Emne: BMW 02/Classic :: Måleresultater etter jakt på strømtyv E23 85'

Skrevet av BorgSol den 24-05-2010 14:19
#1

Vet ikke om jeg gjorde dette rett men, satte ene målepinnen på batteriets minuspol og den andre på sikringa og fikk følgende resultater:

Batteripol - jordingskabel: 0,33
Sikring 1 fjernlys venstre: 0,33
Sikring 2 fjernlys høyre: 0,33
Sikring 4 blinklys: 0,12
Sikring 7 horn/dobbelthorn: 0,33
Sikring 9 motor-elektrik diagnose: 0,32
Sikring 10 Instrumenter, bordcomputer check-kontroll: 0,21
Sikring 11 Bensinpumpe, fødepumpe: 0,31
sikring 12 radio: 0,20
sikring 13 nærlys venstre: 0,32
Sikring 14 nærlys høyre: 0,32
Sikring 16 varmeblåser: 0,25

Sikringer som ikke er nevnt her var måleresultatet 0,00

Noen som klarer å få noe vettig ut av det her?

Skrevet av jaas den 24-05-2010 15:35
#2

Hva er det du har målt da? Volt eller amper? Du må måle amperforbruk med å koble i serie,bør da være under 0,1 mener jeg å huske. Dvs at du kan starte med å måle mellom plusspol på batteriet og plusskabelen,denne skal da være frakoblet. Husk å slå av alt som kan bruke strøm med tenning av,som taklys etc. Om du da måler en høy lekkasje kan du prøve å nappe ut sikringer for å se om det bedrer seg. En vanlig "tyv" er stereoanlegg...

Håper dette hjalp litt..Smile

Skrevet av BorgSol den 24-05-2010 17:43
#3

Har målt ampere, men takk for tipset! Har ikke stereoanlegg enn så lenge. Har hatt en kamerat med diverse måleutstyr og vi kom frem til at det ikke var lekkasje..får vente noen dager å se Smile

Skrevet av jaas den 24-05-2010 20:11
#4

Ok,alle ettermonterte ting er det første jeg ville sjekket vertfall,om jeg hadde lekkasje. Kan jo og være innvendig i batteriet..Smile
Du får ha lykke til..Smile

Skrevet av Bassik den 24-05-2010 21:22
#5

BorgSol skrev:
Har målt ampere, men takk for tipset! Har ikke stereoanlegg enn så lenge. Har hatt en kamerat med diverse måleutstyr og vi kom frem til at det ikke var lekkasje..får vente noen dager å se Smile


Hei, hei. vent litt nå.
Hadde du en målepinne på minuspol og den andre på sikring?
Sikker måte å ta sikringen i multimeteret ditShock

Sjekk at begge sikringer er hele, sett den sorte i COM og den andre der det står 10A.
Vri så velgeren på multimeteret til 10A DC (DC=likestrøm)
Da kan du måle strømforbruk inntil 10 Ampere (120Watt).

Målemetoden er slik som jaas sier, men jeg har ett bedre forslag: ta ut en sikring, mål med en pinne på den ene siden av sikringen, og en pinne på den andre siden. da har du multimeteret ditt i serie (der sikringen skulle ha vært) og du får en korrekt måling.CoolGrin

Hvis du bruker måten til jaas, er det lurest å gjøre dette på minussiden, da er du sikker på å få med alle forbrukere.
Sett multimeteret i serie, mål forbuk. plukk en og en sikring til forbruket blir borte, da har du funnet kretsen som strømtyven sitter på.

LYKKE TILWink

Skrevet av BorgSol den 24-05-2010 22:02
#6

jaas skrev:
Ok,alle ettermonterte ting er det første jeg ville sjekket vertfall,om jeg hadde lekkasje. Kan jo og være innvendig i batteriet..Smile
Du får ha lykke til..Smile


Er ikke ettermontert noe som helst på denne bilen gitt..helt renska..ikke radio engang Smile Batteriet er helt nytt Smile

Skrevet av BorgSol den 24-05-2010 22:10
#7

Bassik skrev:
BorgSol skrev:
Har målt ampere, men takk for tipset! Har ikke stereoanlegg enn så lenge. Har hatt en kamerat med diverse måleutstyr og vi kom frem til at det ikke var lekkasje..får vente noen dager å se Smile


Hei, hei. vent litt nå.
Hadde du en målepinne på minuspol og den andre på sikring?
Sikker måte å ta sikringen i multimeteret ditShock

Sjekk at begge sikringer er hele, sett den sorte i COM og den andre der det står 10A.
Vri så velgeren på multimeteret til 10A DC (DC=likestrøm)
Da kan du måle strømforbruk inntil 10 Ampere (120Watt).

