Emne: BMW 02/Classic :: oppussing av motor/motorrom 1971 2000Touring

Skrevet av 2000Touring den 01-03-2009 11:13
#1

I vinter har jeg plukket ut motoren av bilen, og begynt å pusse opp motorrommet på Touringen. Samtidig har jeg plukket fra hverandre motoren, vasket, pusset og lakket deler. Har også byttet alt av pakninger og slanger. Har ikke tatt toppen av blokka. Det får jeg evt gjøre neste vinter.

Motor før oppussing:

Redigert av 2000Touring den 12-01-2010 07:45

Skrevet av 2000Touring den 01-03-2009 11:15
#2

Etter oppussing og en del montering

Skrevet av 2000Touring den 01-03-2009 11:16
#3

Etter litt mere montering:

Skrevet av 02Ronny den 01-03-2009 20:20
#4

Ser flott ut!

Skrevet av 2000Touring den 01-03-2009 21:47
#5

02Ronny skrev:
Ser flott ut!


Takk skal du ha.

Må innrømme at det er mye morsommere å skru på motor når delene er reine og ikke innsauset med møkkAngry

Skrevet av 02-Oivind den 01-03-2009 22:03
#6

Flotte saker! Grin
Nesten så man får lyst til å ta en seriøs "motorvask" selv...Wink

Skrevet av 02-Oivind den 01-03-2009 22:03
#7

Flotte saker! Grin
Nesten så man får lyst til å ta en seriøs "motorvask" selv...Wink

Skrevet av 2000Touring den 10-03-2009 15:17
#8

Da har jeg montert litt til:

Skrevet av 2000Touring den 10-03-2009 15:18
#9

Ett bilde til:

Skrevet av 2000Touring den 10-03-2009 15:22
#10

Nå er det litt sveising av (skrue)hull i motorrommet, og pussing før lakking av dette som står for tur. Tenkte jeg skulle montere motoren ferdig først.

Skrevet av 2000Touring den 14-03-2009 14:29
#11

Da har jeg kommet litt videre på motoren.

Selv om jeg fant ut at det magler et par deler på innspruten. Delene har gått ut av produksjon, så jeg må ta noen henvendelser rundt om for å få tak i delene. Sendte noen forespørsler i går, og har nå fått tak i 2 av 3 deler. Cahsel hadde den vitale delen brukt(koster meg dyrt, men jeg må ha den). Den siste er en brakett, mulig jeg kan klare å lage den selv - problemet er at jeg vet bare hvordan den ser ut på www.realoem.com.

Har igjen noen småting på motoren, må blant annet få meg noen nye skruer på plastdekslene foran innsprutreima.

Skrevet av 02touring den 14-03-2009 16:43
#12

veldig pentShock

Skrevet av 2000Touring den 14-03-2009 20:03
#13

Takk for det - Hyggelig med positive tilbakemeldinger.

Skrevet av 2000Touring den 20-03-2009 06:14
#14

Nå om dagen er jeg i garasjen hver kveld for å komme meg videre i prosjektet.
Denne helga skal jeg få sveiset igjen skruehullene i motorrommet.

Stod og kikket ned i et tomt motorrom i går og så ned på traversen, som eneste gjenstående bit. Fant da ut at jeg måtte få den ned, sende den til sandblåsing og få den pulverlakkert. Den ble tatt ned og levert til sandblåsing i går. Svigers jobber på pulverlakkeringsverksted, så han får jobben med pulverlakkeringa.

Fant samtidig ut at bærearmen på venstre side er en spinklere bærearm. Den på høyre side har en ekstra knekk i lengderetningen. Broder har to slike brukte, så vi kastebytter. På hans 1600-2 har han den spinkle typen.

Når jeg først har alt nede så bytter jeg vel alt av gummiforinger i forstillingen. Har ikke ubegrenset med tid og penger, så fjørbein, dempere og fjører får vente til neste vinter.

Legger ut bilder av motorrom, travers mm etter hvert som det skjer noe.

Redigert av 2000Touring den 20-03-2009 09:13

Skrevet av 02Ronny den 20-03-2009 09:28
#15

Ja, det drar fort med seg når man begynner å demontere... Har startet på samme jobben selv med min oransje. Jeg må virkelig ta meg sammen for ikke å plukke frahverandre for myeSmile

Skrevet av 2000Touring den 20-03-2009 10:56
#16

02Ronny skrev:
Ja, det drar fort med seg når man begynner å demontere... Har startet på samme jobben selv med min oransje. Jeg må virkelig ta meg sammen for ikke å plukke frahverandre for myeSmile


Det du sier der er virkelig sant, jeg tror man bare må prøve å sette en grense ett eller annet sted. Men det er ikke lett.
Har du tenkt å få den oransje like strøken som den grønne? Er det en Tii-motor som sitter i den?

Skrevet av 02Ronny den 20-03-2009 11:33
#17

Det er ikke en tii motor, men en trimmet 2l med doble Webrer+++.
Har ikke tenkt å gjøre en total oppussing av den oransje, nå ihvertfall. Tar litt og litt rust og lakkering hvis arbeidslysten tilsier det.
Dørstokkene, bag.bunnen står for tur, men det kan bli en stund tilWink
Konsentrerer meg mest om den grønne.

Skrevet av 2000Touring den 24-03-2009 08:31
#18

Da har jeg tatt ut det meste av motorrommet, hullene er sveiset, travers, bærearmer mm er sandblåst og levert til pulverlakkering. Holder på med siste finish på motor, og sparkling/pussing i motorrommet.

Er ikke mye igjen i motorrommet:

Skrevet av 2000Touring den 24-03-2009 08:33
#19

Sparkling og pussing til den store gullmedaljen. Dette er virkelig noe jeg ikke kan. Skal bli spennende å se resultatet til slutt. Er det noen som har tips/gode råd i forhold til sparkling/pussing er det bare å komme med det.

Skrevet av 02restau den 24-03-2009 13:34
#20

Hei, Må si at motoren ble virkelig lekker etter vask og puss. Jeg holder på med det samme selv og lurer på hva du anbefaler av rengjøringsstoffer for vask? og evnt hvilke malingsprodukter som holder?