Emne: BMW 02/Classic :: Weber 45 i e21

Skrevet av jaas den 28-12-2009 15:23
#1

Hei,er det noen her som har montert 2 weber 45 i e21-karossen? Lurer på om det vil dukke opp noen problemer,tenker spesielt på plass rundt bkf. Bilder hadde vært fint og..Smile

(har søkt litt rundt på google uten å finne noe som jeg blir klok på)

Skrevet av oyvind den 28-12-2009 18:13
#2

Hei
Vi hadde på to 45 på en 320/4 77 mod med sportfilter , dette gikk bra + att bilen gikk bra.
den hadde org forgasser fra før.

Skrevet av jaas den 28-12-2009 20:43
#3

Ok,og det ble ingen konflikt med bremsekraftforsterker? Du har ikke bilde av motorrommet vel?..Smile

Skrevet av rolfi den 29-12-2009 04:24
#4

Jeg aner ingenting om plassen med M10, men vet at med M20 og 3xWeber DCOE 45 i E21 er det såpass trangt om plassen at vakuumforsterker må fjernes...

Skrevet av jaas den 29-12-2009 07:02
#5

rolfi skrev:
Jeg aner ingenting om plassen med M10, men vet at med M20 og 3xWeber DCOE 45 i E21 er det såpass trangt om plassen at vakuumforsterker må fjernes...


Ok,hva erstattes denne med da?

Skrevet av oyvind den 29-12-2009 09:50
#6

Sjekk denne linken.
http://rides.webs...9320iVlABh
jeg har ikke bilder men her er det plenty.

Skrevet av jaas den 29-12-2009 14:25
#7

Takker...Grin

Skrevet av Johnny Pettersen den 29-12-2009 16:20
#8

Det bygges en rally replica av en E21 på Østlandet. Her blir bremsekraft forsterkeren erstattet med en justerbar bremsevogge fra Sellholm. Motoren er en Motornord M10.

Skrevet av jaas den 29-12-2009 16:54
#9

Johnny Pettersen skrev:
Det bygges en rally replica av en E21 på Østlandet. Her blir bremsekraft forsterkeren erstattet med en justerbar bremsevogge fra Sellholm. Motoren er en Motornord M10.


Artig...Smile
Men er vel verre å få dette godkjent?

Skrevet av Johnny Pettersen den 29-12-2009 18:05
#10

Nja, det må være en liberal EU godkjenner ihvertfall.
Profesjonelt fullbur, 4trinns Sellholm gearkasse, Motornord motor komplett med grenrør, nye gassere, tenning etc. som står i kasse ennå. Flere komplette sperrer med utv.fra 4,37 til 5,00. Gammel fasong bygd bensin tank mellom hjulhus samt litt nedi reservehjuls brønn, Coiloverfjærbein fra Martin Schanke.

Skrevet av rolfi den 29-12-2009 18:28
#11

jaas skrev:
rolfi skrev:
Jeg aner ingenting om plassen med M10, men vet at med M20 og 3xWeber DCOE 45 i E21 er det såpass trangt om plassen at vakuumforsterker må fjernes...


Ok,hva erstattes denne med da?


Her i gården erstattes den med hydraulisk fra E23. Andre løsninger er å flytte vakuumforsterkeren, evt kjøre uten. Noen kjøper også nytt pedalsett, men jeg kjører heller olabil en hel sommer enn å kjøre med gulvmonterte/stående pedaler. Wink

Skrevet av Johnny Pettersen den 29-12-2009 18:54
#12

Alle racerbiler har stående pedaler

Skrevet av jaas den 29-12-2009 18:57
#13

Johnny Pettersen skrev:
Nja, det må være en liberal EU godkjenner ihvertfall.
Profesjonelt fullbur, 4trinns Sellholm gearkasse, Motornord motor komplett med grenrør, nye gassere, tenning etc. som står i kasse ennå. Flere komplette sperrer med utv.fra 4,37 til 5,00. Gammel fasong bygd bensin tank mellom hjulhus samt litt nedi reservehjuls brønn, Coiloverfjærbein fra Martin Schanke.


