Emne: BMW 02/Classic :: 2002 Tii

Skrevet av Vetle1600-2 den 26-01-2012 00:33
#1

Hei!!
Jeg får ikke lest nok om 02. Men nå har jeg akkurat kjøpt motoren jeg skal sette i bilen min, en 2002 tii med 5-trinns kasse.
Jeg leser så mye jeg kan om den for å finne ut alt om TII
MEN hvis dere sitter på noe informasjon, så er jeg veldig takknemlig om dere vil skrive det her Smile
Tar imot alt av info!

Vetle.

Skrevet av 2000Touring den 26-01-2012 07:11
#2

I forhold til å sette Tii-motor i en ikke-Tii bil, kan kan du se gjennom trådene mine for de siste 3 års vinterprosjekt. Regner med at du kan finne noe fornuftig der.

http://www.02clas...ad_id=1341

Skrevet av Johnny Pettersen den 26-01-2012 16:24
#3

Verste jobben for deg blir vel og kappe ned mellom akselen så den passer med 5 trinns kassen. Her må man ha tilgang på dreiebenk hvis man skal gjøre det selv. 02 sportskasse er 80mm lengre og E21 femtrinns er 88mm lengre en den originale.

Skrevet av 2002turbo den 26-01-2012 19:50
#4

"Tii" kügelfisher motoren, er en artig og 02-typisk motor.

Din neste utfordring blir å justere innsprutet riktig. Følg grunn justeringer fra boka, og følg med på fargen på pluggene Cool

Tii tips fra engelske 02 siden : http://www.bmw200...nd-guides/

02-Espen

Skrevet av geirm den 26-01-2012 20:32
#5

Vetle, du er 16 år og gir deg i kast med en av verdens kjekkeste biler. Den er super klassisk, good looking, fantastisk mekanikk, lett å skru på og sist men ikke minst: du har BMW i ryggen som lager deler til bilen din ennå. GODT VALG.

Nå har du ikke lagt ut bilder av bilen din ennå og vi vet ikke helt hva du tenker hvilke planer du har.

Nå heller jeg vel litt kaldt vann i årene dine men TII motoren er et monster og et dyrt sådant. Hvis ikke motoren din er overhalt i den senere tid av en proff er det my sansynlig at du ikke får noe serlig glede av den. Det blir en masse skruing og motoren reagere på ingen ting, du får ikke tomgang, kaldstart er vanskelig etc etc.

En annen sak er at du har et serie 1 karosseri som aldrig kom i TII utgave, ikke at det betyr alverden alt kan bygges om. Jeg foreslår at du går den smale sti og gjør det enkelt, ønsker du å kjøre 2 liter og ha 130 hk bruk innsug fra 320 dump 320 forgasseren og monter en weber 36/36 sammen med en 280 gr kam. Enkelt greit og billig


Geir...

Skrevet av Vetle1600-2 den 26-01-2012 23:36
#6

2000Touring skrev:
I forhold til å sette Tii-motor i en ikke-Tii bil, kan kan du se gjennom trådene mine for de siste 3 års vinterprosjekt. Regner med at du kan finne noe fornuftig der.

http://www.02clas...ad_id=1341

Det så bra ut! kommer helt sikkert til hjelp! takktakk

Skrevet av Vetle1600-2 den 26-01-2012 23:38
#7

Johnny Pettersen skrev:
Verste jobben for deg blir vel og kappe ned mellom akselen så den passer med 5 trinns kassen. Her må man ha tilgang på dreiebenk hvis man skal gjøre det selv. 02 sportskasse er 80mm lengre og E21 femtrinns er 88mm lengre en den originale.


Det blir heldigvis ikke noe problem Grin har greid å skaffe meg tii motoren med den orginale tettsteget kassen!

Skrevet av Vetle1600-2 den 26-01-2012 23:39
#8

2002turbo skrev:
"Tii" kügelfisher motoren, er en artig og 02-typisk motor.

Din neste utfordring blir å justere innsprutet riktig. Følg grunn justeringer fra boka, og følg med på fargen på pluggene Cool

Tii tips fra engelske 02 siden : http://www.bmw200...nd-guides/

02-Espen


Takktakk!

Skrevet av Vetle1600-2 den 26-01-2012 23:59
#9

geirm skrev:
Vetle, du er 16 år og gir deg i kast med en av verdens kjekkeste biler. Den er super klassisk, good looking, fantastisk mekanikk, lett å skru på og sist men ikke minst: du har BMW i ryggen som lager deler til bilen din ennå. GODT VALG.

