Emne: BMW 02/Classic :: Ventilstyring m10-topp

Skrevet av jaas den 14-08-2010 11:48
#1

Hei,skal skifte ventiltettinger på toppen min,og lurer på om noen har noen tips angående styringene? Hvor mye slakke som er godtatt,og om hvordan folket eventuelt bytter de. Lurer og på hvor dere handler slike deler,kan ikke ta for lang tid da,har planer om å kjøre på treffet i september...Smile

Takker for svar..Smile

Skrevet av Johnny Pettersen den 14-08-2010 12:19
#2

Det er ikke en jobb man gjør selv hvis man ikke har gode kunnskaper og rett verktøy.Ventilstyringer må brotsjes til riktig diameter etter de er satt inn,ventiler må slipes inn og toppen bør planes.
Bare tettninger kan byttes selv men er de slitt så er styringer nesten alltid også slitte

Skrevet av jaas den 14-08-2010 12:53
#3

Ok,det er nok kanskje enklest å sette bort. Men hvor stor slakke kan tolererest? Er vel som regel i ventiltettinger lekkasjen er,når det kommer blårøyk etter tomgangskjøring og motorbrems? Ryker litt ved jevn kjøring og.

Redigert av jaas den 14-08-2010 19:37

Skrevet av 02Ronny den 14-08-2010 18:56
#4

Jeg ville byttet ventilstyringene. Da blir det bra. Har selv hatt av toppen på min første 02 to ganger før jeg endelig tok til vettet. Andre gangen byttet jeg tilogmed til teflon-tetninger.....

Hvis det er en gammel motor som har gått over 100000km, er det ingen tvil hva som er lurest. Det koster litt i og med at du må sette det bort, men resultatet er verd hver en krone.

Skrevet av jaas den 14-08-2010 19:36
#5

Høres igrunnen lurt ut Ronny...Smile skal tro hvem som tar på seg slikt rundt Ålesund?

Men hvor sikker kan jeg være på at lekkasjen er i toppen? Noen som har noen gode teorier for å sjekke hvor oljen kommer fra? Om det er ringer eller tettinger?

Skrevet av Johnny Pettersen den 14-08-2010 21:02
#6

La profesjonelle ta seg av jobben, husk at en M10 motor ligger litt på siden og eksos styringene er badet i olje hele tiden så der tåles ingenting slakke. Bare en dråpe med olje lager mye røyk

Skrevet av jaas den 14-08-2010 21:25
#7

Johnny Pettersen skrev:
La profesjonelle ta seg av jobben, husk at en M10 motor ligger litt på siden og eksos styringene er badet i olje hele tiden så der tåles ingenting slakke. Bare en dråpe med olje lager mye røyk


Har bestemt for å la proffe ta det ja, men lurer fortsatt litt på feilsøkingsmetoder..Smile om problemet ligger i toppen tar jeg den nå,men om det ligger i ringene venter jeg til vinters og tar hele motoren..Smile

Skrevet av 02Ronny den 14-08-2010 22:02
#8

Det er ganske sikkert at det er ventilstyringene/ tetningene som lekker olje. Et gammelt jungelord sier at blårøyk ved motorbrems er toppen og blårøyk ved pådrag er bunndelen.

Skrevet av jaas den 14-08-2010 22:44
#9

Ja tror mest det selv og,men blir litt i tvil siden min ryker mer akkurat i det jeg gir gass igjen etter motorbrems... Og til lenger den står på tomgang til større blir skya når jeg gir gass..Smile

Skrevet av 02Ronny den 15-08-2010 00:38
#10

Klassisk, det ryker blått i nedoverbakke ved motorbrems og når du gir gass i bunnen av bakken ryker det mere akkurat når du gir gass igjen. Blårøyken forsvinner etter en liten stund, forbrenningsrommet må brenne bort oljen før det slutter å ryke.

Når den går på tomgang/ved motorbrems er det mye vakuum mellom gasspjeld og ventil som gjør at oljen suges gjennom ventilstyringen når disse (styring/ventiltetning) er slitt.


Skrevet av jaas den 15-08-2010 00:52
#11

Takker,da blir det å få fikset toppen..Smile greit å få bekreftet fra flere hold mistankene. Denne motoren har stått lenge stille også,før jeg tok den i bruk,og det er jo heller ikke helt heldig for tettinger.

Skrevet av 02touring den 15-08-2010 09:22
#12

kan vi se det på pluggene å?
min org motorn så jeg det. alle 4 var nesten tette.
de var satt inn rett før avreise og var tette når jeg kom fram(sandefjord-lillehammer)
denne hadde stått i 8år. og røyk bra på høy turtall, motor vei kjøring.

Skrevet av jaas den 15-08-2010 10:13
#13

Ser vel på pluggene om den brenner olje,men ikke hvor lekkasjen er. Har ikke hatt ut mine og kikka,ser og lukter at den brenner olje..Smile

Skrevet av jaas den 17-08-2010 21:59
#14

Røska av toppen idag,og var ingen tvil om at der var oljelekkasje via ventilene..Smile Så toppen blir levert til Ålesund motorverksted en av dagene,så krysser jeg fingrene for at den blir ferdig i god tid før våler i september..Smile

Takker for gode tips..Smile

Skrevet av Bassik den 17-08-2010 22:15
#15

Hiv ut stemplene også. garantert at oljeskraperingene dine sitter fast

Skrevet av jaas den 17-08-2010 22:23
#16

Hadde hele motoren i filler for kort tid siden,alt er bra i bunndelen. Så blir å ta toppen nå,og eventuelt bunndel senere,da blir det full overhaling.

Skrevet av 02Ronny den 17-08-2010 22:33
#17

Bassik skrev:
Hiv ut stemplene også. garantert at oljeskraperingene dine sitter fast


Garantert er vel å ta i....
Har vært borti det èn gang, på en motor som hadde stått i 10 år. Men de løsnet etter en helg på banetreff...

Skrevet av jaas den 23-08-2010 13:56
#18

Fikk tlf fra verkstedet, var to ventiler som var gåen og. En var skeiv,og den andre hadde sprekktendenser...så er glad jeg leverte fra meg toppen,hadde sikkert ikke oppdaga det selv. Men fikk inntrykk av at de kun ville skifte styringene med mye slakke i,lurer på å be de skifte alle uansett..

Skrevet av 02Ronny den 23-08-2010 14:59
#19

Jeg ville skiftet alle når det først er demontert.

Skrevet av jaas den 23-08-2010 15:13
#20

Ja ba om det når jeg leverte toppen, men blei usikker om han hadde skjønt det...får ringe oppigjen tenker jeg..Smile