Emne: BMW 02/Classic :: Hvilken motor?

Skrevet av morten den 04-10-2010 19:29
#1

Etter et par år uten at noe særlig har skjedd på 02 prosjektet mitt, er jeg nå så smått i gang igjen.Grin

Sitter å lurer på hva jeg skal gjøre med motor. Har den originale 2 litern som jeg hadde tenkt å oppgradere med 45mm webere,en annen kamaksel,elektronisk tenning og grenrør.

Men det jeg også har lurt litt på er å få tak i en 318i motor for å få innsprøytning med alle fordelene det gir med tanke på forbruk og holdbarhet,og da også trimme denne noe med kam og annen eksos.

Er dette noe som er verdt å satse på eller er en godt justert motor med godt justerte webere vel så bra?

Synspunkter på dette?

Skrevet av tii-hallvard den 05-10-2010 23:09
#2

Kan ikke så mye om forbruk og driftssikkerhet, men hvis du ser bort fra det er jeg ganske sikker på at bilen er mer verdt med orginal motor som sviver fint.

Jeg har ikke kjøpt 02 for lavest mulig forbruk, men har da heller ikke tenkt å bruke bilen hver dag. Tenker at det er verdt det, å høre gamle motoren svive fint jeg.Grin

Skrevet av 2000Touring den 06-10-2010 07:33
#3

For så vidt enig med Hallvard.

I mine øyne er bilen enten original, eller ikke original.
Er bilen original er den mest verdt(i mine øyne)

Dersom du har en 2002 og har tenkt å "råne" den med 15/17" felger, turbobreddere, spoilere osv, så spiller det ingen rolle hva slags motor du har oppi - og kan likså godt gå for en 318i.

Men det er jo mange måter å se dette på...

Hadde jeg vært i din situasjon, så ville jeg gått for en trimmet 2L.

Redigert av 2000Touring den 06-10-2010 07:36

Skrevet av Kjerand den 06-10-2010 08:21
#4

Bruk orginal motoren, heller piff den opp med dobble gassere osv... Smile

Skrevet av morten den 06-10-2010 20:23
#5

Bilen er på ingen måte original så det med at det skal være originalmotor er ikke så farlig.
Poenget med 318i er jo å ha høy driftsikkerhet og et moderat forbruk.

Å kjøre med en weber trimmet 2 liter som trenger jevnlig justering og bruker masse bensin er ikke veldig fristende.
Men det trenger kanskje ikke være sånn med en godt justert frisk motor?

Skrevet av Johnny Pettersen den 06-10-2010 20:29
#6

Ordentlige tunede weber gassere er det veldig lite tøbbel med. Problemet er at folk ikke tar seg råd til og kjøre de på ruller for og få det skikkelig.

Skrevet av Espen02E30 den 06-10-2010 21:21
#7

Ang forbruk med 2 webere er min erfaring at forbruket er veldig lite.
Med mye gassing og høyt turtall (4000 0/min i 100kmt) Oslo-Ålesund brukte vi langt under 1 liter per mil, målte riktig nok ikke men vi snakket mye om lite forbruk på den turen.Smile

Når det gjelder justering så..tja, aldri gjort noe annet enn tenningWink

Skrevet av 02touring den 07-10-2010 07:08
#8

jeg har litt forstore dyser i min.
men kjørte ca 15mil i helga, 4av de lå jeg fra 4000o/min og opp(var over fjelle, morsom tur)
jeg har ikke målt forbruk, men er enda ikke på halv tank. syns ikke det er mye bensin forbruk.

Skrevet av 2002turbo den 07-10-2010 10:06
#9

Lyden fra Weber gassere i fullt pådrag... Grin

02-Espen

Skrevet av Hauso den 07-10-2010 17:42
#10

2002turbo skrev:
Lyden fra Weber gassere i fullt pådrag... Grin

02-Espen


.... Er verdt de ekstra kronene i bensinGrin

Skrevet av 02touring den 07-10-2010 22:21
#11

Hauso skrev:
2002turbo skrev:
Lyden fra Weber gassere i fullt pådrag... Grin

02-Espen


.... Er verdt de ekstra kronene i bensinGrin


Grin

Skrevet av oyvind den 07-10-2010 22:26
#12

Jaaaaaaaaaaaaa

Skrevet av JE den 09-10-2010 21:01
#13

2002turbo skrev:
Lyden fra Weber gassere i fullt pådrag... Grin

02-Espen


Er ikke bare gassere som lager godlyd Grin

http://www.youtub...l7Sh-gXbjc (noe dårlig lyd kvalitet..)

Skrevet av morten den 29-10-2010 19:40
#14

Hadde egentlig bestemt meg for å beholde 2 literen,men så dukket denne opp til en svært gunstig pris.

1985 modell 518i som strøk på eu kontrollen. En eiers bil som stort sett har fulgt servicer. Bilen går som en drøm,men begynner å bli noe rusten.

Motor og girkasse havner derfor i 02n.

i181.photobucket.com/albums/x255/bmw02race/038.jpg