Emne: BMW 02/Classic :: Pes fra biltilsynet på 2 x 45DCOE ?

Skrevet av thorS den 06-11-2011 11:02
#1

Hva er erfaringen her?
Skal vise nye bilen til våren, og har varierende erfaring fra tidligere biler men ikke 02.
De ser jo selvfølgelig ikke E21 - 5trinns kassen og diffen, ei heller at fordeler er en elektronisk fra IE. men de hører 2.5"eksosen og ser de to doble 45 weberne.. Blir det pes eller ikke? (Billingstad trafikkstasjon eller annen på anbefaling...).

Skrevet av oyvind den 06-11-2011 11:47
#2

Tror ikke de godtar de forgasserne eller setene og i tillegg ville jeg byttet toppdeksel .
Hvis du ikke har papirer på dette.
Bilen må være mest mulig orginal ihenhold til vognkortet .

Skrevet av thorS den 06-11-2011 17:26
#3

nei det orker jeg nok ikke, har intet alternativt innsug eller andre gassere, og bilen er akkurat bremset og justert med disse i Sverige... Det blir jo en kjempejobb! Kjøpe nytt(brukt) kun for visningen virker jo som litt overkill her +??
Har noen hatt store problemer med dette, det kan jo ikke være så mange på trafikkstasjonen som har greie på gamle forgassere lenger :-) ??

PS toppdekselet er bare en logo, intet annet :-) Og setene, nei nei, det er ikke i bilen her, det er i signaturen min, beskrivelse av interiøret av E46'en vår.... alt annet på 02'en (som interiøret) er 100% originalt.

Skrevet av Johnny Pettersen den 06-11-2011 18:08
#4

Ikke for og strø salt i såret men tror jeg kan garantere ut du får trøbbel. Du må helt sikkert dokumentere alt,utbyggere,felger,eksos,dobble lykter. Ikke fanger foran etc, til og med luftinga fra motoren blir det spørsmål om. Er nok forskjell fra Trafikkstasjoner men virker som ombygd fra utlandet er håpløst. Men får håpe det går.
Hvorfor drar ikke bilen under 3000rpm hvis den er bremset i Sverige?

Redigert av Johnny Pettersen den 01-01-1970 01:00

Skrevet av thorS den 06-11-2011 18:53
#5

hm..
De siste tre bilene jeg tok inn, en Triumph GT6, en Triumph TR4a og en Lotus Elan +2 (med doble 40 dell'ortoer), brukte de maks 4 minutter i motorrommet på (for hhv 10, 7 og 5år siden), og svært få spørsmål ble stilt. .. En i Asker, en vist i Moss og en på Mysen.
Bredderne nja, men bilen står bl.a . oppført i vognkort for BEGGE de to tidligere eierne med 205/60R13.. Ellers får jeg vel ta sjansen, har uansett ingen lyst eller mulighet til å hverken skjære vekk breddere, bytte hjul eller forgassere nå.. :-)
Alt teknisk ellers er strøkent og gullende rent, og alt av oppheng etc. er standard bortsett fra Tii-bremser og struts foran.
Jo ja 3000rpm, den ble nok satt opp med effekten ganske høyt i registeret, og har 2.5 eksos, 292 kam og null luftfiltre på Weberne.

Skrevet av thorS den 06-11-2011 18:57
#6

hva da lufting? Rent visuelt sett er det her kun byttet forgassere, fordeler er elektronisk men ser 100% original ut, det er ikke som om jeg har Megasquirt injection og mappet elektronisk tenning med kontrollenhet etc...

Skrevet av thorS den 06-11-2011 19:27
#7

ps ingen doble lykter, alt standard utvendig bortsett fra bredderne (ikke så brede, nesten turbo..) og manglende fanger..

Skrevet av oyvind den 06-11-2011 21:59
#8

Hvor bor du, kan ingen låne deg en forgasser, du får mangellapp på disse så ingen vits å prøve

Skrevet av oyvind den 06-11-2011 22:09
#9

Hei Glemte en ting.
Bilen må enten godkjennes som orginal verneverdi eller du må ha dok. på alle endringer.
Det nye i Biltilsynet er att alle godkjenninger må dobbelt godkjennes så om en gottar så må en til gjøre det også. Jeg har snakket med og jobber med tilsynet hver dag så dette er bare slik det har blitt.
Ikke for å gjøre deg usikker men dette er slik det er dessverre.

Skrevet av thorS den 07-11-2011 11:41
#10

ok forstår. Selv om jeg ikke føler at et forgasserbytte skal klassifiseres som en Ombygging(!), det er jo latterlig.
Tar gjerne også noen innspill fra noen som har dette, ALLE de kan da ikke ha satt på weberne sine etter kontrollen. Og dokumentasjon.. hva og fra hvor?

Ser ikke frem til til tullejobben med å bytte innsug og forgassere + stag til pedalen pga dette, de må da ha mer å bekymre seg over ref. Fast&Furious japsebiler med 350bhp og chippet turbo og totalendret understell enn våre gamle..

Ellers er bilen både riktig farge (sort) og med 205/60R13 i det svenske vognkortet..

For et herlig land.

Skrevet av thorS den 07-11-2011 11:43
#11

PS jeg mener ikke å mase om dette, men da jeg viste min Lotus Elan med RØRCHASSIS istedet for platestål, og doble dell'ortoer ble den registrert som verneverdig uten et pip, og null interesse for hva som var inne i motorrommet. Så det er også VELDIG forskjellig hvor man viser.. Eller hva?

