Emne: BMW 02/Classic :: Generell info ang. BMW 1800.

Skrevet av Lapin Kulta den 01-09-2010 17:41
#1

Hei! Etter litt surfing på nett etter klubber som driver med BMW-veteran kom jeg over siden deres. Mange flotte biler!



Er på jakt etter litt info ang. kjøp av deler og tilbehør til disse gamle skjønnhetene, og tenkte det kunne være lurt å henvende meg til dere.

Saken er at jeg har kjøpt med en gammel BMW 1800 1965 mod. Den har gått 182.000 km. Bilen har bare hatt to eiere før meg, en i Tyskland til i 67' og èn i Norge før meg. Bilen ble avskiltet i 1979 og har stått lagret på en låve helt til i fjor vår.



Personlig syns jeg bilen er å anse som i meget god stand, lite rust og ingen tekniske feil. Startet og gikk etter en liten runde over det elektriske anlegget, forgasser og innsug. Legger ved noen bilder av bilen. Har dere noe oversikt over hvor mange slike som er registrert i Norge?



Men tilbake til spørsmålet, vet dere hvor man kan få tak i deler til denne bilen? Har funnet litt på nett (ebay osv.) men er ute etter en side som er blitt brukt og evt. tilbakemeldinger.



MVH
Anders Johnsen

8400 Sortland

Skrevet av 02-Oivind den 01-09-2010 20:07
#2

Så det var i Sortland den havnet ja... Gratulerer!

Det er sikkert flere, men her er en i Tyskland og en i England, som mange har gode erfaringer med. Ellers er det også verdt å sjekke med sin lokale BMW-forhandler, det er utrolig hva de har tilgjengelig for våre gamle biler. Smile

www.wallothnesch.com
www.jaymic.com

Ellers har jeg liggende litt forskjellig, bare å ta kontakt hvis det er noe.

Når det gjelder antallet i Norge, så har vi ikke noen eksakt oversikt, men jeg noterer meg på en liste etterhvert som det dukker opp noen, mange finnes det uansett ikke i dag. Send meg gjerne litt opplysninger om bil og eier! Wink

Redigert av 02-Oivind den 01-09-2010 20:11

Skrevet av TorEnholm den 02-09-2010 23:48
#3

Gratulerer så mye med "ny" bil. Jeg vurderte også denne før jeg kjøpte min. Det var avstanden som gjorde at det blr grå BMW i stedet for grønn. Jeg fikk min BMW 1800 i går, den ble hentet i Bergen. Din er nok i mye bedre stand enn min. Jeg begynte så smått å se over kjøpet mitt i dag, og overaskelsene har ikke latt seg vente på. Ta en god skjekk på bremsene. Det er det første som må gjøres noe med på min. Skivene er det gravrust på og må skiftes. Slanger en morkne. Ellers er det ikke veldig mye rust på min, helst frontplata, og under vinduet foran. begge plasser er det hull gjennom.
Jeg begynte i dag med å tappe av kjølevannet, det var blå/brunt. Jeg har skyllet gjennom systemet noen ganger og kjørt motoren med bare vann for å få renset ut gammel møkk. fremdeles kommer det ut brunt vann. forsetter i morgen med samme jobb. Neste for meg blir å skifte alle oljer. Jeg gjør det med alle biler jeg kjøper, så vet jeg hva jeg har. Som medlem av BMW klubben får vi gode rabatter hos mekonomen, så jeg fyller på Castrol nå. (kanskje litt råflott på en gammel bil).
Du får skrive litt om prosjektet ditt ettersom det skrider frem, jeg tror ikke vi er veldig mange i norge som kjører NK Smile

Skrevet av E23 galningen den 03-09-2010 09:38
#4

Gratulerer med ny bil. Vi må prøve så godt som mulig og få omvendt 02 gjengen med at det er 4 dørs biler som gjelder. Grin

Skrevet av TorEnholm den 19-09-2010 01:23
#5

Noe nytt der oppe fra "Lapin Kulta", hadde vært flott å høre fra deg, hvordan ditt prosjekt skrider frem.
Hilsen en annen 1800 eier

Skrevet av Lapin Kulta den 20-01-2011 12:49
#6

På tide med en oppdatering! Grin

Grunnet plassmangel er det ikke blitt gjort noe på bilen fram til nå i begynnelsen av Januar. Det jeg har gjort er at jeg har demontert dører, instrumeter, seter, interiør og det elektriske. Jeg var veldig spent når jeg tok ut mattene og isolasjonen i bunnen for å se etter rust. Men til min store overraskelse har jeg faktisk ikke funnet noen rustflekker som må sveises.

Dvs. at noe overflaterust er det selvfølgelig på en så gammel bil, men at det ikke er noe rustsveising i dørken er ganske utrolig.

Noen som vet hva jeg kan smøre i dørken under mattene når jeg er ferdig? Tror ikke jeg blir å lakkere, tenker på å smøre Arcanol på de plassene som ikke blir synlig. Hva tror dere???


PS, Bilder kommer i kveld



Anders

Redigert av Lapin Kulta den 20-01-2011 21:21

Skrevet av Hauso den 17-02-2011 14:48
#7

Der det er rust, burde du slipe vekk så mye som mulig, vaske reint, og ha på brunox. Brunox stopper rusta, og det funker faktisk! brukt det masse. Over kan du gjerne ha arcanol, men vær obs på at arcanolen er bløt. så er egentlig bedre med bengalack, eller quick lakkWink

Skrevet av TorEnholm den 17-02-2011 18:06
#8

Uten rust blir restaureringen/istandsetting mye mer overkommelig. Jeg har en 1800 som er i langt værre stand. Men siden jeg koser meg i garasjen, skal det bli bil av min også til slutt. Legg gjerne med bilder på fremgangen din. det er alltid moro å følge med likesinnede.