Emne: BMW 02/Classic :: 292 kam og effekt

Skrevet av peterrk den 24-09-2009 23:00
#1

Hvor mye effekt tror dere det er mulig å hente ut av en 2l m10 med 292 graders kam og 2xweber 45?

Skrevet av geirm den 25-09-2009 00:02
#2

Det samme lurer jeg på. Jeg planlegger 292 kam med dobble Weber 40mm.

Jeg håper på et sted mellom 145 0g 150 hk. Oppskriften min er som følger:
E12 topp med standard ventiler men letta og polerte, Schrick 292 kam og tilhørende forsterka ventil fjærer. Tilpassing av innsug og eksos manifoiler til toppen. Porta TII eksos manifoild. K-Line i styringer og full pakke på ventiler og ventilseter.

2 liter blokk med TII 9,5:1 stempler, Total Seal stempelringer og plana blokk for bedre squisch. Komp etter planing ca 10,5:1. Letta og balanserte råder, letta svingjul og trykkplate. Til slutt balansering av veiv med svingjul etc.

Jeg skal bygge motoren selv og vill starte en tråd om noen få uker.

Håper 40 mm gassere med 36mm halsringer mater 150 hk, det er jeg noe usikker på.

Geir...

Skrevet av 2000Touring den 25-09-2009 10:38
#3

Har tenkt til å sette inn 290 graders kam på min Tii-motor jeg også, så jeg har vært i kontakt med KM Cams. De mente at kammen uten bidrag fra annet skulle kunne gi ca 20HK.

www.kmcams.com

Så også at de hadde en utrolig kjekk ting på nettsiden
http://kmcams.com...ucts_id=49 fordelerdrev med høyre og venstresårne tenner. Det vil vel si at man kan ta en M10 topp fra en e30 hvor kammen går feil vei og bare bytte ut drevet, så vil det fungere. Rett meg om jeg tar feil...

Redigert av 2000Touring den 25-09-2009 10:46

Skrevet av 02Ronny den 25-09-2009 15:50
#4

Det vil nok ikke fungere. Fordeleren er bygd for høyre ELLER venstrerotasjon.
Fordeleren stiller på mere fortenning etterhvert som turtallet øker.
Hvis den kjøres feil vei vil den stille av fortenning når turtallet øker.

Skrevet av eigj den 25-09-2009 15:58
#5

Dette var jo interessante spørsmål, jeg ble nysgjerrig og tittet derfor i en av de gamle bøkene, Bilitrimming av Gert Hack, (1974), og noen svar finnes:
1) Med dobbelforgasser (som ti): 115-125 hk
2) Med bearbeidet topplokk (planslipt max 1,5mm for økt komp 10,5) og dobbelforgassere: 130-135 hk
3) Med bearbeidet topplokk, dobbelforgassere, 300 grader kam, endret eksosanlegg, større ventiler: 175 hk
4) Med 324 grader kam, race-eksosanlegg og ellers som ovenfor, over 200 hk


Og Geir: 40mm gassere hevdes å kunne brukes opptil 150 hk, det er mer også, ta ev kontakt.


Skrevet av 2000Touring den 25-09-2009 16:18
#6

eigj skrev:
Dette var jo interessante spørsmål, jeg ble nysgjerrig og tittet derfor i en av de gamle bøkene, Bilitrimming av Gert Hack, (1974), og noen svar finnes:
1) Med dobbelforgasser (som ti): 115-125 hk
2) Med bearbeidet topplokk (planslipt max 1,5mm for økt komp 10,5) og dobbelforgassere: 130-135 hk
3) Med bearbeidet topplokk, dobbelforgassere, 300 grader kam, endret eksosanlegg, større ventiler: 175 hk
4) Med 324 grader kam, race-eksosanlegg og ellers som ovenfor, over 200 hk


Og Geir: 40mm gassere hevdes å kunne brukes opptil 150 hk, det er mer også, ta ev kontakt.



Sies det noe om Tii-motor med 290 graders kam?

Skrevet av eigj den 25-09-2009 17:27
#7

I grunnen ikke, det omtales kun 300 grader kam og 324, disse er (eller var) original BMW deler. Det skrives bare litt om Kugelfischer, mest virkemåte, så henvises til Alpina.

