Emne: BMW 02/Classic :: Balansepunkter ved løfting av motor?

Skrevet av Vetle1600-2 den 02-07-2011 18:44
#1

Skal løfte ut motoren av bmwen! Er det noen "balansepunkter" man skal feste kjettingene i på når jeg skal løfte ut motor og gir? Smile

Skrevet av Johnny Pettersen den 02-07-2011 18:50
#2

Det er ett løfteøre bakved starteren og ett i framkant oppe på motoren. Bruk disse så går det nok bra, husk og sett en jekk eller lignende under gearkassa, kan tas ut samlet men best og dele dette, enklest og ta gearkassa først faktisk.

Skrevet av Vetle1600-2 den 02-07-2011 19:29
#3

Veldig bra! Takk fort tipset!

Skrevet av 02jan den 03-07-2011 20:03
#4

Hei , artig med 1600-2, jeg pusset opp min i 1997.

Har løftet ut og inn motor med girkasse. Det går greit, men hvis du har hjelp til løftet med to mann ,så er er det bedre en en. Selve løftet tar jo bare få minutter.

* løfter du med girkasse på motor - ville jeg først skrudd av fordeleren. Pass på at du har frigjort nok bak i kassen : 4 bolter til mellomaksel (mulig det lønner seg å løsne selve braketten i midtten av mellomaksel, husk at akslingen må sentreres ved montering ,for å ungå vibrasjoner i bilen) , girkassefeste bak, braketten i tunellen, Speedometervire, Lenkearm til Clutchen.

I framkant demonterer du så mye som mulig , radiator og viften - det blir trangt ved frontplata.

Jeg har også en gang byttet girkasse på slik bil tidligere, men mener det er litt vrient hvis man ikke har en skikkelig løftebukk å stå under. Siden jeg ikke har hatt det tilgjengelig ved motorløft ,har jeg tatt "snarveien" med å la kassa følge med.

Mener Motor og gir veier ca 130kg.

Skrevet av Vetle1600-2 den 03-07-2011 21:33
#5

Tøft! Det er morro!

Jeg fikk det til idag, alene. Gir og motor samtidig. Jeg satt bilen på bukker, tok av hele mellomakselen og eksosanlegget og løsnet alt før jeg løftet den ut. Tok bare av fordelerlokket. jeg har demontert alt ellers på bilen, så nå er det bare understell igjen. Så er det klart for rustsveising å sandblåsing. Grin
Tusen takk for infoen!!