Emne: BMW 02/Classic :: Volum i toppen på E12

Skrevet av 2000Touring den 11-08-2010 07:39
#1

Er det noen som vet volumet av forbrenningskammeret på toppen merket E12?

Skrevet av Rune M2-touring den 11-08-2010 17:51
#2

Hei Inge,
Jeg har sakset dette på 02-tavlan en gang i tiden. Kan ikke gå god for at det er korrekt, men det kan vel gi deg en liten pekepinn. Du bør måle det ut med væske for å være sikker. Er det trimming på gang?Cool

E12 har 61cc
E21 har 60cc
1,8i har 63cc

Skrevet av 2000Touring den 11-08-2010 18:08
#3

Hysjda! Er vel ikke lov det, med bevaringsverdig bilShock

Men benevnelsen cc hva er det?

Redigert av 2000Touring den 11-08-2010 18:10

Skrevet av JE den 11-08-2010 20:01
#4

Rune M2-touring skrev:
Kan ikke gå god for at det er korrekt, men det kan vel gi deg en liten pekepinn. Du bør måle det ut med væske for å være sikker.

E12 har 61cc
E21 har 60cc
1,8i har 63cc


Dette har kanskje ikke så mye med topic å gjøre, men jeg har målt modifisert forbrenningskammer i 1,8i topp til 61 ml ( 1 ml = 1 cc )

En kammerat målte sine modifiserte forbrenningkammer i 1,8i topp til 62 ml,

JEG tror derfor ikke 63 cc stemmer for 1,8i topp.

har desverre ikke noen e21 eller e12 topp å måle på, men kan måle en org 121 topp hvis det er interesant.

Skrevet av 2000Touring den 11-08-2010 20:22
#5

Takk for tilbudet, men er rimelig sikker på at det er E12 topp jeg har på min Tii-motor, og den har større forbrenningskammer enn 121-topp. Motoren sitter i bilen, så det blir litt mye jobb å ta toppen for å måle.

Tanken var evt å kjøpe den borra blokka til Øivind, og sette min topp på den. Men med flate stempler tror jeg kompforholdet blir for dårlig.

Originalt skal det være 9,5:1 i komp på motoren min. Om jeg derimot bruker 2,15liters blokk med falttoppede stempler og min topp, og hvis 61cc stemmer, vil jeg få en komp på ca 8,8:1. Dersom jeg i tillegg tar bort 0,5mm av toppen vil kompen øke til ca 9,3:1.

Hvor viktig er kompforholdet?
Vil det skape problemer om man høvler av 0,5-1mm av toppen? Tenker da spesielt på justering av kammen i forhold til veiva.

Takker for nyttige svarSmile

Skrevet av Rune M2-touring den 11-08-2010 22:15
#6

Du bør ikke redusere kompresjonsforholdet i forhold til original hvis du evt skal inn med hvassere kam. Innstillingen på kam kan du løse med lettere frisering av bolthullene på kamdrevet. Tror jeg ville satset på noen andre stempler enn de med flat topp. Du får smidde stempler fra USA til gunstig pris. Disse kan du bestille med de målene du ønsker. F.eks fra Top End Performance http://www.racete...jebmw.html

Redigert av Rune M2-touring den 11-08-2010 22:16

Skrevet av Johnny Pettersen den 12-08-2010 21:38
#7

Helt riktig som Rune sier! Mot 300 graders kam må man nok bortimot 11:1 i kompresjon. Kamdrev modifiseres enkelt med og frese eller file avlange hull. Vassere kam uten ett justerbart drev er bare tull.

Skrevet av 2000Touring den 12-08-2010 22:01
#8

Hva slags kam anbefales for moderat trimming da? Jeg ser for meg 280 eller 290 graders kam. Har vel egentlig tenkt mest på 280 for å beholde draget i bunnen(fra ca 2000 omdr)
Har ingen planer om å lage racerbil, men i og med at jeg skal overhale motoren tenker jeg at man kan gjøre litt ekstra også:-)

Skrevet av Rune M2-touring den 12-08-2010 22:28
#9

Det er mange som bruker opptil 304 graders kam i tii motorene, og dette fungerer veldig bra. I min gamle motor hadde jeg 316 graders kam. Den var ombygd ala Alpina A4S med sfæriske forbrenningsrom og smidde Mahle høykomp (11:1) stempler. Bygde også om til separatspjeldinnsug ø40. Jeg synest dette oppsettet fungerte bra, og det var brukbart drag fra ca 2000 omdreininger. Kugelfischer pumpa var urørt, bortsett fra at jeg hadde koblet wire til oppvarmingsregulatoren. Kunne med denne justere anrikingen under kjøring. Det optimale hadde vært å sette på annen motorstyring, men da jeg kom over rimelig S14 motor ble det motorbytte i steden. Savner litt gromlyden av M10 motoren på høye varvShock

Skrevet av 2000Touring den 13-08-2010 06:40
#10

Overhalte en 318i motor for en del år tilbake. I den fikk jeg kammen slipt om til(tror det var 284 grader), og det var en enorm forskjell. Den var mye mere gassvillig enn før, det reagerte en god del fortere. På den motoren sitter det K-jetronic innsprut=mekanisk.

I og med at jeg ikke bygger banebil, og har tenkt å kun modifisere litt, så tenker jeg meg at jeg holder meg til 280/290 graders kam.

Forøvrig har jeg den 318i motoren liggende ennå om noen vil ha den. Har vel ligget på pall i 8 år tenker jeg. Tror det mangler fordeler og clutch.

Skrevet av JE den 13-08-2010 10:29
#11

2000Touring skrev:
Takk for tilbudet, men er rimelig sikker på at det er E12 topp jeg har på min Tii-motor, og den har større forbrenningskammer enn 121-topp. Motoren sitter i bilen, så det blir litt mye jobb å ta toppen for å måle.


Har fått lånt meg en org. e12 topp, skal se om jeg kan få målt den i løpet av dagen.

Skrevet av 2000Touring den 13-08-2010 11:09
#12

SmileFlott gjør det

Skrevet av JE den 13-08-2010 13:32
#13

Jeg fikk det til å bli 63 cc.. hmm får måle en gang til seinere.

Skrevet av 2000Touring den 13-08-2010 13:42
#14

Da blir det bare 8,5:1 i komp da. Da må man ha andre stempler.

Skrevet av 02-Oivind den 13-08-2010 14:15
#15

Har lest litt mer i restorationguiden og der står det at E12-topp med flate stempler gir 8,5:1. For å få 9,5:1 igjen, må det taes av 1,15mm av toppen.

Skrevet av 2000Touring den 13-08-2010 16:49
#16

Dersom man med original blokk(1990ccm) skal ha komp på 8,5:1 med flatt stempel må forbrenningskammeret i toppen være på 58,5cc - stemmer ikke det?

1990/4=498
498/8,5=58,5

Er noe som ikke riktig rimer her...

Skrevet av Johnny Pettersen den 13-08-2010 17:30
#17

Billigste trimmingen er og balansere all roterende masse samt veie opp stempler og råder til 0 i forskjell

Skrevet av 2000Touring den 13-08-2010 18:55
#18

Ser ikke bort i fra at jeg gjør akkurat det Johnny.