02Ronny den 26-10-2008 20:12
#12

Kan gjøres mener du Wink
Dette MÅ ikke gjøres på verksted å betale penger for noe som man kan gjøre selv.

Skrevet av oyvind den 26-10-2008 20:44
#13

Dette hadde ikke noe med Penger å gjøre men att det skal gjøres riktig!
Hentydningen til verksted har selfølgelig med att de gjør det som er riktig men vi kan gått være uenige!

Skrevet av 02Ronny den 26-10-2008 21:11
#14

Ja vi sier det sånnGrin