Emne: BMW 02/Classic :: Lufting bremser E12 - HASTER

Skrevet av e12535i den 10-08-2011 11:28
#1

Har renovert hovedbremsepumpe på 81 M535i og sliter litt med lufting. Bilen er engelsk utgave med doble bremseservoer med lufteskrue på hver av disse.
Skal kjøpe inn litt utstyr for "enmanns" arbeid. Noen som har erfaring med Biltemas vakumlufter? Er det beder med overtrykk på reservoaret enn å suge på lufteskruene?
Må ha bilen klar til helgen...

Skrevet av jaas den 10-08-2011 12:15
#2

Min erfaring er at det er bedre med trykk på toppen,så hadde gått for det om du har sjansen. Jeg kjøpte et universallokk med slange som passer på dekkventilen,dette fungerer utmerket. Hadde d på min lokale bildelsjappe.

Skrevet av E23 galningen den 10-08-2011 13:46
#3

Jeg har en slik vakumsak fra Biltema og den fungerte ok den. Eneste var at koblingen til nippelen var litt dårlig.

Skrevet av e12535i den 10-08-2011 14:06
#4

Har kjøpt en vakumlufter fra Biltema, så da er det bare å prøve.
Fyren på Mekonomen mente det var en bedre løsning enn trykksetting av reservoaret. Får se hvordan dette tar ivei i kveld..

Skrevet av 2002turbo den 10-08-2011 14:11
#5

Jeg har brukt "trykk i toppen" med godt resultat.
Men den sikre vinner er jo en medhjelper med sterke legger Wink

02-Espen

Skrevet av jaas den 10-08-2011 23:49
#6

Du får si fra om hvordan det fungerte når du er ferdig...Smile

Skrevet av e12535i den 11-08-2011 12:04
#7

Vakumlufter virket dårlig, bare skum!
Satser på overtrykk på reservoaret...

Skrevet av 02Ronny den 11-08-2011 12:44
#8

Problemet med vaakum er at det kan lett suges inn luft gjennom luftskruene så du får lite kontroll over når det er fritt for luft i systemet.

Skrevet av Johnny Pettersen den 11-08-2011 17:32
#9

Sats på overtrykk i reservoiret, lite trykk ellers så blåser du pakninger, 20-24psi.
Ved og pumpe på pedalen er det fort gjort og rive pakninger i hovedpumpa. Når man tråkker pedalen ibunn så er man på ett område i pumpa som det kan være rust iog med stemplet ikke når der ved vanlig drift

Skrevet av 2000Touring den 11-08-2011 18:22
#10

Johnny Pettersen skrev:
Sats på overtrykk i reservoiret, lite trykk ellers så blåser du pakninger, 20-24psi.
Ved og pumpe på pedalen er det fort gjort og rive pakninger i hovedpumpa. Når man tråkker pedalen ibunn så er man på ett område i pumpa som det kan være rust iog med stemplet ikke når der ved vanlig drift


Det du sier der har jeg aldri tenkt over. Nyttig at slike fact's kommer fram.

Skrevet av 2002turbo den 11-08-2011 18:35
#11

Johnny Pettersen skrev:
Ved og pumpe på pedalen er det fort gjort og rive pakninger i hovedpumpa. Når man tråkker pedalen ibunn så er man på ett område i pumpa som det kan være rust iog med stemplet ikke når der ved vanlig drift


...er det ikke bedre å finne gravrust i bremsepumpa inne i garasjen enn ute på veien ?

Skrevet av Johnny Pettersen den 12-08-2011 07:23
#12

Helt klart, får også håpe at pedalen ikke går i bunn etter veien.

Redigert av Johnny Pettersen den 12-08-2011 09:45

Skrevet av e12535i den 12-08-2011 08:05
#13

Faenskapet kødder med meg!
Byttet til overtrykk, mye bedre løsning!!! Luftingen går utmerket på denne måten, men......

Etter omstendlig lufting, finnes det ikke luftbobler på noen av lufteskruene. Minner om at denne bilen har engelsk oppsett med 2 bremseservoer, en for hver krets.
Har luftet i rekkefølge iht. Haynes manualen:
-Lufteskrue på servo 1 (mates fra høyeste utgangen på hovedbremsepumpa)
-Lufteskrue på servo 2 (mates fra laveste utgangen på hovedbremsepumpa)
-Høyre bak
-Venstre bak
-Høyre foran (øvre, ytre, indre (ytre og indre lufteskrue står akkurat like høyt))
-Venstre foran (øvre, ytre, indre (ytre og indre lufteskrue står akkurat like høyt)).

Alt jeg har oppnådd er litt bremsevirkning helt innerst på pedalen, får litt høyere pedal ved gjentatt pumping (kansje 12-15 pump), men ikke mer. Pedalen tar som sagt litt helt innerst

Har hatt den overhalt bremsepumpa ute en gang til for å sjekke at jeg ikke har satt den sammen feil, uten at jeg fant noe som helst. Samme resultat etter ny lufting.

Begynner å mistenke at det er noe feil med bremseservoene, men jeg trodde samtidig at de ikke skulle påvirke bremser annet enn når de får vakum?
Noen som kjenner oppbyggingen i bremseservoer? Kan det være en en-veis ventil eller noe slikt som har sviktet slik at trykket i bremsesystem slår tilbake og "fjærer" mot en membran eller lignende?

HJELP!!! Skulle så inderlig kjørt denne til Hobøl i morgen (har e21 i reserve, så ikke krise, men jeg hater det når det er noe jeg ikke finner ut av).
Noen med løsning? Ring meg gjerne..
Torger, 908 71 861

Skrevet av Johnny Pettersen den 12-08-2011 09:52
#14

En annen måte er og lage overtrykk fra kalipperene og opp til reservoir. Hvis clutchen er iorden så kunne man ta en slange fra nippelen på clutch pumpa og over til nippelen på kalipperen,dermed pumpe via clutchen. Avhengig av hjelp fra en person.
Høres veldig Flåklypa aktig ut men vet det har blitt gjort. Eller lage ett eksternt reservoir og kjøre væske via kalippere og opp.

Redigert av Johnny Pettersen den 01-01-1970 01:00

Skrevet av e12535i den 12-08-2011 10:04
#15

Etter lenger diskusjon med Kåre og Terje på Morris Autohandel i Tønsberg, koker dette ned til et par potensielle syndere.
Enten er det en pakning på sekundærstempelet som er montert feil vei, eller så er det feil på en eller begge servoer. Disse ble overhalt for 3 år siden (utgått, finnes ikke å kjøpe nye lenger), men det er jo ingen garanti for at overhalingen er holdbar.
Personlig er jeg nå redd for at det er servoene som er synderen, for pedal før og etter overhaling av bremsepumpe oppfører seg sånn nogenlunde likt.
Hvis jeg dukker opp med E12 i morgen, var det pakningen... Håper på det.

Skrevet av e12535i den 13-08-2011 09:07
#16

Mysteriet er løst. Feil deler fra BMW! Det manglet en pakning på innerste stempelet!!! Kun laget for 2, ikke 3 palninger. Brukte nye pakninger på det gamle stempelet og vips! Trykk på pedalen. Lønner seg å sammenligne nye og gamle deler før man skrur ting sammen....

Skrevet av jaas den 13-08-2011 12:19
#17

Bra du fant ut av det da...Smile