Skrevet av oyvind den 25-09-2009 21:45
#8

hei
300 graders kam + 45 dobble weber + Tii stempler + 121 topp + portet topp + 2" eksos = ca 165 HK ved toppjust. mye mindre ved dårlig synk.
trimmingen er viktigst .
Les boken fra bilteknologisk forlag " Biltrimming"

Skrevet av Bassik den 25-09-2009 22:04
#9

02Ronny skrev:
Det vil nok ikke fungere. Fordeleren er bygd for høyre ELLER venstrerotasjon.
Fordeleren stiller på mere fortenning etterhvert som turtallet øker.
Hvis den kjøres feil vei vil den stille av fortenning når turtallet øker.



Men fordeleren vil vel bytte retning?
Og da blir det vel riktig, slik at man kan gå for elektronisk tenning

Skrevet av peterrk den 25-09-2009 22:36
#10

GeirM:
Hvikel program bruker du når du beregner motor?

Jeg skal selv igjennom samme operasjon med e12 topp.

Bruker pipemax til beregning og porter selv.

håper du bremser når du er ferdig. Artig å se hva vi klarer og hente ut.
En liten uhøytydelig konkurranseSmile

Noen som vet durasjon på 292 kammen på 1.27mm?

Redigert av peterrk den 25-09-2009 22:46

Skrevet av geirm den 26-09-2009 11:26
#11

peterrk skrev:
GeirM:
Hvikel program bruker du når du beregner motor?

Jeg skal selv igjennom samme operasjon med e12 topp.

Bruker pipemax til beregning og porter selv.

håper du bremser når du er ferdig. Artig å se hva vi klarer og hente ut.
En liten uhøytydelig konkurranseSmile

Noen som vet durasjon på 292 kammen på 1.27mm?



Jeg skal ikke påberope meg noen trollmannstatus når det gjelder M10 motorer, men jeg har bygd noen og jeg har fulgt andre som har bygd mange ganger. En ting har jeg lært og det er at M10 toppene er født med store innsugskanaler og ventiler, til gate trimming er det ikke nødvendig å gjøre stort her. Tilpassing av manifoiler til toppen er det viktigst.

Jeg bruker ikke noe beregningsprogram når det gjelder tverrsnitt på portene. Jeg prøver med sunn fornuft og hører på proffene som bygger mange motorer i året. For at en motor skal ha smell ut av svingene og gi effekt fort må den ha et godt moment. Momentet er det forbrenningstrykket som gir, med forbrenningstrykk menes trykket som virker på toppen av stempelet i arbeidstakten.

Forbrenningstrykket bestemmes av summen av en hel rekke parameter som utforming av innsugskanal, opningstid på ventiler, kompresjon, tenningstidspunkt, bensin/luft blanding, evne til å kvitte seg med forbrendte gasser etc etc. Effekt er et produkt av moment og turtall.

Denne tråden kan bli kjempemorsom og inspirerende, la vi diskutere høyt hva vi tenker og gjør. Jeg er sikker på at vi kan bygge noen fine og spreke M10'ere med 292 kam.

Om jeg ikke bremser motoren min så stiller jeg gjerne til kappkjøringCoolCool.

Geir...

Skrevet av geirm den 26-09-2009 11:29
#12

eigj skrev:
Og Geir: 40mm gassere hevdes å kunne brukes opptil 150 hk, det er mer også, ta ev kontakt.


Det høres lovende ut, takk skal du ha.

Geir...

Skrevet av 2000Touring den 26-09-2009 12:09
#13

Geir:
Du som har gode meninger om dette. Hva tror du jeg får ut av motoren min? 1974mod Tii-motor, 292 graders kam, grenrør og KN-sportsluftfilter. Ingen andre inngrep i motoren, foruten nye lagre og stempelringer. Vurdere å høvle toppen litt, så jeg får litt høyere komp. Hvor mye/lite bør jeg ta? Får vel fort litt problemer med timingen på veiv kontra kam om man høvler av for mye?

Andre som har meninger om dette kan selvfølgelig også komme med synspunkter.

Skrevet av 02Ronny den 26-09-2009 15:54
#14

Bassik skrev:
02Ronny skrev:
Det vil nok ikke fungere. Fordeleren er bygd for høyre ELLER venstrerotasjon.
Fordeleren stiller på mere fortenning etterhvert som turtallet øker.
Hvis den kjøres feil vei vil den stille av fortenning når turtallet øker.



Men fordeleren vil vel bytte retning?
Og da blir det vel riktig, slik at man kan gå for elektronisk tenning


Nei det blir ikke riktig. Hvis du tar av fordelerlokket vrir på rotoren kjenner du at den fjærer èn vei. Det er fjærene på sentifugalregulatoren som du kjenner da. Hvis du har en moturs fordeler vil den fjære samme vei, altså mot venstre, og motsatt på en medurs fordeler.

