Emne: BMW 02/Classic :: bmw 2000 touring og 1602 prosjekt
Skrevet av tepe den 26-03-2010 18:11
#1
Endelig er "prosjektbilen" på plass i garasjen Jeg har vært på utkikk etter et passende bmw prosjekt i noen år nå etpar har blitt "snappet" rett foran nesa mi bl a en 2000 cs
min første bmw kjøpte jeg som totalvrak av forsikrinsselskapet i 1983 det var en 76 520 som jeg reparerte opp og satte inn en 2002 tii motor i mens jeg var i militæret.
prosjektet er en inca 2000 touring 72 modell jeg har kjøpt av en pensjonist som kjøpte den ny i 72 som varebil. han hadde påbegynt restaurasjonen så all rust er sveiset og mye nye deler er kjøpt og montert. Bilen har hatt minimalt med rust og er bare reparert noen få steder nye originale skjermer og front er montert iogmed jeg har kjøpt bilen i "atomer" og ikke demontert den selv regner jeg med å trenge endel hjelp fra dere her på forumet både til å identifisere deler og hvor de skal stå. Utgangspunktet er etter mitt skjønn meget bra men det er klart at ting tar tid og gratis er det heller ikke
Prøver å få inn noen bilder men har litt problemer ser det ut til

Redigert av tepe den 19-01-2013 22:26
Skrevet av 02-Oivind den 26-03-2010 23:27
#2
Velkommen til forumet og lykke til med prosjektet!

Bilder kan du laste inn på f.eks. Photobucket.com og lime inn linken som hvert bilde får, inn i innlegget ditt. Bilder er alltid gøy!

Skrevet av 2000Touring den 27-03-2010 21:37
#4

Skrevet av tepe den 26-04-2010 21:12
#5
Jeg har begynt i "feil ende" med restaureringa på touringen.
Jeg har kjøpt masse gilde ting til motoren doble 45 webere tii fordeler 292* cam grenrør mm.
Bilen har original lsd diff kostet iflg kvitteringen fra 1972 2500,- ekstra

Dette betyr at jeg må oppgradere understellet også men det får vente
Jeg må få kommet igang med karosseriet men det er vanskelig å bestemme seg for hvordan den skal se ut. Iogmed listverket er skikkelig dårlig vurderer jeg å sveise igjen hullene til den øverste lista.
når jeg fikk se denne her på forumet ble jeg solgt slik må det bli men uten turbo breddere
[img]

[/img]
jeg vil beholde listverket rundt dørene og taket blankt
stripingen kan en jo få laget lokalt
cromen rundt baklyktene er og stygg jeg får lakke de svart inntil jeg får tak på noen som er fine.
Jeg må og bytte nesten alle gummilistene. Det er ikke bare å kjøpe prosjekt i plastposer og pappesker....
Skrevet av tepe den 04-10-2010 21:54
#6
Det er på tide å fortsette med touringen huset er malt og garasjen er nesten ryddet ferdig

Motoren har ikke svevet siden 1990 så jeg vil plukke den frahverandre og bytte pakninger osv. jeg ser i brosjyren at tii har 10-1 i komp mens min har 8,5-1 .jeg har 2 doble weber 45 og 292* kam tii fordeler og grenrør som jeg skal sette på. vil det ha noe for seg å øke kompen? og kan jeg bruke tii stempler? jeg har 121 topp
Skrevet av tepe den 26-12-2010 20:40
#7
I dag har jeg endelig fått gjort noe med bilen jeg har kjøpt 4 hjulbuer fra veng til vw golf mk1 rabbit
meningen er at det skal bli ganske likt til originale alpina stålbreddere

det gikk en rød 2002 alpina her med disse bredderne og dobbellysgrill frem til ca 1995 mener den var ND registrert lurer på hvor den tok veien?
prøvemontering før kutting
kuttet ut i nye

originale skjermer
det er ganske stor forskjell på hjulbuene
ferdig sveiset forskjerm
forskjerm slipt og grunnet
bakskjermene er selvfølgelig mer arbeid da hjulhuset må sveises sammen med den nye hjulbuen
kuttet og slipt klar for montering
ny hjulbue bak punktet fast
passformen på golf buene var veldig nære 2002 en de er litt lengre både foran og bak men det passet meg bra for da var det lettere å lage en avslutning på de.
Redigert av tepe den 27-12-2010 09:38
Skrevet av oyvind den 27-12-2010 10:37
#8
Hei
Dette blir tøft, jeg gjorde det med en 2002 i 1983 den ble fin og den samme 2002 du refererte til var min modell også artig.
Skrevet av 02Ronny den 28-12-2010 12:16
#9
Ja dette blir spennende å følge med på! En stor fordel med disse hjulbuene er at du får plass til litt feitere felger og dekk.
Skrevet av tepe den 29-12-2010 00:15
#10
Har ikke fått gjort mye idag var på venners venner julebord igårkveld
Jeg lærer visst aldri

