Emne: BMW 02/Classic :: Lav clutch pedal

Skrevet av JE den 21-12-2009 14:26
#1

Har litt vel lav clutch pedal (dvs den "tar" langt inne) på den gamle grå ..
Det virker ikke som det er noe luft i systemet, da man kjenner den begynner å ta forholdsvis tidlig men løser ikke ut før nesten man har pedalen helt inne.
Hvordan blir pedalen hvis man har feil (for lavt) utløserlager?
Etter det jeg har sett så finnes det vel bare slavecyl med en borring til 260 kasser (til m30) (?) så jeg trur ikke det er her heller feilen ligger

Dette gjelder da en m10 med 228mm svinghjul og sachs 618 trykkplate samt e30 325 lamell, 260 getrag kasse fra m30.

Noen som har noen tips i disse juletider?

God Jul!!

Skrevet av jaas den 23-12-2009 17:59
#2

Har den blitt slik,eller var den slik når du satte sammen? Om det er det siste så kan det vel være utløserlageret som ikke bygger nok,eventuelt feil\manglende "tapp" til den arma som sylinderen virker inn på? Tenker på den tappen som andre enden av arma ligger mot.Om alt annet er iorden kan kanskje ei løsning være å lage den tappen litt lenger? Kan ikke komme på noen bedre forslag..Smile

Skrevet av bmwm2 den 25-12-2009 02:13
#3

Normalt er det slangen mellom pumpene som lager dette du beskriver her.
Når pedalen tar og clutchen ikke frir før du har pumpet helt inn er det slangen du blåser opp.Wink

Skrevet av JE den 25-12-2009 13:51
#4

jaas skrev:
Har den blitt slik,eller var den slik når du satte sammen? Om det er det siste så kan det vel være utløserlageret som ikke bygger nok,eventuelt feil\manglende "tapp" til den arma som sylinderen virker inn på? Tenker på den tappen som andre enden av arma ligger mot.Om alt annet er iorden kan kanskje ei løsning være å lage den tappen litt lenger? Kan ikke komme på noen bedre forslag..Smile


Den har vært sånn siden det blei montert sammen. Måtte justere pedalen utover, for å få clutchen til å fri helt ut.
Har hele tiden lurt litt på om det er for lavt utløserlager.. tappen og fjøra til armen er på plass.

De er et alternativ å forlenge stanga på slave pumpa, eller den tappen i kassa (til armen)

Har fundert på å borre et hull under på clutchhuset til kassa for å kunne se hva som er problemet, uten å måtte ta kassa ned og opp igjen for å teste.

Takk for tips Smile

Skrevet av JE den 25-12-2009 13:55
#5

bmwm2 skrev:
Normalt er det slangen mellom pumpene som lager dette du beskriver her.
Når pedalen tar og clutchen ikke frir før du har pumpet helt inn er det slangen du blåser opp.Wink


Det er ikke umulig.. det er en ny bremseslange (fra bak på 02`n) jeg har brukt mellom hoved og slavepumpe.

Kanskje det hadde vært lurt å bytte ut denne til en stålomspunnen..

Skal få sjekke dette når jeg kommer hjem, hvis den blåser seg opp er det jo lett å se.

Takk for tips Smile

Skrevet av 02touring den 26-12-2009 19:20
#6

sikkert teit. men er du sikker på at alt av luft er ute?
jeg hadde sånn på min, etter at jeg tok av alt av bremser.
var sikker på at jeg trengte ny pumpe, men etter LANG tid med lufting, ble pedalen bra.

Skrevet av JE den 26-12-2009 21:10
#7

Jeg er ikke 100% sikker, men ganske sikker.
Det er verdt å prøve å lufte en gang til, før man begynner med noe drastisk kanskje.

Skal prøve å lufte og sjekke slangen når jeg får bilen opp på bukker igjen.

Skrevet av JE den 19-01-2010 18:58
#8

JE skrev:
bmwm2 skrev:
Normalt er det slangen mellom pumpene som lager dette du beskriver her.
Når pedalen tar og clutchen ikke frir før du har pumpet helt inn er det slangen du blåser opp.Wink


Det er ikke umulig.. det er en ny bremseslange (fra bak på 02`n) jeg har brukt mellom hoved og slavepumpe.

Kanskje det hadde vært lurt å bytte ut denne til en stålomspunnen..

Skal få sjekke dette når jeg kommer hjem, hvis den blåser seg opp er det jo lett å se.

Takk for tips Smile


Har sjekka og det er ikke slangen som blåser seg opp, kan nesten virke som om det er no luft jeg ikke har fått ut, selv om det ble lufta vel og lenge..

Skrevet av Johnny Pettersen den 19-01-2010 19:49
#9

Har du sjekket høyden på 228mm svinghjulet fra 02 kontra ett 240mm som sitter på M30. Kanskje att trøstelageret skulle vært noen mm lengre etc.
Sitter vel også ei plastikk foring for den kula til clutch armen som kan vær ødelagt.

Skrevet av JE den 19-01-2010 20:03
#10

Johnny Pettersen skrev:
Har du sjekket høyden på 228mm svinghjulet fra 02 kontra ett 240mm som sitter på M30. Kanskje att trøstelageret skulle vært noen mm lengre etc.
Sitter vel også ei plastikk foring for den kula til clutch armen som kan vær ødelagt.


Har målt "høyden" på clutch-huset på 240 kassa jeg brukte før og 260kassa jeg bruker nå, og de har samme høyde.

Hoved cyl og slave cyl er så godt som nye.

Plastikk kula til clutch armen var hel når jeg monterte kassa.

Jeg trudde også at det var utløserlageret som var problemet, men hvis det er for kort så kjenner man vel at man "bånner" slave cyl?.

Sjekka med etk, og e30m3 som har 265 kassa og 228mm clutch har samme utløserlager, dvs 25mm..

Hmm...

Skrevet av 02alpina den 19-01-2010 20:23
#11

Jeg vet ikke om det er til mye hjelp, men da jeg satte sammen kasse (5trinns E21 kasse ) S14 motorenigjen etter at kassen hadde blitt reparet, strevde vi lenge med meget lav pedal. Trodde at det var noe feil vedr. utløserlager og den braketten som blir presset på med pinnen fra slavecyl. Vi luftet og luftet -men det ble ikke bedre. Likevel etter mange runder og hjelp fra en som satt og pumpet , så fikk vi ut luften fra slavecyl. En alternativ metode er å kjøre bremsevæsken andre veien- ta en slange fra nippel på bremsecalipper, pumpe bremsen og kjøre motsatt vei (luften ligger øverst i slavecyl)- da vil evt luft boble opp i beholderen. Håper du får det til.

Skrevet av 02Ronny den 20-01-2010 17:43
#12

Fikk høre fra en mekaniker at når man begynte å få "pedal" skulle man pumpe minst 50ggr med hånden (trykk og dra).

Jeg bruker å la luftenippelen stå åpen til det begynner å dryppe. Så stenger jeg den og pumper 50ggr. Det funker som regel veldig bra. Men tipset til Per funker nok best.

Skrevet av JE den 21-01-2010 09:29
#13

Trur nok jeg skal prøve Per`s metode


Takk for tips Pfft

Skrevet av JE den 15-05-2010 16:09
#14

Etter at jeg tok ned girkasse for å sjekke trykkplate og lamell, for så å montere alt sammen igjen med en tynnere brukt lamell og annen slavepumpe. Ble pedalen normal igjen. Smile