Emne: BMW 02/Classic :: Godkjenning av 2000 Touring med ettermontertt Tii-motor

Skrevet av 2000Touring den 26-05-2009 17:43
#1

Har satt i Tii-motor i Touringen, og kunne tenke meg å få det godkjent av biltilsynet.

Etter hva jeg kan se av etk er eneste forskjell på disse bilene av betydning bremsene foran. Har kjøpt meg "big-brake kit", som består av:
Tii bremsesylinder
e21 323 22x255 ventilerte skiver
Girling 4-stemplet kalippere, stempel ø38(tror jeg)
Hjulnav fra e21 320

Bremse-kitet kjøpte jeg privat, ubrukt. Har derfor ingen dokumentasjon av delenummer mv.

Kan noe si meg hvordan jeg bør gå frem for å få dette godkjent?

Dette er for så vidt en trimming i så liten grad, at jeg i utgangspunktet ikke ville ha brydd meg om det hadde det ikke vært for at om jeg skal ha LMK-forsikring må ombygging være godkjent i vognkortet(slik jeg har skjønt det)

Forslag, råd og tips mottas med takk.

Inge B.

Skrevet av 02Ronny den 26-05-2009 19:56
#2

Skriv ut fra ETK (delelisten fra BMW) og bruk dette som dokumentasjon. Der står størrelsene på skiver/ trommler. Jeg fikk beskjed om at dette KUNNE brukes.

Skrevet av 2000Touring den 26-05-2009 20:11
#3

Problemet er at jeg sliter med å dokumenter delene jeg har kjøpt da. Og kalipperene sitter jo originalt på Volvo 240...
Kan hende det ikke er noe problem.

Dette er jo ikke akkurat et ukjent oppsett.

Men hvordan går jeg fram i forhold til biltilsynet? Må jeg sende en slags søknad?

Skrevet av 02Ronny den 26-05-2009 21:58
#4

Du må vel sende søknad ja, men jeg tror at enkelte her i klubben sitter på godkjenningspapirer som kan være til stor hjelp i dette tilfellet.
Det står ikke noe id. nr på skiver ol.
Dvs. at så lenge størrelsen på skivene tilsvarer det som står i ETKen, og du viser til at Volvo kalipperne har samme str. som de orginale på tii osv. er det ingenting som tilsier at du ikke skal få det godkjent.
MEN, biltilsynet er veldig glad i dokumentasjon, så det beste er å få tak i godkjenningspapirer.
Søk først og klag minst 2 ganger. Så tror jeg det vil gå bra.

Skrevet av oyvind den 27-05-2009 08:43
#5

Dette er ikke mulig å få godkjent uten dok fra BMW eller ett uavhengig laberatorie, biltilsynet må ha dok ellers kan de ikke godkjenne. Slike uorginale ombyggninger må være testet i ett laberatorie.
Hjelper kanskje hvis ringer til Erland Weberg på Drammen trafikkstation mob.90536891
Biltilsynet i Drammen er veldig bra på hva du trenger .

Skrevet av 2000Touring den 27-05-2009 13:19
#6

oyvind skrev:
Dette er ikke mulig å få godkjent uten dok fra BMW eller ett uavhengig laberatorie, biltilsynet må ha dok ellers kan de ikke godkjenne. Slike uorginale ombyggninger må være testet i ett laberatorie.
Hjelper kanskje hvis ringer til Erland Weberg på Drammen trafikkstation mob.90536891
Biltilsynet i Drammen er veldig bra på hva du trenger .


Betyr det at man ikke vil få bilen godkjent med dette oppsettet?
Regner med at jeg ikke får dokumentasjon fra BMW på dette i og med at jeg bruker en kalipper som BMW aldri har brukt på denne bilen.

Er det noen her inne som har fått bilen godkjent av biltilsynet med dette oppsettet? Hvordan gikk dere i tilfelle fram?

Redigert av 2000Touring den 27-05-2009 13:20

Skrevet av Johnny Pettersen den 27-05-2009 16:51
#7

I utgangspunktet er alt av ombygginger heretter umulig å få godkjent uten BMW godkjennelse.De kan også sette foten ned med TUV dokumentasjon tilstede.
Du må sikkert også dokumentere bremsevirkningen bak i prosent iforhold til fremme etter ombygging

Skrevet av 02Ronny den 27-05-2009 20:06
#8

De krever DOKUMENTASJON, ikke nødvendigvis fra BMW sånn som jeg fikk det forklart hos Biltilsynet. En utskrift fra ETK kunne brukes som dokumentasjon, siden de er fullt klar over at BMW ikke utleverer noen form for dokumentasjon.
Disse bilene er jo levert med denne motoren fra fabrikk, så da kan jo bremser++ "dokumenteres" fra ETK.¨
Men det er jo en kjensgjerning at det er store forskjeller på praksis hos de forskjellige traffikkstajonene, så det kan virke utrolig vanskelig å få godkjent ombygginger.