Nå har du ikke lagt ut bilder av bilen din ennå og vi vet ikke helt hva du tenker hvilke planer du har.

Nå heller jeg vel litt kaldt vann i årene dine men TII motoren er et monster og et dyrt sådant. Hvis ikke motoren din er overhalt i den senere tid av en proff er det my sansynlig at du ikke får noe serlig glede av den. Det blir en masse skruing og motoren reagere på ingen ting, du får ikke tomgang, kaldstart er vanskelig etc etc.

En annen sak er at du har et serie 1 karosseri som aldrig kom i TII utgave, ikke at det betyr alverden alt kan bygges om. Jeg foreslår at du går den smale sti og gjør det enkelt, ønsker du å kjøre 2 liter og ha 130 hk bruk innsug fra 320 dump 320 forgasseren og monter en weber 36/36 sammen med en 280 gr kam. Enkelt greit og billig


Geir...


Ja, jeg blir så happy f.eksempel når jeg sveiser rust, og når jeg blir fornøyd med resultatet! Det er gøy!
Jeg har et 1600-2 1969 karrosseri. Jeg har fått skaffet meg så store bremser bak som turbobremsene. Jeg holder på å lete etter stabstag foran og bak. jeg skal også sveise bære armene så det blir "rør" og ikke "C". skal også ha diffrensialsperre, og jeg skal prøve å få tak i en med annen utveksling (om det er mulig.
Jeg har laget forsterkninger i motorrommet, brukte tegningen dinSmile
Jeg skal ha karroseriet orginalt.
Foran har jeg kjøpt nye ventilerte golfskiver. jeg skal lage en sjims for å den lik som orginalskivene, på calipren lager jeg mellomstykker. jeg jobber på cnc-verksted, så da burde det være enkelt Smile
Når det gjelder motoren er den ikke overhalt. Jeg skal heloverhale motoren.
Jeg vil gjerne ha tii-motoren i, Jeg er klar over at den kommer til å bruke mye drivstoff, men blir mest sannsynlig sommerbil..
Jeg tenkte å prøve å trimme motoren litt, med blant annet å frese topplokket, større ventilåpininger, grenrør, og annen kamaksel.
Men dette er langt fram i tid, og jeg må lese MYE om dette før jeg setter igang. Det trimmingen er bare drømmer, som jeg håper å få oppfylt Smile

Jeg har en far, som har vært borte i veldig mye rart. Han Vet veldig mye og kan hjelpe meg med alt. han har hatt 02 selv en gang i tiden.
Jeg har lang erfaring med sveising, da jeg var 11-12 år, startet jeg og pappa å helrestaurere en Ford modell AA fra 1929. Det tok tre år, fra den var et totalvrak, til den nå er helt strøken overalt.
MEN nå er det 02 på gang, så håper å få den ferdig til jeg blir 18. ble 17 den 16 november, så jeg vil si jeg ikke har god tid på meg, men håper å få hele bilen bortsett fra motoren til å bli ferdig til 16 november i år, så jeg kan skru på motoren neste vinter, og få den ferdig til sommeren.

AHH JEG GLEDER MEG ! Grin

ps. vurderer å lage en tråd! må bare få ordentlig tid først!

Skrevet av 02alpina den 27-01-2012 21:51
#10

Tii motoren er faktisk bensingjerrig i org.tilstand kontra f.eks dobbel forgasser motor, så vet du det. Det var det som overrasket mange da tii ble lansert med 130 hk , 10 hk mer en ti med doble Solex forgassere. Uansett ,at du som 16 åring har fått interessen for denne fantastiske modellen er kjekt å lese. Jeg ble selv frelst i 1986/87 da jeg var i militæret. Kjøpte min første 02 i 1999, og det var en 2002tii -75 mod. Lykke til videre Vetle

Skrevet av 02Ronny den 27-01-2012 22:49
#11

Liker tankegangen din! Lykke til videre med 02en!
Et lite tips: hvis du skal ha turbobremser bak må du enten ha komplette turbobremser foran også eller så må du ha en bremsereguleringsventil til bakbremsene dine.
Vet dette av erfaring, trodde jeg hadde turbokalipprer foran helt til jeg fikk turbobremser bak.
Låste bakhjulene når jeg bremset litt hardt! Viste seg at jeg hadde kallippere fra E28 som hadde 2mm mindre stempel enn turboen.
Det skal ikke mere til!

