Emne: BMW 02/Classic :: Demontere forgasser på E9

Skrevet av E9Kenneth den 28-12-2009 20:22
#1

Hei igjen!

Skal nå demontere forgasserene fra motoren, men sliter litt med å se hvordan de er festet. Fant to muttere på undersiden. Er det fler enn to, fire? Er det mer som må skrus av før jeg forsøker å løsne de fra innsuget?
Håper på noen enkle gode tips!Smile

Skrevet av E23 galningen den 29-12-2009 02:24
#2

Du har sikkert slike Zenith INAT gassere på denne. Da skal det være 4 muttere på undersiden.
Det er forøvrig samme typen som satt i endel Ascona B. Jeg hadde en slik en en gang og husker at de to innerste var nesten umulig og komme til, måtte bare føle deg fram. Husker også at disse muttrene hadde en lei tendens til og løsne på Opelen med det til følge at den trakk falsk luft.

Ellers er det vel bare gassoverføring og bensinslanger som må løsnes før du kan ta de av.

Jeg har forøvrig Haynesboka til Ascona liggende fortsatt og der står det ganske greit forklart hvordan man overhaler disse forgasserne hvis du er interessert i en kopi.

Redigert av E23 galningen den 29-12-2009 02:26

Skrevet av E9Kenneth den 29-12-2009 10:00
#3

Flott, takk for tips. Trodde det måtte være noen "luringer" godt gjemt ja Wink. Flott om du scanner og mailer noen bilder fra manualen når du har tid. Min mailadresse er:
Tusen takk for hjelpen.

Skrevet av E23 galningen den 29-12-2009 13:37
#4

Jeg skal se hva jeg får gjort på nyåret. Må bare finne en kamerat med scanner først.

Skrevet av E9Kenneth den 29-12-2009 14:32
#5

Rune, ikke legg så mye i det. ønsker ikke å plage deg med dette.
Forsøker å finne en som kan overhale disse for meg :-)

Skrevet av E23 galningen den 29-12-2009 15:15
#6

Ikke noe plage for meg det. Er det ikke derfor vi er en klubb da? for og hjelpe hverandre.
Sitter og blar i Ascona boka nå, bringer tilbake mange minner. Det blir nok en E-post etter jul. Det ser ikke så vanskelig ut og ovehale de selv bare man er nøyaktig. Største problemet kan nok være og finne deler.

Skrevet av Johnny Pettersen den 29-12-2009 16:13
#7

Det største problemet blir vel og få tunet de inn skikkelig med de riktige synchro metere. Ikke mange som sitter på den kunskapen lengre, eller har utstyret. Prosedyren for det står beskrevet i blå boka.

Når man har forgassere på M30 så skal det også være uttak for CO målning på hver eksos manifold. Dette er absolutt nødvendig da forgasserene må justeres uavhengig.

Zenith INAT gikk for og være veldig gode forgassere som ble brukt av Opel Commodore og Mercedes 250/280 bl.annet.

Skrevet av E9Kenneth den 29-12-2009 20:31
#8

Rune, takker for hjelpen. Flott å få litt mer kunnskap her, ser frem til mail.
Jeg kjenner til en som har måleapparater og kunnskap Johnny. Dessverre er han en Mercedes spesialist, men disse hadde jo samme forgassere i sine strek-8 biler. I nøden spiser .........Wink


Skrevet av cs erlend den 03-01-2010 16:30
#9

Hvem har du tenkt å bruke for overhalingen ?

Skrevet av E9Kenneth den 04-01-2010 21:13
#10

Hei Erlend!

Jeg hadde tenkt å høre med han som driver forgasserservice (Kjell Bymann)
http://www.forgas...ndex.html.
Han holder til i Drøbak. Hvis han ikke kan hjelpe har jeg en mulighet hos elektro-diesel i Asker, innehaveren er av gamle gode sorten Wink. Siste instans blir Bjarne Koren på Ensjø, driver Oldtimer Service. Dette er Mercedes spesialisten, tror ikke han har veldig lyst på mange BMW oppdragSad