Det er mange meninger rundt dette temaet, men er det noen her inne som har sendt søknad på slike ombygginger?
Har inntrykk av at de fleste blir "nedpsyket" etter at de har pratet med en lokal representant, og gir seg med det. Men i realiteten er det ikke den lokale representanten som avgjør saken, men en egen gruppe som skal ta seg av ombyggingssaker har det siste ordet.

Hilsen Blåøyd Nordlending

Skrevet av geirm den 27-05-2009 23:11
#9

Hva med å gjøre det som skal til i form av tii bremser etc. og så la det bli med det. Hvorfor skal Biltilsynet blandes inn i det hele tatt. Det er ingen noen gang som kommer til å stille spørsmål rundt dette. Det fins mange 2002'er i Norge med full tii konvertering som Biltilsynet aldrig har reagert på.

Nei, glem Biltilsynet og kos deg med nesten tii'en din.

Hilsen blåøyd Sunnmøring (dog utflytta)

Geir...

Skrevet av Johnny Pettersen den 27-05-2009 23:12
#10

Helt enig, men det viser seg i praksis at ting er håpløst vanskelig. De har ikke engang lik praksis fra stasjon til stasjon innen samme etat

Skrevet av 2000Touring den 27-05-2009 23:29
#11

geirm skrev:
Hva med å gjøre det som skal til i form av tii bremser etc. og så la det bli med det. Hvorfor skal Biltilsynet blandes inn i det hele tatt. Det er ingen noen gang som kommer til å stille spørsmål rundt dette. Det fins mange 2002'er i Norge med full tii konvertering som Biltilsynet aldrig har reagert på.

Nei, glem Biltilsynet og kos deg med nesten tii'en din.

Hilsen blåøyd Sunnmøring (dog utflytta)

Geir...


Det var i utgangspunktet det jeg tenkte selv. Men for å få LMK forsikring må ombygging være godkjent og stå i vognkortet.
Hvor strengt dette blir praktisert vet jeg ikke.

Om det blir for vanskelig så blir det rett og slett Tii-motor og bedre bremser, som ikke er godkjent. Det er jo tross alt ikke en voldsom trimming vi snakker om her.

Redigert av 2000Touring den 27-05-2009 23:31

Skrevet av oyvind den 28-05-2009 12:32
#12

Mitt råd ring Weberg i Drammen og spør han hva du trenger, jeg tror nok du bør bygge om til Tii bremser ikke disse volvo caliperne, dette oppsettet er ikke testet og du finner ikke tuv dok på dette men Tii tror jeg du får på.
Ring Weberg.

Skrevet av 2000Touring den 28-05-2009 15:11
#13

02Ronny skrev:
Skriv ut fra ETK (delelisten fra BMW) og bruk dette som dokumentasjon. Der står størrelsene på skiver/ trommler. Jeg fikk beskjed om at dette KUNNE brukes.


Hvilken ETK bruker du?
Verken på www.realoem.com eller http://bmwfans.in...s/catalog/ får jeg info om størrelser på skiver/tromler.

Skrevet av 02Ronny den 28-05-2009 16:22
#14

Fikk en CD for ett par år siden. Tror det er en BMW- forhandler- CD.

Skrevet av 2000Touring den 29-05-2009 07:31
#15

Ja. da har jeg vært i kontakt med Weberg på biltilsynet i Drammen. Saken er enkel - bilen kan ikke bygges om pga av at den er importert fra Sverige, og i vognkortet står det at den er bevaringsverdig.Sad

Så da har jeg 2 valg:
Montere tilbake den originale motoren, eller
gjøre som veldig mange andre - sette på større bremser og gi pokker i godkjenning av biltilsynet.Smile

Skrevet av 02Ronny den 29-05-2009 17:26
#16

Ja da er det bare å kjøreGrin

Skrevet av 2000Touring den 29-05-2009 19:21
#17

GrinGrin

Redigert av 2000Touring den 29-05-2009 19:21

Skrevet av Ledo den 29-05-2009 21:36
#18

Importerte selv en 2002 fra Sverige. Den ble godkjent med turbobredding, senking, 2" exhaust, ombygde bremser og 2x45 Weber, og stemplet bevaringsverdig og kan ikke ombygges.

Skrevet av 2000Touring den 29-05-2009 23:40
#19

Ledo skrev:
Importerte selv en 2002 fra Sverige. Den ble godkjent med turbobredding, senking, 2" exhaust, ombygde bremser og 2x45 Weber, og stemplet bevaringsverdig og kan ikke ombygges.


Ble alt dete gjort etter at bilen var importert? I tilfelle hvilket biltilsyn, og hvilken dokumentasjon hadde du?

Skrevet av Ledo den 31-05-2009 11:38
#20

Bilen var ombygd slik da jeg tok den inn. Ble godkjent på Gjøvik uten anmerkninger. Det ble ikke forespurt om noen dokumentasjon