Skrevet av Vetle1600-2 den 27-01-2012 23:21
#12

02alpina skrev:
Tii motoren er faktisk bensingjerrig i org.tilstand kontra f.eks dobbel forgasser motor, så vet du det. Det var det som overrasket mange da tii ble lansert med 130 hk , 10 hk mer en ti med doble Solex forgassere. Uansett ,at du som 16 åring har fått interessen for denne fantastiske modellen er kjekt å lese. Jeg ble selv frelst i 1986/87 da jeg var i militæret. Kjøpte min første 02 i 1999, og det var en 2002tii -75 mod. Lykke til videre Vetle


Ahaaa, det høres bra ut! så bra, bmw 02 er jo helt rå!
Tusen takk!

Skrevet av Vetle1600-2 den 28-01-2012 00:17
#13

02Ronny skrev:
Liker tankegangen din! Lykke til videre med 02en!
Et lite tips: hvis du skal ha turbobremser bak må du enten ha komplette turbobremser foran også eller så må du ha en bremsereguleringsventil til bakbremsene dine.
Vet dette av erfaring, trodde jeg hadde turbokalipprer foran helt til jeg fikk turbobremser bak.
Låste bakhjulene når jeg bremset litt hardt! Viste seg at jeg hadde kallippere fra E28 som hadde 2mm mindre stempel enn turboen.
Det skal ikke mere til!


Tusen takk!
greit å vite! så det er altså større bremsesylindre på turbocaliprene? vet du målene på de forskjellige?

Skrevet av Vetle1600-2 den 28-01-2012 00:19
#14

Vetle1600-2 skrev:
02Ronny skrev:
Liker tankegangen din! Lykke til videre med 02en!
Et lite tips: hvis du skal ha turbobremser bak må du enten ha komplette turbobremser foran også eller så må du ha en bremsereguleringsventil til bakbremsene dine.
Vet dette av erfaring, trodde jeg hadde turbokalipprer foran helt til jeg fikk turbobremser bak.
Låste bakhjulene når jeg bremset litt hardt! Viste seg at jeg hadde kallippere fra E28 som hadde 2mm mindre stempel enn turboen.
Det skal ikke mere til!


Tusen takk!
greit å vite! så det er altså større bremsesylindre på turbocaliprene? vet du målene på de forskjellige?


Det var forresten litt feil å si turbobremsene, Det er E21 bremser. 25 mm og de er vel like store som turbo, om je gikke tar feil..?

Skrevet av geirm den 28-01-2012 01:01
#15

Du skjønner vel av responsen på tråden din at vi "gamlingene" blir glade når det meder seg en 17 åring med slik fantastisk sunn interesse. Som du sikkert har lagt merke til får du ikke råd fra oss som har holdt på en stund som alltid er sammenfallende, men sånn er det. Du må bare luke ut det du synes er bra.

Jeg skal innrømme at jeg undervurderte deg, det er ikke så vanlig at 17 åringer er CNC operatører og har flere års erfaring fra bilrestaurering. Og med en kyndig pappa som ser deg litt over skulderen er jeg sikker på at dette blir bra.

Så til prosjektet ditt: 250mm tromler har du ikke bruk for, bruk standard 02 på 230 det holder til 200hk. Jeppe Johansen kjørte 1.04 på våler med 230mm trommler!! Dersom du likevel vil bruke 250mm bør du bruke standard 02 bremsesylindre. Tror det finnes en Volvo kalipper du kan bruke forran som passer på fjærbeina dine og som biter over ventilerte skiver. Det er det sikkert noen her inne som vet mer om.

TII'en var i sin tid den værste gr1+ bilen du kunne kjøpe. den vant du alt med. Det har sikkert vært bort i en 20 talls tii gr1+ biler i Norge. Disse bilene hadde ca 150 hk og trikset var å bytte kammen til 284 graders Schrick kam. Gr1+ var standard biler men de fikk lov til å bytte kam, men ikke noe mer. Du trenger ikke mer komp enn det som finnes orginalt, dersom du alikevel vil ha mer komp må du plane blokka og ikke toppen. planer du blokka for du arealet av hele sylinderen til kompresjonsøkning, dersom du planer toppen får du bare av forbrenningsrommet og du må plane mer for å få samme virkning.

