Emne: BMW 02/Classic :: montering av stempel

Skrevet av 02touring den 27-03-2011 21:39
#1

hva bruker dere til verktøy, når dere skal sette stemplene i motorn?
sliter med å få dette på plass.
har prøvd denne dritten her http://www.biltem...ompressor/
men den blir for tykk virker det som. eller bruker jeg den HELT feil?

Skrevet av 2000Touring den 27-03-2011 22:20
#2

Jeg har kjøpt akkurat maken som jeg hadde tenkt å bruke, men nå blir dette montert hos Rud's motorverksted i stedet for. Så da vet jeg ikke hvordan denne virker. Men har hatt ut stempler på et par andre motorer før, og har da brukt tilsvarende stempelringkompressor - uten problem.

Det skal jo være å sette kompressoren over stempelet med nedre kant rett under nedre stempelring. Deretter sette dette ned i sylinderet slik at kanten på kompressoren ligger an på blokka. Da skal det holde med et par-tre dunk med en trekloss så skal stempelet være på plass.
NB! Pass på at nedre del av råden ikke skader tappen på veiva.

Skrevet av 02touring den 27-03-2011 22:51
#3

hmm, har ikke prøvd et par dunk. trudde ikke jeg skulle trenge det. jeg skal prøve igjen imorraSmile
jeg ga meg nok litt for lett, det hender det blir litt billigere da serruWink hehe

Skrevet av tepe den 27-03-2011 22:56
#4

Jeg bruker og den og den funker greit. Stram den hardt til med stempelfjærene ca på midten av kompressoren sett stempelet i slik at kompressoren ligger an mot toppen av sylinderen og dunk det forsiktig men bestemt ned i sylinderen
Funker hver gangSmile

Skrevet av jaas den 28-03-2011 19:10
#5

Jeg har og brukt denne,samme fremgangsmåte som terje over her...funker fint da..Smile

Skrevet av Bassik den 28-03-2011 19:38
#6

Husk at stempelringene skal monteres med gapet 120 grader forskjøvet, så blir alt bra.

Skrevet av 323-Harald den 29-03-2011 20:18
#7

120 gr forskjøvet ? er det noen grunn for at det ikke er 180gr? 360/2=180
Har ikke peiling men det er vel for å få det tett,men 120gr den tok jeg ikke helt

Skrevet av Bassik den 29-03-2011 21:25
#8

Det er vel 3 ringer?
360/3=120.
Bare noe jeg lærte på skolen Wink

Skrevet av 02touring den 30-03-2011 20:51
#9

litt dunking funka veldig braSmile takk for tipset.
jeg tok sånn ca rett over hverandre, går det bra?

Skrevet av Johnny Pettersen den 31-03-2011 13:49
#10

De må stå med "overlapp"ellers så går jo kompresjonen rett igjennom der når gapene står over hverandre, se lenger opp!

Skrevet av 02touring den 31-03-2011 17:58
#11

jeg tok ca 180grader da, var det jeg mente med rettover hverandre.
var litt teit forklart av megFrown

Skrevet av Bassik den 31-03-2011 18:19
#12

Det blir helt sikkert bra

Skrevet av E23 galningen den 31-03-2011 21:48
#13

Bare de ikke står rett over hverandre så er det greit. Det er mye viktigere att de kommer rett på en totaktsmotor.

Skrevet av 02touring den 01-04-2011 07:16
#14

noen som veit hvor mye moment svinghjulet skal dras til?

Skrevet av 2000Touring den 01-04-2011 08:27
#15

100Nm-110Nm

Skrevet av 02touring den 01-04-2011 18:20
#16

takkerSmile

Skrevet av 323-Harald den 03-04-2011 11:07
#17

Du må legge ut bilder av prosjektetSmile

Skrevet av 02touring den 03-04-2011 12:25
#18

har ikke tatt noen bilderFrown
er bare en "reserve" motor, skal bruke litt bedre tid på en ny motor. da skal jeg ta bilder vettuSmile
har kjøpt nytt hus, så all tiden går til å gjøre det gamle huset klart til salgsSmile