Emne: BMW 02/Classic :: 200 hk m10 motor, hvr mye koster det å bygge en sånn?

Skrevet av turbo2 den 18-05-2009 08:38
#1

200 hk m10 motor, hvr mye koster det å bygge en sånn?

Noen som har bygget en grom m10 som kan gi meg en forenklet ca oversikt?

Takker!

Skrevet av 2000Touring den 18-05-2009 09:13
#2

Hei!

Jeg har ikke gjort det, men det har vel betydning om du har tenkt til å få 200hk ved bruk av turbo, eller om du har tenkt til å få det til uten?

Skrevet av geirm den 18-05-2009 11:27
#3

200 hk ShockShockShock

Skal du bygge en konvensjonell sugemotor med 200 kjørbare hester har du nok løfta deg ut av det du kan klare selv. Dette er en jobb for spesialister.

Hva inngår i et slikt prosjekt:
En god motorbygger fixer 190 ++ hestekrefter med 316 graders kam. Velger du større durasjon en det blir det en ren løpsmotor.

Det er toppen som nøkkelen til effekt. Utgangspunktet ditt må være en uplana topp uten tæringer i vannkanalene og selvfølgelig uten sprekker. Denne maskinerer du halvkule formede forbrenningsrom i, og veskemåler for nøyaktig volum. Kanalene er veldig store i 2 liters toppene så kun mindre bearbeidinger er nødvendig, for store kanaler gir lav gasshasighet og dårlig moment i lav og mellomregisteret. Ventilene må være av beste kvalitet, gjerne rustfrie, og gjort så lette og smekre som mulig. 39mm eksos og 47 alt. 48 innsug. Vipper som tåler 7500rpm er et must. Dobble ventil fjærer gjerne med Titan retainers.

Blokka må kokes ut slik at du får bort alle avleiringer i vannkanalene, deretter bores og hones. Nye stempler må selvfølgelig til disse må bestilles med utforming tilpasset toppen. Du kan bruke originale råder om de blir letta og finveid, i tillegg må flankene poleres og gjerne skutt stress på (shoot peened). Det er en fordel å bruke lengre råder f.ex. fra M3 144 mm, da blir stemplene kortere og lettere samt at friksjonen mot sylinderveggene blir mindre. Max boring i M10 blokk er det ulike oppfatninger om men om du ikke borer over 91mm er du sikker. 91mm boring i kombinasjon med M3 veiv 84mm gir 2,2 liter og da blir 200 hk mer oppnåelig og ikke minst mer kjørbart.

Svinghjiulet må lettes og ballangseres sammen med veiv og din nye forsterka clutch. Dersom du skal kjøre på bane må du også gjøre noe med bunnpanna di slik at det ikke går tørt ned i der i langsvingen på Rudskogen.

I tillegg til ovenfornevnte må du ha forgassere/innsprut, tenningsannlegg gjerne programerbart, større vannkjøler, oljekjøler, 4-2-1 grenrør etc etc etc.

Hva koster så gildet? Dersom du ikke har noen deler du kan bruke fra før og må kjøpe alt nytt..... tja 70k?ShockSadAngry

Med 200 hk i 02 får du jo også noen andre utfordringer som må adresseres.....


Geir...

Skrevet av turbo2 den 18-05-2009 13:05
#4

Alltid god info å få fra dere, tusen takk!

Bo.

Skrevet av 02alpina den 18-05-2009 20:19
#5

Det er da enklere å putte en s14 motor - passer perfekt og driftssikkert (og dette trenger ikke org.polizei å lese :-) Billigste vei til 200 HK som går flere enn 5 runder på banen også.

I tilfelle du er int. så har jeg en komplett Alpina A2S motor med de rette delene (smidde stempel,høykomp,topp osv) den skal selges enten ferdig gj.gått eller 'as is' . Den er ment for doble gassere og du bør fint kunne ta ut bra med hester hvis du bytter til 316 kam (står 300 i den). Jeg har også 4 spjelds anlegget (m kugelfischer pumpe) som hører til Alpina a4s motor - det skal i utgangspunktet selges separat.

Redigert av 02alpina den 18-05-2009 20:21

Skrevet av 02touring den 19-05-2009 06:58
#6

åssen er prisene på de m3 motorne? er det fra 15000 og opp?

Skrevet av 02alpina den 19-05-2009 13:00
#7

Det var nok litt billig , jeg vil si 25-30 med kasse - hvis du får ta i noen. Du bør da også bytte register, simringer og alt av slanger -det gjorde jeg (dvs Stig gjorde jobben på det inne i motoren-jeg tok det som var utenpå. I tillegg må grenrør anpasses og innsugboksen må sveises litt om.

Skrevet av geirm den 19-05-2009 13:55
#8

Finner du en komplett S14 med girkasse til 30k tror jeg du er du heldig, men sansynligheten er nok stor for at den motoren har levd et hardt liv og at den ikke yter de 195 - 200 hestekreftene den engang gjorde.

Skal du ha tilbake de hestekreftene som mangler er det full overhaling som gjelder og det koster også penger. Ser at det er mange som ditcher orginal sprutet og setter på et mer moderne programerbart sprut med MAP sencor istedet for luftmengdemåler. Det i kombinasjon med litt vassere kammer burde kanskje gi 220 hk. Da tror jeg du har en motor som er morsom å kjøre GrinGrin. Vår eminente tekniske kontakt person Stig Johansen vet det det som er verd å vite om disse motorene. Han har også et stort kontaktnett får å skaffe motorer.

Geir...

Geir...

Skrevet av 02touring den 19-05-2009 22:14
#9

så egentlig kan summen fort bli 40-50tusen?
da er seff alt ferdig.
i følge stig, er det vel ikke noe annet enn m3 som funkerWink

Skrevet av 02alpina den 25-05-2009 09:45
#10

Det er helt korrekt - han bruker tii motorer som bryggefeste istedenfor Wink. Det er likvel utrolig gøy å se (og høre) velbygde m10 motorer som har godlyd. Har selv kjørt noen år med alpina motor med 4 åpne trakter. Ref Geir så er en s14 motor som er gått over en veldig driftsikker maskin og holder mange runder på banen (hvis man skla kjøre der)