Målemetoden er slik som jaas sier, men jeg har ett bedre forslag: ta ut en sikring, mål med en pinne på den ene siden av sikringen, og en pinne på den andre siden. da har du multimeteret ditt i serie (der sikringen skulle ha vært) og du får en korrekt måling.CoolGrin

Hvis du bruker måten til jaas, er det lurest å gjøre dette på minussiden, da er du sikker på å få med alle forbrukere.
Sett multimeteret i serie, mål forbuk. plukk en og en sikring til forbruket blir borte, da har du funnet kretsen som strømtyven sitter på.

LYKKE TILWink


Ja, jeg gjorde det nok med en pinne på minussiden og en på sikringa.. Innrømmer glatt at jeg er grønn når det gjelder bilelektrisk Cool Men skal prøve ut metoden etterhvert. Takk for tips! Smile

Skrevet av BorgSol den 24-05-2010 22:14
#8

En eletrisk ting til jeg lurer på.. Når jeg starter bilen så tennes nærlys på den. Så kan jeg bruke lysbryter til parklys, nærlys og fjernlys, men jeg får ikke slått av lysene helt med lysbryter mens bilen er igang..kun når jeg slår av tenninga. Noe slags form for ettermontert kjørelys eller? Hva vil de si på eu-kontroll til dette?

Skrevet av E23 galningen den 24-05-2010 22:41
#9

BorgSol skrev:
En eletrisk ting til jeg lurer på.. Når jeg starter bilen så tennes nærlys på den. Så kan jeg bruke lysbryter til parklys, nærlys og fjernlys, men jeg får ikke slått av lysene helt med lysbryter mens bilen er igang..kun når jeg slår av tenninga. Noe slags form for ettermontert kjørelys eller? Hva vil de si på eu-kontroll til dette?


Dette er typisk for ettermonterte kjørelys fra den tiden. Bør ikke være noe problem på EU kontroll da det var påbudt med automatiske kjørelys i mange år. Så lenge det fungerer ville jeg bare latt det være som det er. Så kan du heller gjøre noe med det når det feiler.
Jeg lagde en egen krets til kjørelysene på min som er litt mere avansert en den måten som det var koblet på før. Da kan jeg bl.a. slå på kun parklys når motoren går og jeg får ingen problem med check controllen. Det ble 4 releer istedet for 2 men så virker det ivertfall slik som jeg vil ha det. Jeg har koblingsskjemaet ett eller annet sted men da er det greit og ha litt basik elektrokunnskap før du setter igang.


Ellers er nok 0,33 amper litt i overkant d.v.s. at du har en forbruker på ca 4 watt et eller annet sted. Typisk en liten lyspære som lyser hele tiden. Sjekk hanskerom, koffert o.l.

Redigert av E23 galningen den 24-05-2010 22:45

Skrevet av BorgSol den 26-05-2010 19:54
#10

Ok, da lar jeg det være som det er enn så lenge. Skal få sjekket opp de pærene du nevner.

Så i den ene tråden min på e23 forumet at du hadde ettermontert kjørekomputer..var det mye styr for og få det til? Samme med el-soltaket?

Redigert av BorgSol den 26-05-2010 19:57

Skrevet av E23 galningen den 26-05-2010 22:11
#11

BorgSol skrev:
Så i den ene tråden min på e23 forumet at du hadde ettermontert kjørekomputer..var det mye styr for og få det til? Samme med el-soltaket?


Alt av tilkoblinger ligger der men du må ha ledningsnettet til kjørecomputeren. Det greit og ta ut dashbordet for og få lagt ledningene ordentlig. Også må du ha en releboks og en tempføler som hører til. Det sitter også et horn i motorrommet men det har jeg ikke brydd meg om og skru opp. Det sitter også en kodeplugg i kjørecomputeren som er tilpasset motortype. Koster et par hundre kroner ny. Hvor nyttig det er kan diskuteres. Det jeg bruker den mest til er utetemperatur men det er selvfølgelig tøft og ha, viktig det og. Grin

Soltak må du bytte hele mekanismen bortsatt fra selve luken. Masse smådeler i taket. Det er likt på E28.

Skrevet av BorgSol den 26-05-2010 23:23
#12

Enig at det er litt tøft også..hehe Grin Men må si at det i farta ikke frister så mye å ta ut hele dashbordet etter at jeg gjorde det på den andre bilen. Kanskje dersom jeg legger opp til å montere originalt BMW stereo anlegg att jeg demonterer. Så på en tysk side en som hadde gjort og han hadde tatt ut hele dashbordet for legge kabler og sånt. Tror jeg har nevnt det tidligere men jeg har litt lyst å ettermontere ekstrautstyr som man kunne få originalt til bilen Smile

I min naivitet tenkte jeg det var nok å montere selve motoren + eventuelle småting for å få til elsoltak. Får sette det på "listen av ting å gjøre etterhvert".