Emne: BMW 02/Classic :: Topp til m10

Skrevet av jaas den 16-12-2009 16:49
#1

Hei,har en m10b20 motor som jeg skal trimme litt. Har et par spørsmål i den sammenheng,og håper noen her kan svare..Smile

1. Den er planet,men vet ikke hvor mye. Er det noen måte å finne ut dette på,og hva er anbefalt for å få høyere komp.

2.Ser at noen anbefaler e12 topp,hvorfor? Ifølge delekatalogen skal de være like,eller har jeg misforstått noe? På min ser det ut som jeg har ex ventiler som er 38mm og innsug som er 46mm...
Det jeg finner av tall er e21 2,0 og 75 på selve toppen.

Har bestilt ny kam fra kmcams,og den er i posten nå...må bare skryte av servicen hos det firmaet..Grin

Takk for svar.


Mvh Jan-Å.

Skrevet av JE den 16-12-2009 22:10
#2

1.
geirm skrev:Standard høyden er 129mm, Geir...

2. Forskjellen på e12 og e21 topp er utformingen av forbrenningskammeret (stemplene har og forskjellig utforming). Stemmer at du har 38mm eksos og 46mm innsugs ventil. Noen i sverige mener e21 toppen har bedre flow pga et litt anderledes forbrenningskammer. (e21 topp har i sverige blitt kaldt mytomantopp)

Kan si meg enig at Kmcams virker meget servicevennlige og kjappe.

Skrevet av jaas den 16-12-2009 22:24
#3

Takker,ser jeg var litt rask å spørre,fant nettopp svaret du linka til i en tidligere tråd..Smile min er plana 0,5 mm,så da er det vel ikke noe problem og ta 0,5 til. Hvor mye vil 1mm planing utgjøre på kompen? Den er vel ganske lav original på disse motorene eller?

Skrevet av JE den 16-12-2009 22:47
#4

1. Er det en forgasser eller insprut motor du har?
2. Er det fra en e21 med 4èr?)

Skrevet av jaas den 16-12-2009 22:55
#5

Den er fra en e21 med firer ja,men er usikker på om den er fra innspr eller gasser. Motoren er ikke original i bilen,og det er ikke jeg som har skaffa den. Men utifra ventilstørrelsen tror jeg den er fra en med innspr....vertfall om jeg tolker haynes-boka mi rett.
Hadde planer om innspr,men har nå 99% sikkert bestemt meg for webere.

Skrevet av JE den 16-12-2009 23:00
#6

Hvis det er en insprut motor fra en e21 med 4èr, har den 9,3:1 i komp originalt.

Disse hadde vel dysene rett i toppen (?) er det hull for dysene i toppen så stemmer det nok.

http://209.85.229...clnk&gl=no

(ot: jeg får ikke til å lage klikkbar link når linken er så lang....)

Redigert av JE den 16-12-2009 23:08

Skrevet av jaas den 16-12-2009 23:07
#7

Ok,da er det ikke en innsprutsmotor,for her er ingen hull til dyser. Så da er det kanskje 8,1:1 da?

Skrevet av JE den 16-12-2009 23:10
#8

altså jeg er ikke 100% sikker på om e21 med m10b20 og insprut hadde dysene rett i toppen.. noen som bekrefte / avkrefte?

Skrevet av jaas den 16-12-2009 23:16
#9

Tok og finleste haynesen min,og etter bilder der å dømme så står dyser i innsug. Men der sto og at det var nord-amerikansk modell?? Og etter ventilstørrelsen så har jeg innsprut-topp,vertfall når jeg grovmåler med ventiler i topp. Med skyvelæret får jeg de til ca 37 og 45,men nærmeste alternativ er 38 og 46....som da er 320i..Smile

Skrevet av JE den 16-12-2009 23:30
#10

Det finnes e21 forgasser topp med 46 /38 mm ventiler, jeg har en sånn som har stått i en e12 med m10b20 forgasser motor.

Skrevet av jaas den 17-12-2009 07:19
#11

Ok,det står e21 på min,vil det da si at den er fra e21,eller er det bare en betegnelse på toppen? Jeg blir å bruke den toppen uansett,da den virker fri for sprekker. Regner med det vil være litt effekt å hente utav den da den ikke har de minste ventilene. Hvor viktig er det med porting av toppen,og skal dette gjøres både på eksos og innsug? Synes å huske å ha lest noe en plass om at det ikke skulle være begge...men kan være jeg blander med noe annet..Smile

Skrevet av bmwm2 den 17-12-2009 11:25
#12

Dysene på e21 b20 sitter ikke i toppen da dette er en litt sjelden motor her i landet da vi fikk 320 med forgasser 6-er istedenfor 320i 4-er som kom med K-jetronik innsprøytning og innsug som likner på innsuget til 2002tii og har 125hk.
Letteste måten og se om dette er en innsp. topp er og se om det er hull til bensin pumpe akselen i toppen hvis så er kan du være sikker på at dette er en forgasser topp, da disse hullene ikke er ferdig maskinert på innsp. toppene.
Motorene som har hull til dyser i toppen er normalt m10 b18 og av nyere dato her hjemme.Wink

Skrevet av jaas den 17-12-2009 17:22
#13

Oki,da er det oppklart,min topp er til gasser da jeg har bensinpumpe på toppen...Grin Fikk foresten planslipt den idag,så da er det totalt tatt 1 mm av den. Hvordan gjør dere det med bensinpumpe når en bruker 2 stk weber 45?

Skrevet av Johnny Pettersen den 17-12-2009 20:02
#14

Du må bruke elektrisk pumpe og trykk regulator. webere skal ha veldig lite trykk , 0.15-0.25 PSI

Skrevet av Ledo den 17-12-2009 20:38
#15

PR.STK? Jeg kjører med 0,3 på to doble. Det står det i noen papirer jeg fant vedr. Webere

Skrevet av jaas den 17-12-2009 21:34
#16

Ok,noen som har pumpe\regulator å anbefale? Gjerne link..Smile

Skrevet av Ledo den 17-12-2009 22:02
#17

Filterking fungerer meget bra. Pedersen Racing har bra priser og leverer raskt.
http://www.peders...o/bil/btr/

Skrevet av jaas den 17-12-2009 22:04
#18

Ok,har alt sendt mail til han om noe annet og,men ikke fått svar...får vel ringe om det ikke skjer noe om etpar dager..Smile

Skrevet av oyvind den 18-12-2009 16:46
#19

Hei
Jeg kjører med denne montert bak i koffertrommet + filter
http://www.biltem...toffpumpe/

Skrevet av jaas den 18-12-2009 17:45
#20

oyvind skrev:
Hei
Jeg kjører med denne montert bak i koffertrommet + filter
http://www.biltem...toffpumpe/


Hei,den har jo omtrent korrekt trykk og den,så da trengs ikke regulator altså?Smile