Emne: BMW 02/Classic :: Oppussing av understell 2000Touring 1971

Skrevet av 2000Touring den 28-09-2009 10:47
#1

Kommer til å "blogge" litt på denne tråden i forhold til hva jeg har planer om å gjøre, og hva jeg gjør i løpet av høsten/vinteren i forhold til understellet på bilen min.

Foreløpige planer: Bytte fjører og dempere. Ta ned traversen bak, få den sandblåst og pulverlakkert. Bytte alt av gummiforinger jeg ikke før har byttet. Sette på "bigbrake kitet" jeg har liggende. Vurderer også å understellsbehandle bilen, men det må bli nærmere våren - etter at alt er montert igjen.

Tråder til mine vinterprosjekt:

Oppussing av motorrom vinter 2008/2009
Overhaling av Tii-motor vinter 2010/2011

Alle som føler de har noe å bidra med må gjerne dele sine tanker på denne tråden.

Redigert av 2000Touring den 06-03-2011 18:13

Skrevet av 02Ronny den 28-09-2009 17:23
#2

Flott med nye prosjekter! Blir spennende å følge med igjennom vinteren.
Går du for orginale foringer eller polyuretan?

Skrevet av 2000Touring den 28-09-2009 21:36
#3

Jada, morsomt med prosjekter. Også syntes jeg det er morsomt å dele erfaringen med andre, og få innspill om det er noe man lurer på.

Kjøpte polyforinger foran fra Jaymic i fjor, også til bærearmene bak. Skal kjøpe polyforinger til stabstaget også. Så vidt jeg har sett har de ingen andre foringer i polyuretan. Så da regner jeg med at det blir turbo traversfornger - om ingen har andre tips.

Skrevet av 02Ronny den 29-09-2009 16:00
#4

Her kjøpte jeg mine foringer:

http://www.kgtrim...

Skrevet av 2000Touring den 29-09-2009 17:49
#5

Slik jeg forstod tabellen på hjemmesiden har de alle polyforingene til bærearmene foran og bak samt foringenen til stabstagene. Det er det jeg har kjøpt fra Jaymic - Har ikke kjøpt til stabstaget bak ennå da.

Har ikke peiling på om traversforingene er dårlige eller ikke, men når jeg først er i gang bytter jeg de.

Skrevet av 2000Touring den 29-09-2009 18:08
#6

Finn 1 feil på dette bildet. Det er kalipperene til "big brake kitet" jeg har kjøpt meg. Det er Girlng 4 stemplet kalippere Som Volvo brukte mye av på 80-tallet.

Skrevet av JE den 29-09-2009 19:26
#7

Begge kalipre er like hva det angår luftenipler, altså vil den som skal være øverst, havne neders på en av kaliprene....

Skrevet av 2000Touring den 29-09-2009 21:32
#8

JE skrev:
Begge kalipre er like hva det angår luftenipler, altså vil den som skal være øverst, havne neders på en av kaliprene....


Det er helt korrekt observert.
Jeg har to venstrekalippereAngry
Om noen har 2 høyrekalippere av samme slag er jeg interessert i å bytteCool
Regner i grunn ikke med at noen har det, så jeg kjøper meg vel bare en høyrekalipper...

Skrevet av 2000Touring den 17-10-2009 23:32
#9

Det var jo så enkelt at Biltema har disse kalipperene, så nå er høyre kalipper kjøpt.Smile Tror jeg måtte betale 600kr for den...

Redigert av 2000Touring den 17-10-2009 23:32

Skrevet av 02touring den 18-10-2009 08:43
#10

Skal du ha ventilerte skiver med de kalipperne? Passer det på org beina, eller må du fortsatt bruke fra tii? Jeg syns de kalipperne på bilde var farlig like mine(2002,74mod) Fasongen og lufting, men dette kan jeg ikke enda. Prøver å lære.Wink

Redigert av 02touring den 18-10-2009 08:45

Skrevet av 2000Touring den 18-10-2009 09:07
#11

Ja, de kalipperene på bildet passer til ventilerte skiver. Dette skal passe originale fjørbein.

Skal ha følgende oppsett på bremsene foran:
-Girling kalippere for ventilerte skiver. samme som Volvo 240-calippere
-nav og hjullager fra 320 E21 og vent skiver fra 323i E21.

Skal også montere
Tii bremsecyl.

Om jeg skal bytte bremser bak er alternativet:
-allt av 320 trommler bak E21.
Skal ikke gjøre det nå.

Skrevet av 2002turbo den 18-10-2009 11:57
#12

Det skal være nav fra E-21 320-6 ?
Jeg tror jeg har dette liggende. Men hvordan kan jeg sjekke om det er riktig type ?


Tenk deg om tre ganger før du bytter alle foringene til polyuretan Shock
På en sportslig gatebil kan det være bra å skifte den fremre "caster stag" foringen til polyuretan, men du bør skifte resten til originale gummiforinger. Polyuretan er selvsagt overlegent på bane etc., men du mister litt av den godfølelsen en "frisk" 02 kan tilby. Bilens smidighet blir i steden hard og knirkete med for mye polyuretan. Nye originale gummiforinger = fahrfreude Grin

Gatebil eller banebil-wannabee ? Cool


-E-

Skrevet av 2000Touring den 18-10-2009 15:06
#13

2002turbo skrev:
Det skal være nav fra E-21 320-6 ?
Jeg tror jeg har dette liggende. Men hvordan kan jeg sjekke om det er riktig type ?


