Emne: BMW 02/Classic :: Justere tenning

Skrevet av Touring den 18-01-2011 19:24
#1

Hei, jeg skal stille tenningen på min M10 2.0 og tror jeg har hørt noe om at det skal skje med et turtall på 3000 er dette rett ?

Skrevet av tepe den 18-01-2011 21:35
#2

Tror ikke du kan bruke disse talla siden du har turbo på din bil men for 2l med 1 forgasser 25* fortenning ved 1400 omdr for ti er det ved 2200 omdr og tii 2400 omdr dette er iflg en gammel verkstedebok fra 1980 Pfft

Skrevet av Touring den 18-01-2011 22:26
#3

Ok takker, da får jeg bare prøve meg fram, sånn som den er nå smeller det noe j"#€# i eksos når jeg bremser på gir Smile
Jeg var nok heldig når jeg kjørte den hjem fra Sverige, den hadde noen perioder hvor den fjusket voldsomt men så var den plutselig helt fin igjen.
Dette var ledning fra sikringsboks til bensinpumpe og kaldstart som var avisolert ca. 2-3 cm. lå i kontakt med hverandre.
Nå går den helt fint utenom når jeg bremser på gir, får teste litt i morgen Smile

Skrevet av jaas den 18-01-2011 22:31
#4

At den smeller når du bremser på gir kan vel skyldes vacumet til fordeler,enten slangen eller vacumklokka? Eller er jeg helt på jordet da??..Smile

Skrevet av Touring den 19-01-2011 01:17
#5

Her mottaes alle forslag med takk Smile
Jeg kan bytte den slngen i morgen for å se om det gjør noen forskjell

Skrevet av 2000Touring den 19-01-2011 07:45
#6

Dersom ingen kan hjelpe her, kan du gå på www.bimmers.no der er det en del som holder på med turboprosjekter. Sikkert noen som har en formening om hva du kan gjøre for å få motoren til å gå som den skal.

Redigert av 2000Touring den 19-01-2011 07:47

Skrevet av Johnny Pettersen den 19-01-2011 12:15
#7

Ikke noe fasit svar for en trimmet motor. Veldig individuelt.
Prøv og feil eller rullende landevei først som sist!

Skrevet av tepe den 19-01-2011 16:53
#8

Jeg ville tro at du har en noe lavere fortenning med turbo siden forbrenningskammeret fylles fortere med turbo det er nok årsaken til smellinga når du bremser på giret og turboen ikke produserer noe serlig trykk.Hvis du øker fortenningen litt blir du kansje kvitt smellingen men vil ikke få samme effekt på fullt turtall Kansje en tii fordeler som ikke er vakumstyrt hadde vært bedre?

Skrevet av Touring den 19-01-2011 19:28
#9

Takker for respons Smile Jeg får bare prøve, hvis ikke kjører jeg ut til Norman hos Trimchip så får han se på det.

Skrevet av Touring den 01-02-2011 21:16
#10

Sliter fremdeles med samme problem og ingen vil røre bilen når de hører ordet forgasser Smile
Etter utallige tlf. til verksteder og kjente med gode ønsker og henvisning til et annet verksted har jeg fått bestilt en time den 8. Feb. men hun som mottok forespørselen ville høre med sjefen når han kom tilbake om de kunne ta denne bilen Smile Men de skryter av at de har mekanikere med 40 år erfaring og da har de jo vært borti denne typen motor før skulle jeg tro, det er nå 2 dager siden så jeg er optimist.
Men om dette problemet skulle fortsette, er det mulig å bytte fra forgasser til insp. uten for store problemer ??
Har lest at det går å bruke insp. fra en 318 men vet ikke hvilken mod. det var snakk om E21 E30 el. det skulle være bedre enn original Tii.

Skrevet av 02Ronny den 01-02-2011 21:54
#11

Har du sjekket at registeret er rett? Kansje kammen er en tann feil på registeret?

Skrevet av Touring den 01-02-2011 22:02
#12

Nei, når det gjelder mine mekaniker ferdigheter så kan jeg godt kalles deleskifter, foringer, stag, bremser osv. er lett alt som krever kunnskap må jeg overlate til andre ellers pleier det å gå galt Smile
Men sskal huske på dette når jeg får den inn på verksted.

Skrevet av 2000Touring den 01-02-2011 22:36
#13

Har du vurdert denne?
http://www.bmwccn...ad_id=2215

Skrevet av 02Ronny den 01-02-2011 22:53
#14

Forresten, har du byttet kondensator?

Skrevet av Touring den 01-02-2011 23:01
#15

Nei, ikke byttet, den motoren kunne jeg godt ha montert i min er vel 130 hk. i den vel, så hadde jeg blitt kvitt turboen og Smile

Skrevet av 2000Touring den 01-02-2011 23:22
#16

Stemmer med 130hk.