Emne: BMW 02/Classic :: off topic motorspørsmål
Skrevet av tepe den 26-11-2011 23:05
#1
Er det lov? uansett jeg tar sjansen
Eldste sønnen min har fått farmors citroen xsantia 2,0 hdi den har fulgt alle servicer osv men plutselig røk viftereima og deler av den viklet seg rundt veivakselen og under kamreima med det resultat at timingen ble feil og alle vippearmene knakk tvert av.
Har nå lest endel på nettet ang dette og ser at mange hevder at vippearmene er designet for å knekke istedet for ventiler og stempler. noen her som vet noe om det er tilfelle?
alle ventilene lar seg greit trykke ned, og jeg har målt avstanden fra toppen og ned til ventilskaftet med skyvelær og den ser lik ut på alle ventilene
hadde vært greit å sluppet å ta av toppen da det er MYE arbeid på denne motoren og sinnsykt trangt.
Skrevet av bmwm2 den 26-11-2011 23:09
#2
Ta en komresjons test av motoren så er du sikker.
Skrevet av tepe den 26-11-2011 23:14
#3
Ja jeg har tenkt på kompresjonstest, men kan det nytte uten kam og vippearmer i? alle ventilene står jo stengt nå så da får den vel ikke noe luft inn å komprimere heller?
Skrevet av 02 Touring den 27-11-2011 10:37
#4
Bruk trykkluft i plugghullet
Skrevet av Bassik den 27-11-2011 21:20
#5
Det stemmer at vippearmene skal knekke.
Dette fordi at du skal slippe å ta av toppen når reima ryker/kammer over.
Blir jo en del billigere også...
Skrevet av geirm den 27-11-2011 23:42
#6
02 Touring skrev:
Bruk trykkluft i plugghullet
Kjøp lekasje tester på Biltema, fungerer glimrende. Vil fortelle deg med en gang om du har venil lekasje. Kommer det luft i innsuget har du lekasje på en eller flere innsugsventiler, kommer det luft i eksosen... ja du skjønner tegningen.
Geir...
Skrevet av tepe den 28-11-2011 00:12
#7
Jeg bytter vippearmene først og tar en kompresjonstest de må jo uansett byttes Det er forholdsvis kjapt å sette i og på med registerreima så får jeg se åssen det barker iveg
En annen ting er at det er veldig mange som selger vippearmer på nett, men ingen har ventiler til salgs Det tyder jo på at det kan gå bra å bare bytte vippearmene. Satser på at det er som Bassik sier
hdi motoren er en commonrail diesel så den lekkasjetesteren fra biltema passer ikke uten å måtte lage en adapter til dysehulla.
Takk for tipsene er alltid ok å få innspill ifra andre, går liksom litt lettere da når en ikke føler en er helt på villspor..