Tenk deg om tre ganger før du bytter alle foringene til polyuretan Shock
På en sportslig gatebil kan det være bra å skifte den fremre "caster stag" foringen til polyuretan, men du bør skifte resten til originale gummiforinger. Polyuretan er selvsagt overlegent på bane etc., men du mister litt av den godfølelsen en "frisk" 02 kan tilby. Bilens smidighet blir i steden hard og knirkete med for mye polyuretan. Nye originale gummiforinger = fahrfreude Grin

Gatebil eller banebil-wannabee ? Cool


-E-


Er vel ikke akkurat noe banebil jeg prøver å få til... polyuretanforinger bruker jeg av flere grunner bl annet stivhet, holdbarhet(?) og enkelhet(mye enklere å montere). Når jeg pusset opp motorrommet og forstillingen i fjor vinter så byttet jeg alt foran til polyuretan, og jeg merker ikke noe til knirking eller mindre "godfølesle" og smidighet.

Er mulig det er nav fra E-21 320-6 det skal være, det husker jeg ikke lenger. Kittet er kjøpt og ligger på hylla klart til bruk - regner med at det er de riktige delene.

Skrevet av 02Ronny den 18-10-2009 18:07
#14

Jeg brukte nav fra en 318i på min oransje, så jeg tror alle passer unntatt fra 323i.

Det jeg ikke likte med denne ombyggingen er at kallipperen ikke treffer skiva hverken den ene eller andre veien. Den må shimses 1 mm innover får å treffe skiva og i tillegg blir skiva for liten/ kallipperen blir 3-5 mm for langt ut fra navet. Noe som gjør at bremseklossen ikke slites ytterst.

Skrevet av 2000Touring den 20-10-2009 18:16
#15

02Ronny skrev:
Jeg brukte nav fra en 318i på min oransje, så jeg tror alle passer unntatt fra 323i.

Det jeg ikke likte med denne ombyggingen er at kallipperen ikke treffer skiva hverken den ene eller andre veien. Den må shimses 1 mm innover får å treffe skiva og i tillegg blir skiva for liten/ kallipperen blir 3-5 mm for langt ut fra navet. Noe som gjør at bremseklossen ikke slites ytterst.


Mener du det blir dårligere enn originale bremser? Dvs bortkastet tid og energi ved denne "forbedringen"?

Skrevet av 02Ronny den 20-10-2009 20:32
#16

Jeg merket forbedring på banekjøring. På vanlig vei i normale omstendigheter merket jeg ingen forskjell. Hvis du ikke har tenkt å kjøre hardt med gjentatte harde oppbremsinger på bane er det nok ikke verdt bryet.

Hvis du ikke modifiserer Volvo-kallipperne blir du også plaget med å bruke 13" felger.
Jeg freste hullene i mine kallippere ovale, sånn at de fikk rett plassering i forhold til skiva, og først da fikk jeg på 13"felgene igjen.

I tillegg må du jo bruke bolter foran.....hvis du ikke setter i pinnebolter da.

Skrevet av 2000Touring den 08-11-2009 15:24
#17

02Ronny skrev:
Jeg merket forbedring på banekjøring. På vanlig vei i normale omstendigheter merket jeg ingen forskjell. Hvis du ikke har tenkt å kjøre hardt med gjentatte harde oppbremsinger på bane er det nok ikke verdt bryet.

Hvis du ikke modifiserer Volvo-kallipperne blir du også plaget med å bruke 13" felger.
Jeg freste hullene i mine kallippere ovale, sånn at de fikk rett plassering i forhold til skiva, og først da fikk jeg på 13"felgene igjen.

I tillegg må du jo bruke bolter foran.....hvis du ikke setter i pinnebolter da.


Mulig jeg lar det være med tanke på hva du sier her. Men på en annen side har jeg jo settet liggende... Jeg får se hva jeg gjør...

Skrevet av 2000Touring den 31-12-2009 16:17
#18

Da går 2009 mot slutten og jeg har akkurat fått ryddet garasjen klar til vinterens prosjekt. Har til nå i vinter kun fått tid til å bygge isolert bod til kona - men nå er det min turSmile

Kompressoren måtte også repareres før jeg fikk noe trykkluft, men den er også fikset nå.

Delene som jeg bestilte er sendt fra USA med båt, og ankommer i midten av Januar - Jeg kjøpte meg Bilstein HD-dempere, Eibach fjører også klart jeg ikke å la være å kjøpe med grenrør.


Bilen står på bukker klar til å bli demontert:

Skrevet av 2000Touring den 31-12-2009 16:19
#19

Tror ikke denne triangelarmen blir leie seg for å bli sandblåst og pulverlakkert...

Skrevet av 02Anders den 01-01-2010 14:18
#20

Hmmm... du skal vel have de lukkede tii-arme...?? Wink