Emne: BMW 02/Classic :: Vurderer kjøp av 02.

Skrevet av Lasse den 26-10-2006 20:20
#1

Via en kompis har jeg kommet over en 1973/74 modell 02 USA utgave m/stygge støtfangere og firkantede baklykter.
Tror fargen er Polaris. Takluke. 1 stk solex forgasser. Blått int.

Jeg er usikker på om bilen er har vært registrert i norge ennå, dette skal jeg få sjekket opp da jeg fortsatt er usikker på hva slags planer jeg har for denne. Det blir i retning "original-stand", sånn nesten iaf.

Bilen er rimelig sliten. Den har stått ute de X-antall siste åra, men under presenning.
Interiøret er pill-råttent og det meste av vinduer mangler.
Motoren ser ikke ut, og jeg tviler på at det er mulig å få start på den.
Mangler bla. vannpumpe og peilepinnen til oljen sto ikke 100% i hullet sitt så bunnpanna og det som evt. måtte være av olje nedi der er sikkert full av dritt og inntørket.

Div. småbulker. De værste ser ut til å være den ene a-stolpen og den ene takrenna.

Rust finnes. Det var ikke like enkelt å komme til overalt pga. bilens plassering og klærne jeg hadde på meg, men det er iaf. gjennomrustet i overgangen gulv/torpedovegg på begge sidene og en del overflaterust utvendig. Panseret har litt rust på innsiden, hjulbuene ser relativt OK ut, og støtdempertårnene bak ser veldig bra ut.
Tatt i betrakning at bilen har stått utendørs såpass lenge så ser den faktisk ikke så aller aller værst ut, men det er jo som sagt langt ifra et prakteksemplar og er å betrakte som et "påbegynt prosjekt", som da må restartes...

Nå trenger jeg deres velsignelse (eller ikke), samt gode råd, tips osv.
Evt. ting jeg også burde sjekke?

Skrevet av 2002turbo den 26-10-2006 22:47
#2

Oi, Oi ....dette høres ut som mye tid og penger Angry
En 02' som har stått fuktig i flere år er ingen lett jobb.

Tenk deg nøye om før du setter igang.
Kanskje du heller bør se deg om etter et bedre objekt ?

...men ingen ting er håpløst Cool

Skrevet av Lasse den 26-10-2006 23:36
#3

Vurderer å legge inn et skam-bud på 6000,- noe mer enn det er jeg i såfall ikke interessert i å betale. Som du sier så er det et stykke arbeid og det kommer til å koste $$$, £££ og s64;s64;s64;.

Noen som har oversikt over tilgjengelighet på interiør? Tenker da baksete, stoler og dørpaneler. Tepper er vel mulig å få kjøpt fra butikker ala Jaymic.

Tanken, hvis det blir aktuellt, er å gjøre en del av grov-jobben og det mekaniske selv og så få broren til denne kompisen min til å gjøre fin-jobben på panelene ol. Han er biloppretter.

Penger er jo et tema, men dette prosjektet kommer nok til å strekke seg over 2 år så. Så hvis jeg kan få den til 6000 og det viser seg at det er bare søppel så er det bare å selge det som er mulig å selge og så heller realisere tapet. Grin

Hadde også vært trivelig med et syrebad til denne. Er det andre enn BS-Teknikk i Oslo/Akershus som driver med dette?

Skrevet av Rune M2-touring den 27-10-2006 14:12
#4

Du kan sikkert få en bil som er mer komplett til den prisen. Det høres ut som det er mye som mangler her, og det bør vel da betraktes som et tomt karosseri. Du bør regne med full overhaling av bremser, understell, motor og karosseri når du setter opp budsjett for restaurering. Kronene ruller når alt dette skal utføres. Lykke til med prosjektet.Smile

Skrevet av Lasse den 27-10-2006 16:49
#5

Det er klart at pengene vil rulle, fort også.

Fått tilbud på 20.000 for å fikse karosseriet. Sandblåse, sveise rust rette og lakke.

