Emne: BMW 02/Classic :: Dårlig kjøling på 2000 Touring
Skrevet av Touring den 18-09-2011 14:15
#1
Sliter litt med kjølingen på min 2000 Touring 72 mod. har byttet kjøleveske, kjørt rensemiddel, spylt igjennom systemet, ny vannpumpe og så ny kjølev. igjen men den går fortsatt opp mot den røde streken under belastning og ned igjen med flat vei, noen tips ?
Jeg har lagt merke til at viser på temp. hopper litt opp etter hvert som jeg slår på lys og vifte inne i bilen, kan dette være dårlig jording ell. på instrument ?
Skrevet av 2000Touring den 18-09-2011 14:49
#2
Er radiatoren ny og fin også? Den tetter seg vel til med åra den også. Den er jo tross alt 40 år, om den ikke har blitt byttet før.
Skrevet av Johnny Pettersen den 18-09-2011 15:55
#3
Det er ett jordings punkt bak instrument huset og ett på høyre siden av varme apparatet sjekk disse for flakkende instrument. Spander også på en ny radiator, gamle grodde radiatorer er nest inntil umulige og få bra igjen.
Det er heller ikke dumt og ta med radiatoren i varme apparatet i samme slengen.
Redigert av Johnny Pettersen den 01-01-1970 01:00
Skrevet av Touring den 18-09-2011 16:01
#4
Radiator har nok vært byttet uten at jeg vet når, den ser rimelig bra ut men jeg får vel bytte den og
Jeg skal sjekke de punktene bak på instr.
Takk for tips.
Skrevet av Espen02E30 den 19-09-2011 09:54
#5
Om du har mulighet lån deg IR måler for temperatur, er ikke sikkert den er så varm, koker den? Den måleren du har trenger ikke være så nøyaktig etter 40 år. Mine målere hoppet også mye opp og ettersom lys osv ble skrudd på. Det var som Johnny her skriver jordingspunkt bar instrumentet.
Ang for høy temp slik du beskriver tenker jeg toppakning....
Å bare bytte radiator for å ha gjort det når den ser bra ut innvendig har jeg heller liten tru på.
Redigert av Espen02E30 den 01-01-1970 01:00
Skrevet av Johnny Pettersen den 19-09-2011 12:45
#6
Hvis topp pakningen er gåen så bør man enten få damp/vann i eksos eller vann i olja. Kan sjekkes ved og sette over trykk på radiator. Prøv også og sette full åpning til varme apparatet og vifta på fullt for og se om den går kaldere ved belastning. Er den skikkelig luftet etter kjølevæske bytte? Dette er også veldig vanskelig ved grodd radiator,ved ny radiator lufter den seg nesten selv.
Skrevet av Touring den 19-09-2011 13:25
#7
Det er ikke vann i oljen og den går faktisk litt kaldere når varme står på for fullt.
Kjørte nettopp ca. 30 km. og da var det faktisk ikke noe problem med temp, var nesten helt oppe på rødt men ikke så langt som i går.
Varmapp. blåser varmt og det er vel et tegn på at det ikke er mye luft.
I går var det litt vann som manglet etter samme turen og det kom av at det lakk ørlite ved radiator men ca 1l manglet og det er vel grunnen til at den gikk litt høyt.
I dag derimot fant jeg en oljelekasje like under strammeren til reg.kjede så det ut for, det kan vel være pakningen rundt frontdeksel jeg ikke har fått skikkelig på plass når jeg byttet til tii front på motor, det er jo stadig vekk noe nytt
Skrevet av Johnny Pettersen den 19-09-2011 14:37
#8
Da vil jeg nesten påstå at det er radiatoren din. Iog med den reagerer med og gå litt kjøligere med og sette sirkulasjon i varme apparatet.
Skrevet av Espen02E30 den 19-09-2011 14:43
#9
Du kan jo ta med deg termostaten inn og koke den, sjekk med steketermometer når den åpner samt at den åpner skikkelig. Kan være så enkelt
Kan legge til at regelen om at det går vann i olja eller ut i eksos stemmer ikke alltid ved def. toppakning.
Vi kjørte tur/terur Ålesund landstreffet 2010(?) med def pakning, brukte ikke olje og ingen vann i eksos. Men det gikk kompressjon i kjølevann så det var skikkelig trykk i kjølesystem, da drenerte den ut via radiatorlokk. Tok ut innmaten i termostat da vi nådde Valdres på vei opp, gikk resten av turen uten problemer....
Paknign ble byttet i vinter og svensketuren i år gikk som en drøm.
Skrevet av Touring den 19-09-2011 15:49
#10
Termostat er helt ny så den bør virke, komp. test har jeg akkurat tatt : 9.9 - 9.9 - 10 - 10.2 og det burde vel si at den ikke lekker noen steder ? Og ikke noe overtrykk i radiator.
Har en radiator fra en E30 318 skal se om den går nedi, er jo litt bredere så det skulle gi bedre kjøling om det går.
Skrevet av tepe den 19-09-2011 20:00
#11
Hvis du har flyttet batteriet bak i bilen får du fint plass til e30 eller e36 radiator hvis ikke tar den i batteribraketten
Skrevet av Touring den 19-09-2011 20:10
#12
Har ikke flyttet men har lyst å flytte det baki, er det originale deler å få for å få dette til, har ikke funnet noen på nett.
Skrevet av Rune M2-touring den 19-09-2011 21:39
#13
Touring skrev:
Har ikke flyttet men har lyst å flytte det baki, er det originale deler å få for å få dette til, har ikke funnet noen på nett.
Jeg flyttet batteriet bak i min touring. Brukte den originale batterikassa, og lagde fester mot gulvet i bagasjerommet.
Går så vidt under tverrstiveren mellom demperfestene, så det sitter godt.
Skrevet av tepe den 19-09-2011 22:49
#14
Det skal ikke mye til for å flytte batteriet ta løs batteribraketten og skru eller sveis den inn i gulvet i fordypningen foran bensintanken så drar du til en båtutstyrsforretning og kjøper passende lengde med 50mm2 kabel og et koblingspunkt til å ha i motorrommet
http://www.mariti...odt-deksel de presser og på ferdige kabelsko til deg
Skrevet av Touring den 20-09-2011 01:14
#15
Så jo veldig greit ut det der, jeg får ta en handlerunde i morgen
Takk skal dere ha.
Skrevet av Touring den 30-09-2011 20:12
#16
Da er alt i orden
kjørte nettopp 5 - 6 mil på noen bakveier her på ny asfalt, en fantastisk tur
men må nok ha litt fastere dempere og fjærer, var litt FOR komfortabel
Kjøling er ok etter jeg hadde alt av og spylte igjennom igjen, var nok luft sist gang tenker jeg, fikk ikke nedi E 30 radiator selv om jeg nå har batteriet bak, den jeg har stående tok opp i panseret.
Nå venter jeg bare på noen smådeler fra England såååååå