Emne: BMW 02/Classic :: Montere insp.

Skrevet av Touring den 27-02-2011 00:42
#1

Hei,
Jeg holder på å montere inspr. fra tii på min M10 2.0 og i den forbindelse lurer jeg på om hjulet som reimen til den mekaniske pumpen går rundt skal stå i en spesiell posisjon eller om det er uten betydning hvordam det står ?

Redigert av Touring den 01-01-1970 01:00

Skrevet av tepe den 27-02-2011 02:02
#2

Hvis du mener det foran på veiva så er det et kilespor i det så det kan kun stå en vei men mener du det på selve pumpa så er der overettmerker som skal stemme når du har merket på reimskiva til veiva riktig og rotoren i fordeleren peker på merket på kanten av fordeleren

Redigert av tepe den 01-01-1970 01:00

Skrevet av Touring den 27-02-2011 03:41
#3

Nå må jeg se om jeg har dette inne, først må jeg få remskiven til riktig pos. og da skal rotoren stå på et merke i fordeler og så skal remhjulet til pumpen settes på riktig sted før reimen settes på ?
He he he dette blir spennende Wink Håper jeg finner merkene, har ikke gjort noe lignende før Wink
Men jaggu bra jeg lurt på om det kunne være noe sånt i den forbindelse, jeg har nemelig montert reim uten å se etter noen merker i det hele tatt, Takk skal du ha.

En ting til Terje, det er en nippel på feste til oljefilter er det til ekstra oljetrykksmåler, det har ikke jeg isåfall, kan jeg da plugge dette ??

Kåre

Redigert av Touring den 27-02-2011 03:48

Skrevet av tepe den 27-02-2011 11:23
#4

Den nippelen på oljefilterholderen skal ha en slange opp til innsprøytningspumpa for smøring og så går det en litt tykkere slange med oljeretur til blokka

Skrevet av Touring den 27-02-2011 16:54
#5

Ok, den oljereturen kan jeg la den gå til en nippel på bunnpannen, ser ut til å mangle den på blokken

Skrevet av tepe den 27-02-2011 21:30
#6

Ja den kan du la gå inn der oljereturen til turboen din var

Skrevet av Touring den 27-02-2011 21:52
#7

Flott da edr ihvertfall det riktig Wink
Men er den som er uten slange til å koble bensin inn ?
www.my2002tii.com/spring_2005/engine/engine38.jpg
Og er denne på enden av tilkoblingen for slanger til dysene til retur ?
www.my2002tii.com/spring_2005/engine/engine26.jpg
Hva skal jeg plugge i den kontakten ved siden av tempføler
www.my2002tii.com/spring_2005/engine/engine25.jpg
Helt bakerst på toppen har jeg en slange som gikk inn på forgasser, noen som vet hvor den skal kobles eller skal den blindes ??
Viser bare bilde bakerst har ikke et med der hvor slangen min står nå
www.my2002tii.com/spring_2005/engine/engine08.jpg

Skrevet av Touring den 27-02-2011 22:09
#8

En ting til Wink jeg har den nederst typen gasstag på min
www.realoem.com/bmw/diagrams/r/s/26.png
Det som skulle være er sikkert denne typen, noen som har liggende de delene til salgs ??
Eller må jeg skaffe alt nytt fra gasspedal og ut ?
www.my2002tii.com/graphics/kugelink.jpg

Redigert av Touring den 28-02-2011 12:16

Skrevet av 2000Touring den 01-03-2011 15:10
#9

Må vel ha alt på dette bilde:
realoem.com/bmw/diagrams/r/s/29.png

Og 1,2,3 og 4 på dette:
realoem.com/bmw/diagrams/r/s/30.png

Gasspedalen er også forskjellig.
Se her

Jeg kjøpte alt nytt. Husker ikke om jeg kjøpte det fra Walloth eller Jaymic. Men du kan jo kjøpe det hos nærmeste BMW-forhandler om det er lettest.