Skrevet av 02-Oivind den 27-10-2006 21:32
#6

Woow!! Det var billig!Shock Kan jeg spørre hvor?Wink

Skrevet av 02Anders den 27-10-2006 23:19
#7

Hej Lasse,

Ud fra din beskrivelse af bilen, ville jeg ikke betale kr. 1000,- for den!!! Det bliver MEGET dyrt for du er tilfreds med den. Du siger også at interiøret er rådent og det er næsten det værste, for det er svært at finde gode og pæne sæder, tæpper og dørsider - og når noget er så sjældent, så er det også altid dyrt!! Sad
Hvis du både skal renovere karroseriet, interiøret, motoren og selvfølgelig også undervogn og bremser på en bil som har stået stille så længe, så kommer du til at bruge mindst kr. 60.000,- for bilen er okay. Hvis den skal være concours (perfekt krom og lignende...) så skal du nok nærmere regne med kr. 80.000,- til kr. 100.000,-
Du vil få meget mere for dine penge, hvis du køber en bedre bil fra starten.
Når folk spørger mig om råd til at købe en 2002, plejer jeg altid at sige : "Buy the best you can afford", for på den måde vil du spare penge i længden...
Uanset hvad du bestemmer dig for, så held og lykke med det... Wink

Redigert av 02Anders den 27-10-2006 23:21

Skrevet av Lasse den 28-10-2006 00:31
#8

02-oivind skrev:
Woow!! Det var billig!Shock Kan jeg spørre hvor?Wink


Dette er dessverre informasjon jeg ikke kan dele med noen. Kompispris osv osv.

Skrevet av Lasse den 28-10-2006 00:47
#9

02Dane skrev:
Hej Lasse,

Ud fra din beskrivelse af bilen, ville jeg ikke betale kr. 1000,- for den!!! Det bliver MEGET dyrt for du er tilfreds med den. Du siger også at interiøret er rådent og det er næsten det værste, for det er svært at finde gode og pæne sæder, tæpper og dørsider - og når noget er så sjældent, så er det også altid dyrt!! Sad
Hvis du både skal renovere karroseriet, interiøret, motoren og selvfølgelig også undervogn og bremser på en bil som har stået stille så længe, så kommer du til at bruge mindst kr. 60.000,- for bilen er okay. Hvis den skal være concours (perfekt krom og lignende...) så skal du nok nærmere regne med kr. 80.000,- til kr. 100.000,-
Du vil få meget mere for dine penge, hvis du køber en bedre bil fra starten.
Når folk spørger mig om råd til at købe en 2002, plejer jeg altid at sige : "Buy the best you can afford", for på den måde vil du spare penge i længden...
Uanset hvad du bestemmer dig for, så held og lykke med det... Wink


Det er jo pga. dette jeg spør her på forumet om det er mulig å skaffe interiør; evt. hva slags "erstatninger" som anbefales. Jeg kjøpte for en del år siden boka BMW '02: Restauration Guide og denne inneholder en hel del god informasjon, samt har jeg lest litt på www.bmw2002faq.com (selv om jeg synes denne har tapt seg litt siden jeg sist besøkte denne siten for noen år tilbake).

60.000 høres helt greit ut, 80 går vel det også, 100, da begynner det å bli litt mye.
Mtp. understell og andre slitedeler så føler jeg at dette er deler som bør byttes uansett. Jeg er jo egentlig ikke interessert i en "ferdig" bil, men et prosjekt. Jobben er jo halve moroa.

Ikke har jeg noen akutt hast med å få bilen ferdig heller, så hvis det tar meg 2 år å få tak i interiør så er det greit. Ikke trenger det å være concours heller, men det må være noe som kunne ha vært originalt. Dvs. BMW deler av et eller annet slag.

