Emne: BMW 02/Classic :: Alpina a2s
Skrevet av 02turbo den 20-04-2010 13:19
#1
Som fler allerede vet kjøpte jeg alpina touringen. Her var det en ting å gjøre - det var å demontere. Skal prøve å få vist dere hva som har blitt gjort, og er takknemlig for tilbakemeldinger på hva som kan gjøres bedre og hva som er bra.
Slik så bilen ut når jeg hadde fått den hjem
Redigert av 02-Oivind den 21-04-2010 00:54
Skrevet av geirm den 20-04-2010 13:57
#2
Hei Svein,
Kjempebra med en ny prosjekttråd på forumet, men du har vel ikke tenkt å demontere en så fin bil
? Den stod jo til salgs på nettet for noen år siden for 350k, da kan det ikke være mye gæærnt..... eller???
Vel, uansett jeg gleder meg til fortsettelsen.
Geir...
Skrevet av Grazatfahrer den 20-04-2010 15:09
#3
Enig med Geir.
La bilen vere i fred sjølv om skjermbreddarane bak ser litt rare ut.
Du plukker ikkje istykker ein fin Alpina!
Gler meg til å sjå denne på treff, og ikkje berre på ebay.
Skrevet av Rune M2-touring den 20-04-2010 15:26
#4
Enig med Geir.
La bilen vere i fred sjølv om skjermbreddarane bak ser litt rare ut.
Du plukker ikkje istykker ein fin Alpina!
Gler meg til å sjå denne på treff, og ikkje berre på ebay.
Haha
Vent og se hva Svein har gjort med denne
Skrevet av Hauso den 20-04-2010 17:43
#5
Bilen så dritfin ut, men skinnet kan bedra, den er jo tross alt snart 40 år gammel
Lykke til Svein, det er en flott bil
Skrevet av 02Anders den 21-04-2010 10:05
#6
Hej Svein,
Glæder mig til at se de næste billeder af projektet!!
Jeg har stor respekt for at du vil returnere 02'en til dens originale stand!! Som den stod da du købte den har den jo absolut
intet at gøre med en Alpina 02...
Der er det jo blot endnu en forskruet bastard af en 02. En så sjælden - ja vel nærmest unik - bil fortjener en bedre skæbne!! Det giver en god mavefornemmelse at Alpina'en endelig er kommet til en entusiast, som forstår hvor speciel en 02 der er tale om her. Jeg glæder mig som et lille barn til at den en dag står færdig renoveret i sit originale (og meget kønnere) Alpina-look...
Svein, hvordan gik det i øvrigt mht at skaffe Alpina'ens originale A2s motor??
Lykke til Svein og lad os så få nogen flere billeder...
Skrevet av 02turbo den 22-04-2010 11:43
#7
Som du skriver Hauso ang skinnet, er det riktig at skinnet bedrar. Når jeg sjekket bilen fant jeg asfalt matter over alt i hele bilen, så jeg forventet å finne mye, å mye fant jeg. Men om hullet er lite eller stort spiller for så vidt ingen rolle - jobben er omtrent den samme!
Var bare å få bilen i garasja og starte
Delt av garasja slik at ikke alt støver ned
Begynte med å ta ut innredning og tepper slik at jeg fikk fjernet asfaltplatene.
Mye kjeks her på begge sider
Trodde nesten ikke mine egne øyner når jeg så indrehjulhusa bak
Viste at der var hull men ikke så store
Begge sider
Vel mye bra deler å få kjøpt, så her var det bare å bestille nye indre hjulhus på begge sider, bagasjeroms dørk og ny bakplate i samme omgang. Delene kjøpte jeg hos den lokale BMW forhandleren. Fornuftige priser.
mvh Svein
Skrevet av CSLARNTSEN den 22-04-2010 14:32
#8
Dette er nesten til å grine av,
men lykke til det blir nok bra til slutt
Skrevet av 02alpina den 22-04-2010 15:52
#9
Fy- faen , beklager - det så ikke pent ut - her kommer ordtaket 'skinnet bedrar' til sin rett - men jeg vet du har kommet langt -så stå på
Skrevet av 2000Touring den 22-04-2010 16:53
#10
Sa du hva du betalte for bilen?
Skrevet av geirm den 22-04-2010 17:04
#11
Å jeg som trodde T-7002 var opprusta
Mener jeg leste en artikkel i Gasoline eller hva bledet het (de hadde en lang artikkel om bilen) at bilen var i perfekt stand, mmmm?
Geir...
Skrevet av Hauso den 22-04-2010 18:55
#12
Dæven.. Det så ikke bra ut.. Da var kanskje ikke min så ille alikevel da? Men lykke til, det blir nok bra til slutt!!
Skrevet av 02turbo den 22-04-2010 19:42
#13
Ja banneord kan godt brukes i dette tilfellet. Det stemmer også at iflg artikkelen i Carburetti mener at dette er en bil i perfekt stand. Hadde det ikke vært for asfaltmattene hadde vel de bakre støtdemperne gått igjennom
Det så ikke pent ut, bare en ting å gjøre - begynne! Startet bake
Bare å kappe vekk og få på plass nytt
Så den andre siden
Her ligger driten
Her ser dere avstivningen, samt at det var en L støtte ut mot siden
Det jobbes raskt og bakplata kom greit på
Var ikke direkte imponert over passformen på de orginale delene
Arbeidet fortsetter
Skrevet av BorgSol den 22-04-2010 20:04
#14
Imponert over fremdrift og pågangsmot, nesten like imponert over at disse delen fortsatt er å få tak i!
