Emne: BMW 02/Classic :: forgasser hjelp

Skrevet av 02touring den 29-10-2009 23:28
#1

noen som kjører med 2stk dollorto 45?
med ca 180hk pluss minus. skulle gjerne hatt litt info ang forskjellige dyser. mine dollorto`er har stått litt på en 240, så alt av dyser stemmer nok ikkeWink

Skrevet av Espen02E30 den 30-10-2009 15:23
#2

Jeg kjører med 2 stk dellorto, de er 48mm.
Er nok litt for store, aner ikke størrelsen på dysen. Skal teste litt i vinter.Smile
Sånn den er nå går den ganske så bra fra 3500-4000 rpm, men er litt lat på bånn.

Si gjerne ifra hva du kommer fram tilCool

Skrevet av 02turbo den 30-10-2009 17:59
#3

Hei
Vet ikke om dette kan være til hjelp, men kanskje et tips for andre med. På datasheetet som jeg fikk fra Heidegger er oppsettet på 45 gasserne fra Weber:
HD 125 misch F9 LKD 170 Leb45F8 og lt 38.
Dette til en motor på 175 hk

turbo Svein


Skrevet av 02touring den 30-10-2009 18:13
#4

48 mm blir vel litt for stort. jeg skal gi beskjed når jeg finner ut noe merWink

det vist forskjell på weber og dollorto.
men jeg kan notere meg det, og høre litt rundtWink
takker for hjelpen så langtSmile

Skrevet av geirm den 30-10-2009 23:51
#5

02turbo skrev:
Hei
Vet ikke om dette kan være til hjelp, men kanskje et tips for andre med. På datasheetet som jeg fikk fra Heidegger er oppsettet på 45 gasserne fra Weber:
HD 125 misch F9 LKD 170 Leb45F8 og lt 38.
Dette til en motor på 175 hk

turbo Svein



Hva Svein prøver å si her er følgende:
HovedDyse 125
Emulsjonsrør F9
Luft Korreksjonsdyse 170
Tomgangsdyse 45F8
Halsring 38

Dette er faktisk orginalbestykningen til BMW 1800 ti/sa i gruppe 2 trim.

Husk at det er størelsen på halsringen som bestemmer kapassiteten på forgasseren og ikke om det er en 45 eller 48 mm forgasser.

Opp til 140-50 hk vil 36mm halsring funke bra, og da kan man bruke 40mm forgassere ettersom største halsring til disse er 36mm. 300 grader kam og ellers lagom trim er det 38mm som gjelder, da må en oppgradere til 45mm forgassere. 316 grader kam vil en 40 mm halsring funke bra, 40mm får en både til 45 og 48 mmforgassere. Fullrace BMW motorer krever 48 eller 50mm forgassere med 42mm halsring.


Geir...

Skrevet av 02touring den 31-10-2009 08:34
#6

det med halsringer er jeg klar over. mine står det bare 34mm, så det hadde jeg tenkt til å bytte til 36mm. det var 36mm som sto i de weberne som fulgte med. noen lurer kanskje på hvorfor jeg da ikke bruker de, det er bare fordi weberne var stygge å se på.
men om jeg bruker 36 eller 38mm veit jeg ikke. bare tenkte hvis noen kjørte med dette, så det spart meg noe tid og pengerSmile

Skrevet av 02touring den 20-11-2009 18:45
#7

da har jeg snakka med en forgasser guruSmile
han kommer til å hjelpe meg med dette. han har litt deler osv. hals ringene blir dreid opp til 37mm jobber videre derifra.
jeg kommer med fasit, når den tid kommerWink

men jeg har kjøpt meg 8stk trakterGrin
4stk på 10cm, og 4stk på 15cm.
men det jeg ikke tenkte på er, hva er det plass tilShock?
tenkte litt på den bremsekraft forsterkeren, veit at noen har litt problemer med den, de fleste er tii bilene.

har noen muligheter for litt måling?Wink
min står uten motor, tar litt tid herSad
må sette på ny simring på "nye" motorn først.
teipe ledningsnett.
lime på den tingen på "torpedoveggen"Wink
sikkert mye merSmile


Skrevet av Johnny Pettersen den 21-11-2009 07:03
#8

Du må bruke noen spesielle halvbend og liggende filtre, ellers blir det trang og da slipper du trakter.