Emne: BMW 02/Classic :: Forgasser 1972 1602

Skrevet av Arnstein1602 den 09-06-2011 21:24
#1

For noen år siden bestilte jeg nyoverhalt forgasser fra Jaymic. Jeg justerte denne etter alle kunstens regler og fikk motoren til å gå fint og jevnt og starte lett osv... Men den fikk en lei nykking som jeg ikke mener var like ille på den originale, slitne forgasseren. Jeg har feilsøkt og byttet så og si alt av tenning og bensintilførselsutstyr uten at problemet er blitt løst.

Bilen går fint an å kjøre med men det er utrolig irriterende og gjør at jeg bruker bilen altfor lite pga. dette. Den nykker kun ved konstantfart. Ganske kraftig nykking og småfusking hele tiden. Når motoren er kald er det lite eller ingenting. Samme hvis jeg kjører med choken på nykker den også mindre.

Her om kvelden var jeg innom jaymic igjen og så at de har lagt ut nye overhalte forgassere for salg. Jeg unnet da 02`n en "sommergave" og bestilte ny. Fikk den nye i posten i dag, men har ikke fått tid til å montere den enda. Håper virkelig at dette løser problemet, ellers vet jeg helt sikkert at det må være tenningsfeil og forgasseren vil bli lagt ut for salg her inne :-)

Et spørsmål har jeg i forhold til dette: Med forgasseren fulgte det en ca.5mm plastpakning (oppbyggings"ring"Wink samt 1stk vanlig pakning i samme utførelse. Trenger jeg ikke flere papirpakninger? Skal det ikke være papirpakning mellom "plastpakningen". Jeg vet at jeg bare kan se hvordan det er satt sammen, men jeg brukte tetningsmasse sist og ønsker nå å bruke pakninger isteden. Kan noen forklare meg rekkefølgen med pakninger mellom innsug og forgasserfot?

Innsug - papirpakning - stålbrakett med feste til luftfilterhus - papirpakning - "plastpakning" - papirpakning - forgasserfot?

Synes det blir litt vel mye pakninger her, er vel kanskje ikke bra at den kommer for høyt opp heller?

Beklager lang avhandling Pfft Men setter pris på svar :-D

i1038.photobucket.com/albums/a464/psyfoon/DSCN2571.jpg

Skrevet av 02jan den 09-06-2011 22:02
#2

Hei , jeg hadde slik fusking på min 69 1600-2 , startet pent, men utviklet seg til konstant fusking. Justeret t-enning, skiftet alt av gasser, dynamo, ledninger, plugger ,stift, rotor, coil. uten forskjell.
Til slutt byttet jeg kondensator - det løste problemet. MEN jeg har slitt med en større el-feil, hvor regulator, dynamo, brytere , ledninger gikk varme og ble bytett ut - feilsøkte uten å finne feil.
Demonterte alt av el. i motor - til slutt bytta jeg starteren - og alt av el-prblem forsvant, starteren gikk merkbart reskere rundt og rask tenning. Her tenker jeg at det har vært noen overlening inne i starteren. Jeg ville ha sjekket ut disse 2 punktene før omfattende feilsøking/bytter.

Skrevet av Arnstein1602 den 09-06-2011 22:21
#3

Takk for tips :-) Kondensator og stifter var det første jeg byttet. Jeg har også byttet bensinpumpe, fordelerlokk, rotor, tennplugger, tennpluggkabler +++.

Starteren og el-anlegget har jeg ikke noen feilindikasjoner på. Starteren surrer og går rundt som bare det, og har ikke oppdaget noen problemer med el.anlegget av noe slag.

Prøver iallefall å bytte forgasseren først siden jeg har den nye liggende. Hvis det ikke blir noen forskjell, så er iallefall det punktet utelukket og jeg kan selge forgasseren videre.

Skrevet av Johnny Pettersen den 10-06-2011 21:08
#4

Mest sansynlig tomgangs dysa i forgasseren iogmed problemet er mindre når man drar på choken litt.Sjekk at dysa er stemplet 47,5, kom originalt med 45.0.
BMW verkstedene hadde også et sett med brotsjer for og brotsje opp dysene da de kan gro mikroskopisk innvendig, Øivind Seielstad har navnet på en kar som fortsatt har dette settet.
Paknings oppsettet virker riktig, er ikke plastikk pakning men av bakelitt, skal hindre at bensinen koker i forgasseren

Redigert av Johnny Pettersen den 01-01-1970 01:00

Skrevet av Arnstein1602 den 10-06-2011 22:01
#5

Flott, takk for svar :-) Da vet jeg det jeg trenger å vite. Håper på at problemet løser seg med "ny" forgasser, ellers er jeg iallefall ett skritt lenger med feilsøkingen.

Ser det er flere dyser skrudd inn fra både innsiden og utsiden av forgasseren med forskjellig tallstempling på. Hvilken av de er tomgangsdysen?

Skrevet av 02-Oivind den 11-06-2011 03:32
#6

Den sitter på høyre side av forgasseren (utsiden), du ser en liten messing sekskantmutter med en kule i midten. På den står det innstemplet enten 45 eller 47.5 Kan knipse et bilde i morgen, hvis du ikke finner den. Hvis du vil, så kan jeg sende deg navn og nummer til han som så over forgasseren min og brotsjet opp dysen. Det fjernet ikke nykkingen helt, men flyttet den lenger opp i turtallsregisteret og ble med det mindre merkbart. Det var i følge ham, en sjuke som hadde fulgt med 02'n siden de var nye, spesielt på 1502. Smile Ellers kjøpte jeg ny NOS forgasser til min i vår og bilen har aldri gått så fint før. Dyrt, men morro... Grin

Redigert av 02-Oivind den 01-01-1970 01:00

Skrevet av Arnstein1602 den 13-06-2011 21:25
#7

Hei Øyvind. Jeg sjekket nå isted og på den nye forgasseren (som jeg ennå ikke har montert), står det RCA 45 på dysa. På den eksisterende forgasseren som står på nå, og som jeg også har kjøpt på Jaymic, står det noen bokstaver det er vanskelig å lese og 147,5 på denne dysa (regner med det betyr 47,5). 47,5 dysa har kule inni som du sier, mens på den nye gasseren med 45 dyse er det ingen kule inni... Snedig.. Så i værste fall kan problemet bli værre hvis jeg monterer den nye forgasseren?

Skrevet av 02-Oivind den 14-06-2011 00:15
#8

Jeg tror ikke problemet blir verre om du setter på den nye forgasseren. Må vel kunne gå ut i fra at alle dyser og pakninger er skiftet og at spjeldakselen er sjekket for slark. Dermed bør den være i god stand. Monter den og prøv, før du begynner å skifte ut deler på den Smile