Emne: BMW 02/Classic :: Tette Bolt/skruehull i karosseri

Skrevet av 2000Touring den 13-01-2009 15:11
#1

Holder på å pusse opp motorrommet på Touringen samtidig som jeg bytter motor til Tii Smile Jeg har en del skrue/bolthull(Ø5-6mm) i innerskjermene jeg jeg gjerne skulle ha tettet. Hvordan kan jeg gjøre dette for å få en varig bra løsning. Tenkte først at jeg kanskje bør sveise igjen hullene og begynte med det. Men det var ikke så lett for en med billig/dårlig sveiseapparat, og liten erfaring med å sveise. Finnes det andre muligheter som blir bra?

Redigert av 2000Touring den 13-01-2009 15:12

Skrevet av Johnny Pettersen den 13-01-2009 22:42
#2

Kjøpe svarte karosseri propper i gummi, eneste løsningen hvis du ikke sveiser igjen hullene, sparkel løsner igjen.

Skrevet av geirm den 13-01-2009 23:58
#3

Enig med Johnny, sveis eller gummi propper.

Jeg har sveist mange slike hull på gr.2 bilen min, det er ikke vanskelig. Laga meg et aluminium mothold som jeg legger på baksiden når jeg sveiser, da sprer du varmen og sveisen flyter fint. I og med at sveisen flyter blir det ikke så mye å slipe etterpå. Sveisen fester ikke til aluminium.

Geir..

Skrevet av 2000Touring den 14-01-2009 14:04
#4

Johnny Pettersen skrev:
Kjøpe svarte karosseri propper i gummi, eneste løsningen hvis du ikke sveiser igjen hullene, sparkel løsner igjen.


Hvor får man tak i slike gummipropper? Vet ikke om det er mannen eller sveiseapparatet som er udugelig - eller en kombinasjon. Nesten med en gang jeg begynner å legge på sveis begynner materiealet og smelte, og hullet blir bare større Sad
Har skrudd alt ned på minimum på apparatet, matingen også.

Skrevet av 2000Touring den 14-01-2009 14:08
#5

geirm skrev:
Enig med Johnny, sveis eller gummi propper.

Jeg har sveist mange slike hull på gr.2 bilen min, det er ikke vanskelig. Laga meg et aluminium mothold som jeg legger på baksiden når jeg sveiser, da sprer du varmen og sveisen flyter fint. I og med at sveisen flyter blir det ikke så mye å slipe etterpå. Sveisen fester ikke til aluminium.

Geir..


Hørtes ut som en god ide med alu mothold. Hvor får man tak i noe slikt?

Skrevet av Lasse den 14-01-2009 23:59
#6

Det er vel bare å ta hva som helst av alu. som du ikke har bruk for å banke til og holde imot. Evt. montere et slags håndtak i alu'en slik at du ikke brenner neven av deg.

Et sammenpressa kobber-rør funker også (ekstra bonus hvis det er med plast på....)

Skrevet av geirm den 15-01-2009 23:24
#7

2000Touring skrev:
Hørtes ut som en god ide med alu mothold. Hvor får man tak i noe slikt?


Har dreiebenk serru, tok bare en aluminiumsbolt og dreide den til en grei fasong. Tenkte jeg skulle ta bilde av den men den har nok blitt noe annet siden da.

Geir...

Skrevet av 02dag den 17-01-2009 22:13
#8

Jeg har laget et mothold av kobber. Lagde det av et kobberrør som jeg slo flatt og lagde en passende vinkel på. Det fungerer også fint.

Når du sveiser så vær nøye med å rengjøre for gammel lakk og slikt både på for og bakside. Mitt apparat har 7 innstillinger på strømstyrke, og jeg bruker stort sett innstilling nummer 2 når jeg skal sveise to plater kant i kant eller slike hull som du snakker om.

Redigert av 02dag den 17-01-2009 22:14

Skrevet av 2000Touring den 18-01-2009 08:00
#9

02dag skrev:
Jeg har laget et mothold av kobber. Lagde det av et kobberrør som jeg slo flatt og lagde en passende vinkel på. Det fungerer også fint.

Når du sveiser så vær nøye med å rengjøre for gammel lakk og slikt både på for og bakside. Mitt apparat har 7 innstillinger på strømstyrke, og jeg bruker stort sett innstilling nummer 2 når jeg skal sveise to plater kant i kant eller slike hull som du snakker om.


Ok. Jeg har vært flink til å gjøre rent på framsiden, men ikke på baksiden. Skal prøve å gjøre rent bak også. Nå har jeg skaffet meg alumothold også, så kanskje det hjelper også. I forhold til apparatet mitt er det ikke så mange innstillingsmuligheter. To vippebrytere og trinnløs mating. Trådmatingen har jeg på trinn 2 av 10. Har begge vippebryterene på minimum(dvs min og 1). Jeg sveiser med flussfylt tråd også, tenkte det var like greit, selv om jeg har liten gassflaske...

Skrevet av 02-Oivind den 18-01-2009 08:30
#10

Bruk gass når du sveiser karosseri. Da slipper du slagget og sparer deg mye etterarbeid! Rørtråd krever også mer varme for å gi bra resultat!

Skrevet av geirm den 18-01-2009 11:13
#11

2000Touring skrev:
Jeg sveiser med flussfylt tråd også, tenkte det var like greit, selv om jeg har liten gassflaske...