Har fått sveiset ferdig hjulbuen bak innvendig og utvendig håper å kunne ta hele førersiden i morgen går litt lettere når en har gjort det en gang.
kunne ikke dy meg hadde en gammel sprayboks med inca orange
disse hjulbuene krummer mer jevnt rundt hele hjulet enn originale tror dette blir bra med 205 60? 15 felger har bestillt diy justerbare coilover fra IE foran og senkefjærer bak må nok senke støtdemperfestet bak ca 3 cm for at fjærene ikke skal bli løse ved hjulløft kommer vel om en måneds tid det blir knall å sette på senker ca 2"

Skrevet av 02-Oivind den 29-12-2010 05:51
#11
Det her blir bra, har sansen for disse bredderene. Minner litt om Alpina-bredderene man kan få i fra Jaymic

Skrevet av 2000Touring den 29-12-2010 10:27
#12
Syntes det ser bra ut. Akkurat passe bredding etter min smak.
Skrevet av Rune M2-touring den 29-12-2010 12:01
#13
har bestillt diy justerbare coilover fra IE foran og senkefjærer bak må nok senke støtdemperfestet bak ca 3 cm for at fjærene ikke skal bli løse ved hjulløft kommer vel om en måneds tid det blir knall å sette på senker ca 2"
Du kan korte inn demperen bak for å opprettholde forspenningen. Kapp av ønsket lengde, og stikk nye gjenger på stempelstanga (enklest i en dreiebenk). Har kortet inn mine Bilstein 50 mm, og synest den har passelig høyde bak.
Skrevet av tepe den 29-12-2010 23:07
#14
Det med å korte inn demperen var jo smart
Jeg skal ha skivebremser bak, men har ikke lyst til at calliperen skal henge under skiva, men for å få de til å henge bak så må støtdemperfestet flyttes er bare på tenkestadiet her så vi får se hva det blir til. En kombinasjon tenker jeg
Har nesten gjort ferdig venstresiden gikk seff tom for gass har igjen å sveise baksiden bak

Kunne gjort noen fler snitt her for å få en jevnere bue Regner med at det ikke blir synlig når jeg får turbospoileren (som kommer i morra) tilpasset skjermbredderne
Har fått etpar spørsmål om åssen jeg har gjort det bak med hensyn til hjulhuset og skjermbredderne Har valgt enkleste løsning etter å ha kuttet ut i skjermen og fjernet hjulbuen har jeg kutta hjulhuset ca 2 cm lengre nede laget etpar snitt og banket det ut slik at det treffer den nye skjermbuen og sveiset det fast i skjermbuen Vurderte å kjøpe ytre del av hjulhus til golf men droppa det
et bilde av forskjermen fra innsiden alle sveisene er kant i kant uten overlapp
I morra tror jeg at jeg skal sette i motoren midlertidig og tilpasse festene til getrag 240 kassa og e30 mellomaksel
Skrevet av 02alpina den 30-12-2010 11:34
#15
Artig å se at noen kommer med de gamle Alpina utbyggerne. De vurderte jeg også da jeg som 'værst' holdt på med å forandre 02'alpinaen. Ser ut som at du gjør skikkelig jobb på bilen.

Skrevet av tepe den 30-12-2010 23:33
#16
Fått sveiset ferdig hjulhuset bak fytti f... å dyr sveisegassen er blitt.. blir bare punktsveising heretter
har og fått turbospoileren og prøvemontert den
ble ganske fornøyd med åssen den passa til skjermbredderne den andre siden er faktisk enda tettere da spoileren ikke er kuttet helt likt i begge ender skiller 5 mm og dette er originalteile.
regner med at jeg legger på litt polyester og matte på selve spoileren istedet for å forandre skjermbuen
Rakk og å slenge i motoren, men så var det stopp Kona vil ha bilen sin i garasjen igjen på nyttårsaften så da er det bare å rydde igjen.
Skrevet av oyvind den 31-12-2010 17:13
#17
Hei
Det var her det med 320 frontleppe kom inn på min gamle 2002, men dette ser jo ut til og passe bra.
Skjermbreddere fra turbo passer omtrent like bra til spoileren så da blir dette fint.
Skrevet av tepe den 01-01-2011 23:19
#18
fikk begynt på montering av 5 trinns kasse det er en getrag 240 fra e30
det er ikke mye plass å gå på og det er lenge siden sist jeg aket meg under en bil med girkassa på brystet
Iogmed kassa er lit lenger må en flytte festene til traversen Jeg brukte traversen fra e30 måtte bare bygge den litt om i ene siden
slik ser den ut originalt
dette er etter litt kapping og sveising
travers montert har bare borret hull i gulvet til nye bolter skal legge inn en forsterkning rundt hullet inne i kupeen
Mellomakselen er og fra e30 med m10 motor og 5 trinns kasse passer perfekt på lengden, men nye fester til senterlagringen må lages

nye fester på plass
det er trangt ved slavesylinderen må utvide tunellen litt her må og slipe av en firkanta kladd som er underst på svinghjulshuset på kassa da den tar i paralellstaget til forstillinga

Skrevet av Touring den 02-01-2011 00:50
#19
Skikkelig gromt dette, fortsett med den gode oppdateringen

Skrevet av JE den 04-01-2011 18:45
#20
Blir veldig bra dette
Hvordan planer har du ang speedometer?