Du har ikke en link til bilder eller en tråd om dette noe sted? Hadde vært artig å sett\lest litt mer om dette...Grin

Skrevet av jaas den 29-12-2009 19:01
#14

rolfi skrev:
jaas skrev:
rolfi skrev:
Jeg aner ingenting om plassen med M10, men vet at med M20 og 3xWeber DCOE 45 i E21 er det såpass trangt om plassen at vakuumforsterker må fjernes...


Ok,hva erstattes denne med da?


Her i gården erstattes den med hydraulisk fra E23. Andre løsninger er å flytte vakuumforsterkeren, evt kjøre uten. Noen kjøper også nytt pedalsett, men jeg kjører heller olabil en hel sommer enn å kjøre med gulvmonterte/stående pedaler. Wink


Hehe,jeg kjører ikke uten vertfall..Wink Passer den fra e23 rett over,eller er det mye modifisering?

Skrevet av rolfi den 30-12-2009 03:28
#15

jaas skrev:
rolfi skrev:
jaas skrev:
rolfi skrev:
Jeg aner ingenting om plassen med M10, men vet at med M20 og 3xWeber DCOE 45 i E21 er det såpass trangt om plassen at vakuumforsterker må fjernes...


Ok,hva erstattes denne med da?


Her i gården erstattes den med hydraulisk fra E23. Andre løsninger er å flytte vakuumforsterkeren, evt kjøre uten. Noen kjøper også nytt pedalsett, men jeg kjører heller olabil en hel sommer enn å kjøre med gulvmonterte/stående pedaler. Wink


Hehe,jeg kjører ikke uten vertfall..Wink Passer den fra e23 rett over,eller er det mye modifisering?


Det må nok noe småfrisering til. Jeg har ikke satt den i min enda, da det muligens er et bytte av skrulokale på gang. Vil heller kjøre bilen til det nye lokalet, enn å ta den på henger. Så avventer litt.

Du må iallefall uansett ha en hydraulikkpumpe. Har du servo fra før er jo det fint, har du ikke så må du feste på en servopumpe på motoren. Er iallefall slik min plan er. Jeg har dessverre ingen oppskrift på noe, da planen er å prøve og evt. feile helt til det blir riktig.



Og Johnny Pettersen:
Nå var det ingen racingbil jeg snakket om, og jeg får helt angst bare av å tenke på stående pedaler. Pfft

Skrevet av jaas den 30-12-2009 09:57
#16

Ja har planer om å bygge på servo,vet du hvilke tannstenger jeg kan bruke? Må det være fra e21,eller passer for eksempel e30 over?

Skrevet av geirm den 30-12-2009 11:32
#17

Det fantes servostyring som tilvalg til 323i, E-30 og nyere 3 serie har tannstanga forran akselen så de kan du ikke bruke.

Hvorfor legge ned en masse tid på servostyring når du ikke skal bruke en tyngre motor enn M10???

Ikke ta bort bremsekraftforsterkeren din, det medfører en masse arbeid og et heller usikkert resultat. Alpina leverte E-21 med A2S motor. den motoren har dobble Weber 45 og et stort luftfilter. Prøv å finne bilder av denne installasjonen og gjør en lignenede installasjon.

Lykke til.


Geir...

Skrevet av jaas den 30-12-2009 11:51
#18

Ja vet en får tannstang til e21 med servo,men regner med denne er ganske sjelden. Har tenkt å prøve uten servo først,men kommer vel til å være på utkikk etter servodeler langs med..Smile
Og bkf skal få bli så sant det går ja,og det har jeg vel fått litt trua på nå..Smile

(hadde klart å bytta om motorfesta når jeg satte i motoren,og da ble det ca 6-7 cm mindre plass mot bkf....hehe,lettelsen var stor når jeg oppdaga feilen...)

Redigert av jaas den 01-01-2010 19:13

Skrevet av jaas den 28-01-2010 16:52
#19

Idag fikk jeg mine webere,og de gikk greit i bilen..Smile Måtte modifisere litt på inntaket til kjølevann på toppen,og peilepinnen..Smile Ellers må det bli sokker på traktene tror jeg,for var ikke mye plass til bkf,ca 1 cm...Smile

Skrevet av jaas den 06-02-2010 00:38
#20

Har nå fått startet opp,og justert tenning sann ca...Men det fiser ut innsugningsrøra innimellom,er dette vanlig?..Smile Har 292 graders kam på,regner med denne kanskje kan ha litt med saken å gjøre?