Jeg fikk anbefalt flusstråd av en "expert" det var så bra. Jeg holdt på å gå fra vettet, det var komplett umulig å få til god sveis. Det ble bare hull der jeg skulle sveise, fikk en kjempejobb med å gjøre det bra igjen.

Det er selfølgelig mulig at mitt sveiseapparat ikke går med flusstråd, men jeg er rimelig sikker på at du får et veldig mye bedre resultat med dekkgass. Husk bare at med MIG bruker du blandingsgass, ren Argon gir poret sveis (Stratos (Nidar) sveis).

Det er som Øyvind sier, det blir best med gass sveis. Men det er ikke lett for en amatør å sveise med gass heller, og så må man ha tilgang til et gass apparat.

Geir...

Redigert av geirm den 18-01-2009 11:13

Skrevet av Johnny Pettersen den 18-01-2009 16:32
#12

Det skulle ikke vært lov og annonsere MIG apparat med tråd hvor man ikke trenger gass. Fullstendig ubrukelig.

Skrevet av 02-Oivind den 18-01-2009 18:02
#13

Nei, er kun til konstruksjonssveising og båtbygigng at rørtråd er å foretrekke! Rørtråd krever som sagt mye mer av MIG-apperatet og de billige apperatene faller igjennom, uten unntak.

Skrevet av 2000Touring den 18-01-2009 22:40
#14

Okey, så konklusjonen er at jeg bør få tak i ei gassflaske og sveise med normal tråd. Apparatet mitt er mulig å bruke både med flussfylt og vanlig tråd.

Skrevet av peterrk den 19-01-2009 19:38
#15

Du skal sveise MAG på karroseri. dvs at du ikke bruker rein argon, men Mison 18 el.

Med MIG bruker du rein Argon el lignende inert gass.

Det går å blande, iallefall på stål, men det blir vanskelig å sveise.

Skrevet av 2000Touring den 20-01-2009 06:06
#16

peterrk skrev:
Du skal sveise MAG på karroseri. dvs at du ikke bruker rein argon, men Mison 18 el.

Med MIG bruker du rein Argon el lignende inert gass.

Det går å blande, iallefall på stål, men det blir vanskelig å sveise.


Er forskjellen på MIG og MAG dekkgassen man bruker? På apparatet mitt tror jeg man bare kan bruke små (1/2kg?) gassflasker. Mener å huske at jeg får kjøpt det på Torshov bilrekvisita. Og det er vel 2 forskjellige å velg i mellom om jeg ikke husker feil.

Skrevet av 2000Touring den 20-01-2009 20:05
#17

Ser på Torshov bilrekvisita at jeg kan velge mellom 3 forskjellige gassflasker.
1) co2
2) argon
3)co2/argon

Hva anbefales?

Skrevet av peterrk den 20-01-2009 22:55
#18

Forskjellen på mig mag er ar gassen.
mIg for inert og mAg for aktiv.

Skal du sveise eksotiske ting som alu sveiser du MIG iom at du må bruke en inertgass som regel argon.
(for et bra resultat må du også som reglel bytte matehjul og slangepakke.)

Du kan bruke akkurat hvordan flaske du vil på apparatet ditt.
Regner virkelig med du må betale det hvite i øyet når du kjøper småflasker på thorsov.

Hvis du vil eie tror jeg YARA er billigst. De selger 10l flasker.
På aga får du bare kjøpt 5liter og de koster like mye å fylle som en 20l!!

Skal du sveise vanlig svartstål skal du ha en argon\co2 miks.

Skrevet av 2000Touring den 21-01-2009 09:42
#19

peterrk skrev:
Forskjellen på mig mag er ar gassen.
mIg for inert og mAg for aktiv.

Skal du sveise eksotiske ting som alu sveiser du MIG iom at du må bruke en inertgass som regel argon.
(for et bra resultat må du også som reglel bytte matehjul og slangepakke.)

Du kan bruke akkurat hvordan flaske du vil på apparatet ditt.
Regner virkelig med du må betale det hvite i øyet når du kjøper småflasker på thorsov.

Hvis du vil eie tror jeg YARA er billigst. De selger 10l flasker.
På aga får du bare kjøpt 5liter og de koster like mye å fylle som en 20l!!

Skal du sveise vanlig svartstål skal du ha en argon\co2 miks.


Veldig bra med konstruktive svar

Men kan man lite generer ofte et svar nye spørsmålSmile
Hva vil det typisk koste meg å kjøpe en flaske fra Yara for å eie? Kikket litt på Yaras hjemmeside i forhold til gass, og fant ingen flasker hvor det var ferdig blandet med Argon/CO2. Må jeg da bruke 2 flasker og blandeventil? Deres anbefaling til MAG-sveis var Secure 18
Og ja småflasker er dyrt - 200kr pr stk.

Er usikker på om jeg forstod deg rett i forhold til hva jeg bør velge av gass til rustsveising, men i og med at man skal bruke MAG så må man ha blanding med Argon/CO2 eller bare CO2 evt Secure 18?

Redigert av 2000Touring den 21-01-2009 10:20

Skrevet av geirm den 21-01-2009 11:03
#20

Secure 18 er sikkert Argon med 18% CO2 det samme som AGA Mison 18. Det vil funke ypperlig.
Er spent på hva du eventuelt må betale på Yara, jeg leier flaske hos AGA det koster ca 1200 i årsleie pluss fylling ca 1100.

Geir..