Emne: BMW 02/Classic :: Traversforing fra 1974mod på 1971 travers

Skrevet av 2000Touring den 22-01-2010 22:19
#1

Hei!

Sitter og skal bestille traversforinger til min 1971 2000 Touring og tenkte at foringa som sitter på turbo er sikkert litt stivere enn på alle de andre bilene. Det er godt mulig det er det, men det viser seg at akkurat den samme foringa sitter på om trent alle 02er fra ca 1973. Da er det også høyre og venstre foringer. På min 1971 mod er det like foringer på begge sider.

Er det noen som vet om nyere enn 1973 foringene passer på min bil? Og er de i tilfelle stivere, eller er det bortkastet tid og energi å finne ut av det??

Mvh

Inge B.

Skrevet av 2000Touring den 24-01-2010 20:42
#2

Kom igjen da!

Dette er det garantert noen av dere som vet - kom med et tips da...
Ser ikke helt hvorfor det ikke skal passe. Traversen er jo lik på alle årstall og alle 02-biler(så vidt jeg kan se)

Skrevet av geirm den 24-01-2010 22:22
#3

Om det er Kasterforinga du mener (den som sitter lengst fremme på fremmre travers) så kjøp original foring (BMW) og kapp stålhylsa som gummien er vulka rundt noen mm innpå gummien i forkant av foringa.

Originalt sitter det en stor konveks/konkav skive bak gummiforinga på kasterstaget, denne monterer du forran foringa slik at den klemmer over gummien (til mer du kapper av stål hylsa til mer klemmer den konvekse skiva på gummiforinga). Den flate skiva som sitter forran monterer du bak foringa.

Alpina gjorde denne modifiseringen på sine tidlige 02'er. Noe senere laga de en aluminium skive som klemte over gummiforinga uten at det var nødvendig å kappe stålhylsa. Uansett virkningen er den samme.


Geir...

Skrevet av 2000Touring den 24-01-2010 22:38
#4

Hei Geir!

Nei, jeg snakker ikke om foringer foran, men traversforingene bak. Foringene som sitter fast i traversen og i karosseriet.
Selvfølgelig klønete av meg å ikke si at det var snakk om bak.

Redigert av 2000Touring den 25-01-2010 06:23

Skrevet av 02kongen den 25-01-2010 20:51
#5

2000Touring skrev:
Hei Geir!

Nei, jeg snakker ikke om foringer foran, men traversforingene bak. Foringene som sitter fast i traversen og i karosseriet.
Selvfølgelig klønete av meg å ikke si at det var snakk om bak.


Disse vil passe som hånd i hanske. Løp å kjøpSmile

Skrevet av 2000Touring den 25-01-2010 21:08
#6

02kongen skrev:
2000Touring skrev:
Hei Geir!

Nei, jeg snakker ikke om foringer foran, men traversforingene bak. Foringene som sitter fast i traversen og i karosseriet.
Selvfølgelig klønete av meg å ikke si at det var snakk om bak.


Disse vil passe som hånd i hanske. Løp å kjøpSmile


Regnet i grunn med det, ville bare ha det bekreftet - takk skal for det!

Skrevet av geirm den 25-01-2010 22:35
#7

Vil du ha de hardere for litt aktiv kjøring kjøper du en tube SikaFlex Marine, svart. Deretter fyller du luftrommer i foringa med SikaFlex, gjør det i 2 omganger. Fyll inn i midten først, la det herde et døgn. deretter fyller du resten, pass på at det ikke blir luftlommer. Bruk Zalo på fingeren og stryk pent av. Det samme kan du gjøre på foringene ved diff lokket.

Dette har ingen hensikt å gjøre på gamle foringer. Denne rimelige oppgraderingen vil du merke, i kombinasjon med modifisering av Kasterforinga vil bilen din oppleves som veldig "point and drive"


Geir...

Skrevet av E23 galningen den 25-01-2010 23:32
#8

Er ikke litt av vitsen med disse foringen at de skal være litt fleksible for og få ørlite grann passiv medstyring av bakakselen? Slik er det jo på de modellene som kom etterpå som har den samme konstruksjonen. Jeg vet at mange stiver de opp der men tar man ikke da bort noen av de egenskapene som de bayeriske ingeniører så for seg da.

Skrevet av 2000Touring den 26-01-2010 06:27
#9

E23 galningen skrev:
Er ikke litt av vitsen med disse foringen at de skal være litt fleksible for og få ørlite grann passiv medstyring av bakakselen? Slik er det jo på de modellene som kom etterpå som har den samme konstruksjonen. Jeg vet at mange stiver de opp der men tar man ikke da bort noen av de egenskapene som de bayeriske ingeniører så for seg da.


Har i grunn ikke tenkt å stive de opp mere enn nyere type foring. Jeg tror som du sier at om du går for ekstremt til verks blir ikke bilen så ålreit å kjøre på vanlig landevei.