Redigert av 2000Touring den 01-03-2011 15:16

Skrevet av Touring den 01-03-2011 18:30
#10

Det var akkurat det jeg trengte, jeg tror jeg sender begge bildene til GS her i Bergen så
får de leite frem delenr. på det jeg trenger.
Takk skal du ha.Wink

Skrevet av 2000Touring den 01-03-2011 18:36
#11

http://bmwfans.in..._assembly/
http://bmwfans.in...ssembly-2/

Her har du direktelink til begge bildene - her kan du plukke alle delenummerene selv.
Hvis du etterpå går på koed.no eller scmiedmann.no, så akn du legge inn ett og ett delenummer og få ut prisen på delen.Wink

Skrevet av Touring den 01-03-2011 18:41
#12

He he en sånn service skal du lete lenge etter, da har jeg litt å gjøre på i kveld Wink
Takk igjen.

Skrevet av Touring den 01-03-2011 20:43
#13

2000Touring skrev:

Her har du direktelink til begge bildene - her kan du plukke alle delenummerene selv.
Hvis du etterpå går på koed.no eller scmiedmann.no, så akn du legge inn ett og ett delenummer og få ut prisen på delen.Wink



Da var regnstykket på plass 1552.- kr hos Koed.no
Om noen har den delen som står på torpedoveggen og kunne tenkt seg å kvitte seg med den
såååå, dyreste enkelt delen 550.- +

Skrevet av 2000Touring den 01-03-2011 21:10
#14

Her er det nok bare å bite tenna sammen, bestille delene, og smileSmile Har et inntrykk av at de som har disse delene liggende, og ikke bruker de, enten ikke vil selge - eller vet hva det koster nytt, og da blir det lite å spare...

Skrevet av Touring den 02-03-2011 00:04
#15

Ja trodde nok det ja Wink
Da blir det å ta med listen til by'n i morgen.

Skrevet av Touring den 03-03-2011 22:06
#16

Ja så var alt koblet opp og jeg vred om nøkkelen..........jaggu startet den ikke, gikk jevnt og fint i litt over ett min. da ga sønnen litt gass på staget fremme i motorrom og ut kom en solid stråle med olje, pakningen på oljefilteret ble blåst ut, jævla grisete dettte stoffet, det jeg ikke er sikker på er om det var skrudd skikkelig fast, får sjekke videre i morgen.
Men under første startforsøket spylte bensinen ut av spjell åpningen hvor luftfilteret skulle ha stått, men ledsningen på kaldstart var ikke koblet opp fordi det var en dobbel kontakt og den jeg hadde på forgasseren var bare en pol på, må jeg lage noe ekstra for å få denne til å virke ?? Var det derfor bensinen sprutet ut ?
Det neste jeg oppdaget var at bensinen kom piplene ut igjennom justeringsskruen på toppen av bensin trykks regulatoren, denne er jo justert for turbo, har det noen innvirkning, gir den nå så mye trykk at bensinen må finne en ekstra utvei ? den har ikke lekket før, trenger jeg den ?
Gode ræd mottas med stoooooor takk.
Men det var jo positivt at den startet, disse andre tingene er jo bare bagateller håper jeg og jeg er helt sikker på at det kommer noen gode forslag om hvordan jeg kan få orden på dette Wink
Legger ved et bilde av toppen uten deksel, var ikke denne utrolig rein ??
i855.photobucket.com/albums/ab113/Kaare5945/26022011100.jpg

Redigert av Touring den 04-03-2011 12:27

Skrevet av Touring den 05-03-2011 11:56
#17

Ser i ETK at det er et ledningssett som hører til kaldstart dysen på tii mod. som jeg ikke hadde på min forgassermotor.
Må jeg anskaffe denne eller er det en quick fix på dette ?

Denne
www.realoem.com/bmw/diagrams/r/d/24.png

Skrevet av 2000Touring den 05-03-2011 13:08
#18

Jeg kjøpte ny hos BMW

Skrevet av Touring den 05-03-2011 13:20
#19

2000Touring skrev:
Jeg kjøpte ny hos BMW


Ok, passer den på resten av det elektriske eller må jeg bytte noe mer ?

Skrevet av 2000Touring den 05-03-2011 21:44
#20

Du trenger denne boksen som vises på bildet øverst til høyre:
www.02classic.no/forum/attachments/img_1851.jpg
Om jeg husker riktig heter det vel kaldstartrele. Det er ihvertall det som sitter i andre enden av motorledningsnettet.