Skrevet av Johnny Pettersen den 07-11-2011 12:26
#12

Lotus er det vel ikke så mange som har kjennskap til,de kom også med dobble forgassere originalt, en 2002 husker de fleste hvordan var. Men det er veldig forskjell fra hvem sakkyndig man møter. På Elverum var/er alt håpløst og surt,på Gjøvik ble man møtt med ett smil og en god tone.
Alt kan føles latterlig men sånn er det bare desverre, 205/60-13 får du også trøbbel med. En kjenning (med ett annet bilmerke) i lignende situasjon ga opp etter ett år. Bilen ble solgt i deler til slutt

Redigert av Johnny Pettersen den 07-11-2011 17:56

Skrevet av tepe den 07-11-2011 16:41
#13

Jeg tror du vil slite med bredderne også Har selv kjørt et 2002 karosseri til høggeren i år fordi de ikke godtok breddingen Den var riktignok gjort i stål, men det var godkjent i sverige og påført det svenske vognkortet.
Er det forresten noen som vet åssen det går med denne saken? http://nmcu.org/p...rk-i-norge er jo veldig aktuell for mange her inne

Redigert av tepe den 07-11-2011 17:20

Skrevet av thorS den 07-11-2011 20:14
#14

Herrejesus, for et nazistyre.
HVOR ble da ikke breddingen godkjent...? :-) her trodde jeg først du tullet. Hva i all verden har 20-30mm bredere skjerm med trafikksikkerhet å gjøre, dette er jo helt sykt.
Problemet er vel at veldig mye er subjektivt, og er vel også litt avhengig av hvilken stand bilen er i? Dette er en 100% strøken bil, med breddere som er ganske diskrè. ..

Skrevet av geirm den 07-11-2011 20:55
#15

Unskyld min uvitenhet, men er dette et problem som dukker ved førstegangsvisning etter import fra utlandet. Eller er skjermbreddere, forgassere mm et generelt problem ved registrering?


Geir...

Skrevet av tepe den 07-11-2011 22:24
#16

det er sikkert forskjell på tilsynsstasjon Den jeg refererte til hadde noe liknende en gr2 bredding, ble tatt inn til norge i 2005 og har vært flere ganger til kontroll i Kristiansand (her er det trafikkstasjonen på Evje som er lettest å bruke) hver gang skulle de ha nye papirer tilslutt sa de stopp på breddinga da karosseriet var 12 cm bredere enn originalt på tuv papirene Det hjalp lite at den nye bredden var godkjent av svensk bilprovning og stod i vognkortet Eieren gav opp og slaktet bilen og jeg kjøpte restene. Men jeg håper det går greit med din bil. Du bør nok gjøre den mest mulig original før visning jo mer de kan "ta" deg på jo verre blir det garantert

Skrevet av thorS den 08-11-2011 09:14
#17

ahh. men bilen min er ikke 120mm bredere, det var VELDIG MYE! :-) Det høres jo ut som utkasseing av hele skjermen. Dette er glassfiber-turbobreddere fra tidlig 80tall... Se vedlagt bilde (ikke samme hjul, har nå Wolfrace 7x13). Men apropos den veldig brede.. : Papirer/dokumentasjon, idiotisk spørsmål, men hvor fra? Hvem får man til å se på/dokumentere.?

Jeg vil gjerne ha noen flere positive tilbakemeldinger før bilen pakkes inn, så slipper jeg å grue meg hele vinteren.. Da blir det vel lån av gammelt innsug/forgasser og noen rustne smale 13tommere...

Husker forresten med godt minne Trafikkstasjonen på Mysen, hvor jeg var med en Triumph TR4a, med 15x6.5(eller7) eikefelger med 195/55 som stakk ut minst 10mm utenfor skjermene.. Ingen merknad. Så jeg har håp!

Skrevet av Espen02E30 den 08-11-2011 13:03
#18

Ang dokumenter på hjemmebygde kasseskjermer ligger litt i kortene at det ikke finnes papirer, det er derfor 99,99% umulig å få dette godkjent.
Det er vel også en hel del andre ting det skal godt gjøres å skaffe noe dokumentasjon på som de godkjenner, eks webere.
Det må jo som oftest legges fram dokumentasjon på en annen modell av nevnte bil med disse oppgraderingene din bil har.
Hadde jeg hvert deg ville jeg tatt en telefon dit du vurderer å vise bilen for å høre litt ang disse tingene.
går du for original verneverdig tipper jeg bilen "overlever" mindre enn 2 min slik den ser ut i dag, sier ikke dette for å gi deg vinterdepresjon, kun forbrede degWink

Vil legge til at jeg føler med deg, hadde de hvert litt rundere i kantene hadde nok jeg tatt inn 1-2 biler i året, men med alle de håpløse historiene jeg hører blir det eventuelt kun delebiler....Angry Som da blir dømt til å dø Sad

Skrevet av Johnny Pettersen den 08-11-2011 14:45
#19

Hadde denne bilen stått på Norske skilter når den først kom til salgs hadde jeg strukket meg langt for og kjøpt den, mere tidlig 80 tall enn dette skal man lete lenge etter,men unnskyld at jeg sier det, jeg vet hvor vanskelig og frustrende dette iverste fall vil bli. Men uansett lykke til.

Skrevet av tepe den 08-11-2011 17:46
#20

Muligheter er det nok denne er vel importert nylig fra sverige? www.02classic.no/forum/attachments/1600cab2.jpg