Nåværende eier mener at bilen er et godt eksemplar for et prosjekt, og denne mannen _bør_ ha peiling, så jeg tar hans ord på det. Samt at jeg håper på en del goodwill fra han når jeg skal ha deler. Grin

Skrevet av 02alpina den 29-10-2006 20:50
#10

Hei Lasse !
Jeg driver selv med restaurering av 2002tii-74 .
Denne fant jeg til deg på finn.no - er det slik annonsen skriver så er mye arbeid spart og hvis du skal "konvertere" opp til 2002 er det ikke mye som skal til. Du får ha lykke til uansett.

http://www.finn.n...os=1&tot=2

Skrevet av Lasse den 14-11-2006 13:51
#11

Bestemte meg for å kjøpe denne bilen og jeg hentet den 4.11.2006.
Jeg har begynnt demonteringen.

Har lagt ut div. bilder her http://my.opera.c...?id=157397

Skrevet av 02Ronny den 14-11-2006 17:44
#12

Det så jo bedre ut enn fryktet etter beskrivelsenSmile
Får den et syrebad? Det kommer jeg til å bruke på
et evt. neste prosjekt. Koster litt men sparer mye tid og jobb.

Lykke tilGrin

Skrevet av Lasse den 14-11-2006 18:31
#13

Et syrebad fortjener den absolutt. Jeg er usikker på resultatet hvis den kun sandblåses. Er en del rust på steder hvor det er vanskelig å komme til for å sandblåse.

Jeg lurer på om jeg klarer å redde bakluke og panser ved syrebad. Disse har litt rust i falsene som jeg tviler på at jeg klarer å få bukt med ved sandblåsing.

Skrevet av 02dag den 14-11-2006 18:41
#14

Får man egentlig bukt med rust i falsene hvis man har delene i et syrebad?

Skrevet av 02Ronny den 14-11-2006 20:32
#15

Gå inn på bs-teknikk.no, der får du svar på det du lurer på.
Ser sinnsykt bra ut de bilene de har behandlet!!!!!

Skrevet av 02dag den 14-11-2006 20:43
#16

Ja men det er prisen da. Han skulle ha fra 8 til 12000 for en hel bil, og 1500 for hver del vi la med oppi. Som han sa det sjøl, nærmeste konkurrenten er i Tyskland.Angry

Dette leste jeg forsåvidt om på en amerikansk restaureringsite at han hadde betalt ca 500 dollar for å gjøre, samtidig kunne han ha med så mange deler han ville.

Her har du linken.

http://www.2002ti.../strip.htm

Hvis det hadde vært prisen her i Norge, så ville vel flere enn meg gjort akkurat dette vil jeg tro?

Skrevet av Lasse den 14-11-2006 20:48
#17

02dag skrev:
Får man egentlig bukt med rust i falsene hvis man har delene i et syrebad?

Det kom kanskje litt dårlig fram, men det var dette jeg også lurte på.

02Ronny skrev:
Gå inn på bs-teknikk.no, der får du svar på det du lurer på.
Ser sinnsykt bra ut de bilene de har behandlet!!!!!

Jeg har vært innom de sidene opptil flere ganger Wink

02dag skrev:
Hvis det hadde vært prisen her i Norge, så ville vel flere enn meg gjort akkurat dette vil jeg tro?


Så du har gjort det? Fornøyd med resultatet? Fikk du den grunna med det samme? Tenker på etterbehandling for å unngå rust når skallet står ubehandlet.

Skrevet av 02dag den 14-11-2006 20:58
#18

Nei sorry, det jeg mente å si var at hvis det var prisen så ville jeg gjort det og sikkert en hel bunch med andre også.

Skrevet av 02-Oivind den 14-11-2006 21:44
#19

Det har du helt rett i Dag! Har også hørt litt forskjellig om prisinga til dette firmaet. Oppgir pris på 8000,- til 12000,-, men har endt opp på adskillig mer på grunn av "uforusette ting"...Cool

Skrevet av oyvind den 15-11-2006 08:14
#20

Hei Lasse
Ser på bildene att det er USA modellen fra Drammen bilen er sjelden i Norge var en perle for 25 år siden koster du på bilen litt nå så har du en bil som holder seg .
Lykke til!