Elektronisk tenning erstatter kun stift og kondensator som ikke har noe med sentifugalregulatoren/ tenningskurven å gjøre.

Skrevet av peterrk den 26-09-2009 18:58
#15

Får og få forbrennings trykk må du ha inn mest mulig luft og fuel. Dette ved korrekt avstemt innsug, kanaler og eksos.Dette gir riktig gasshastighet ved maks effekt.
Altså høy VE, helst over 100%

Jeg velger å benytte meg av pipemax når det skal beregnes.

Jeg tror at kanalene på en e12 muligens er for store allerede orgianalt.

Vi kan godt kjøre om kappCool Men da får du komme til tromsøSmile

Redigert av peterrk den 26-09-2009 19:51

Skrevet av geirm den 26-09-2009 22:03
#16

Det høres veldig spennende ut med Pipe Max, kan du gi noen eksempler hvordan du bruker programmet.

Når det gjelder VE (Volumetric Efficiency) vet jeg at en 16 ventils F2, grA eller DTM motor har fylling over 100%, men er det realistisk på en 8 ventils gatemotor med en såpass mild kam som 292? Jeg regner fylling på 1 men er usikker på om ikke det også er litt optimistisk.

Geir...

Skrevet av geirm den 26-09-2009 22:21
#17

2000Touring skrev:
Geir:
Du som har gode meninger om dette. Hva tror du jeg får ut av motoren min? 1974mod Tii-motor, 292 graders kam, grenrør og KN-sportsluftfilter. Ingen andre inngrep i motoren, foruten nye lagre og stempelringer. Vurdere å høvle toppen litt, så jeg får litt høyere komp. Hvor mye/lite bør jeg ta? Får vel fort litt problemer med timingen på veiv kontra kam om man høvler av for mye?


Det er vanskelig å si, TII motoren er jo veldig avstemt til original kamakselen når det gjelder innsug og leveringskurve på K-fisch pumpa. Jeg vet noen har hatt sux med TII motor og 300 kam bla. Alpina med sin A4 motor. A4 motoren til Alpina var ca 160 hk, om jeg ikke husker feil, men den hadde 4 spjeld. Om du får det til å spille, kanskje +15 hk???

Vurder å plane blokka istedet for toppen, det er mer effektivt ettersom du får effekt av hele sylinderarealet men om du høvler toppen får du effekt kun av forbrenningsrom arealet. Det betyr du må plane mer for å få samme virkning. En annen fordel med å plane blokka er at stempelet kommer høyere og nærmere toppen. det gir bedre squisch. Squischet bør være ca 1mm, stempelet ligger orginalt 3 tiendedeler under blokka, pakninga er 1,5mm. Dette betyr at at du kan ta 8 tiendedeler fra blokka. For å få f.ex. 10,5:1 i komp tar du resten ved å plane toppen. Alt dette må du selfølgelig kontrollmåle på din motor.


Geir...

Skrevet av peterrk den 15-11-2009 15:09
#18

pipemax er et enkelt lite program som regner insug og grenrør lengder.
Du får også en del andre data på kjøpet.

Stort sett samme som dette enkle exel dokumentet, men noe mer detaljert. http://www.home.n...ffer_2.xls

Vet du hvilke stempel dette er og hvilken komp disse gir ved bruk av orginal e12 topp?

i126.photobucket.com/albums/p107/peterrk/15112009289.jpg

Toppen er sendt til planing og kutting av seter så jeg får ikke sjekket klaring.

Redigert av peterrk den 15-11-2009 15:11

Skrevet av JE den 15-11-2009 15:38
#19

[quote]2000Touring skrev:
Får vel fort litt problemer med timingen på veiv kontra kam om man høvler av for mye?
quote]

Uansett bør man sjekke at timingen blir "riktig" i forhold til produsent (løft i ØD) og i mange tilfeller betyr det at man må vri kammen i forhold til veiva, enten filer du opp bolt hulla i kamdrevet og borrer nytt hull til styrepinnen eller så kan man jo kjøpe et ferdig justerbart kamdrev fra feks www.kmcams.no

(ps ville bytta de boltene som følger med Kmcams drevet med noen i 10.9 eller 12.9 kvalitet)

Skrevet av peterrk den 15-11-2009 19:32
#20


har du drevet fra km?

sende en mail til dem tidligere så vi får se om det blir et slikt.
kjører du med vippearmslås? Sendte mail til ppf om de sender til Norge. Vet du om noen andre som selger slikt i Norge?