Skrevet av Hauso den 22-04-2010 21:28
#15
Jøss! Hvor lang tid har du brukt på dette? Jeg mener jeg så denne bilen ligge ute for 350 k? Mulig jeg husker veeeldig feil, for det kan jo faktisk ikke stemme
Uansett, så ser det ut som om denne bilen har kommet i rette hender, og det ser veldig bra ut så langt (arbeidet
)
Fikk du disse delene hos BMW? Og hva kostet de forskjellige? Må jo nesten kjøpe inn dette, for det lages neppe for alltid.. Men lykke til videre, og hold oss oppdatert
Har du forresten noen videre planer for bilen?
Skrevet av 02turbo den 23-04-2010 17:54
#16
For de av dere som synes at det går vel fort fremover, må jeg bare si at dette er fortid men det gikk raskt. Tenkte at jeg skulle legge ut slik at flere fikk innsikt i "galskapen"
Ja, da det stemmer at bilen ble forsøkt solgt for over 300K og det sier vel bare litt om vedkommende som hadde bilen etter min mening.
Bilen var vel og merke lakket opp igjen, men alle forstår jo at det ikke går ann å gjømme ting. De kommer opp igjen før eller siden.
Delene kom raskt på plass hos den lokale forhandleren og begge indre hjulhusene kostet ca 4600,- dørken ca 2000,- bakplata var vel ca 3800,- Litt dyrere enn til sedan, men den er også litt mer "forsterkende". Det som imidlertid måtte lages for hånd var nedre del på bakskjermen. Her får en ikke kjøpt rep del. Trodde først at jeg kunne bruke det som var på markedet men det er stor forskjell fra sedan og touring
Så hvis det er noen som trenger rep del til sedan har jeg!
Her er de som jeg ikke fikk brukt
Men først måtte jeg ta av skjermbredderne på baksjermen, var en del arbeid det for å få de hel av. Under de kom også de gamle alpina stripene som den hadde før siste lakkering.
Var godt med sparkel
Da var det bare å få tak i et bilde som viser hvordan det skal vær
Kappet vekk minst mulig
Så må en bare prøve å få det så korrekt som mulig
Ferdig på den ene sida
Sett under fra undersiden
Høyre side også ferdig
fortsettelsen følger
turboSvein
Skrevet av 2000Touring den 23-04-2010 18:01
#17
Prøvde å spørre før i tråden, mulig du ikke vil svare - hva betalte du for bilen?
Hva er det som er igjen av Alpina på den?
Skrevet av E23 galningen den 23-04-2010 18:29
#18
Rustbrune er aldri en fin farge på en bil.
Hvilke planer har du for bilen? Går det an og finne de Alpina delene som mangler? Hørte bl.a. at Alpina motoren er borte.
Husker jeg og vår eminente forman hadde er prat med forrige eier på Ekeberg for et par år siden. Vi sa ikke hvor vi var ifra bare snakket helt vanlig med vedkommende og det var en selsom opplevelse. Han hadde ikke mye tilovers for BMW miljøet i Norge som ifølge han ikke hadde greie på noenting. Men Alpinaen skulle være verdens beste bil og 350,000 var billig ifølge eieren.
Vi fikk oss en god latter da vi gikk derifra.
Skrevet av 02turbo den 23-04-2010 19:56
#19
Inge - jeg betalte ikke 350k for bilen, heller ikke 220k som han jeg kjøpte bilen for forlangte. Ringer du meg skal du få vite det (mob 91354788). Denne bilen ble kjøpt med hjertet og ikke hjærnen
Det mest sannsynlig at denne bilen hadde lidd en sakte "død" og det synes jeg ville vært for jævlig. Jeg minnes godt da den var i Ålesund. Jeg var og tittet på bilen i 2002 og da var det snakk om 85k til sammen ligning. Det var før noen som ikke viste hvilken bil dette er satte igang.
Orginalmotoren står desverre i tidliger Sølvskjea og befinner seg i England. Etter mye oppsporing, telefoner og ved hjelp av 2002FAQ fikk jeg endelig tak i han som hadde importert den til England. Han hadde desverre solgt den til en som hadde solgt den videre igjen for ca 1 mnd. Alle vil tjene penger på denne bilen og den står nå på racecarsdirect.com til 34000 engelske pund
Jeg har henvendt meg til nåverende eier og spurt om å få kjøpe motoren eller å gjøre en handel. Har nok også blitt noen som har fått noe å tenke på ettersom sannheten om bilen har blitt klart.Det er i hvert fall uaktuelt å betale prisforlangende for en 1502. Har også vært i kontakt med noen som er bare interessert i bilen for å få tak i motoren uten å lykkes.
Planer for bilen Rune er å sette den tilbake slik den var når han som fikk den ombygd hos Alpina hadde den. Det vil si at jeg skal sette den tibake til den spek som står i angitt i papirene fra Alpina. Det innebærer nok litt let og finn mht noen deler.
Slik var den
Takk til Geir Muren for bilde
Slik har den også vært
Hvis andre sitter på bilde av bilen slik den var tidliger er jeg takknemlig om dere deler de med meg.
Skrevet av E23 galningen den 23-04-2010 20:09
#20
Du får ha lykke til med delejakten. Ser for meg at rustsveisingen er den minste jobben. Godt at noen endelig forbarmer seg over en bil som har vært forsømt i alt for mange år.