Større ventiler og grenrør er bortkasta med mindre du planlegger mye mer effekt. Bruk original grenrøret ditt og kjøp et Simmons 2" eksosanlegg og du er home run

My 50 cent.

Geir...

Skrevet av Vetle1600-2 den 28-01-2012 02:12
#16

geirm skrev:
Du skjønner vel av responsen på tråden din at vi "gamlingene" blir glade når det meder seg en 17 åring med slik fantastisk sunn interesse. Som du sikkert har lagt merke til får du ikke råd fra oss som har holdt på en stund som alltid er sammenfallende, men sånn er det. Du må bare luke ut det du synes er bra.

Jeg skal innrømme at jeg undervurderte deg, det er ikke så vanlig at 17 åringer er CNC operatører og har flere års erfaring fra bilrestaurering. Og med en kyndig pappa som ser deg litt over skulderen er jeg sikker på at dette blir bra.

Så til prosjektet ditt: 250mm tromler har du ikke bruk for, bruk standard 02 på 230 det holder til 200hk. Jeppe Johansen kjørte 1.04 på våler med 230mm trommler!! Dersom du likevel vil bruke 250mm bør du bruke standard 02 bremsesylindre. Tror det finnes en Volvo kalipper du kan bruke forran som passer på fjærbeina dine og som biter over ventilerte skiver. Det er det sikkert noen her inne som vet mer om.

TII'en var i sin tid den værste gr1+ bilen du kunne kjøpe. den vant du alt med. Det har sikkert vært bort i en 20 talls tii gr1+ biler i Norge. Disse bilene hadde ca 150 hk og trikset var å bytte kammen til 284 graders Schrick kam. Gr1+ var standard biler men de fikk lov til å bytte kam, men ikke noe mer. Du trenger ikke mer komp enn det som finnes orginalt, dersom du alikevel vil ha mer komp må du plane blokka og ikke toppen. planer du blokka for du arealet av hele sylinderen til kompresjonsøkning, dersom du planer toppen får du bare av forbrenningsrommet og du må plane mer for å få samme virkning.

Større ventiler og grenrør er bortkasta med mindre du planlegger mye mer effekt. Bruk original grenrøret ditt og kjøp et Simmons 2" eksosanlegg og du er home run

My 50 cent.

Geir...


Ja, prøver å få med meg så mye som mulig av infoSmile Jeg syns det er viktig med rekruksjon! Jeg har noen kamerater som syns det er gøy å skru, og mange av dem drømmer om 02'en. så håper en av dem skaffer seg en etterhvert og!

Dette var velidig mye bra informasjon! hvis jeg får 150hk i bilen med å bytte bare kam, så er jo det konge! Jeg vil prøve å få så sprek motor som mulig, men ikke mere krefter enn at den blir registrert.
Det som er minus er at det ikke følte med verken grenrør/manifold på motoren, så det må jeg få tak i, helst orginalt da ja..
Men jeg lurer på, hvis jeg gjør akkurat det du har sagt der nå, byttet kam og og sette på et annent eksosanlegg, samt grenrør, hva blir kreftene da?

og får jeg registrert bilen med standard 02 bremser bak, ventilerte skiver foran og motor med opp til 200 hk?

Hjertelig takk for nyttig informasjon!

Redigert av Vetle1600-2 den 01-01-1970 01:00

Skrevet av 02Ronny den 28-01-2012 10:24
#17

Hvis ditt kaross er første gang registrert i Norge i 1969 er det lettere å få godkjent med større motor.
Alt før 1970 har enklere regler å forholde seg til når det gjelder ombygging.

Skrevet av Vetle1600-2 den 29-01-2012 01:30
#18

02Ronny skrev:
Hvis ditt kaross er første gang registrert i Norge i 1969 er det lettere å få godkjent med større motor.
Alt før 1970 har enklere regler å forholde seg til når det gjelder ombygging.


Yeeess! det var godt å høre.Smile

Skrevet av geirm den 29-01-2012 06:24
#19

Du skal selfølgelig registrere bilen din, det glemte jeg i farta. Da er det vel slik at setter du inn en 2l tii motor må du ha bremser slik som på original tii for å få den godkjent, dvs 255X10mm forran og 230mm tromler bak. Dette skal vel også kombineres med tii bremseforsterker og hovedsylinder som er 23mm på tii kontra 20ish på vanlig 02

Jeg har innsug til tii. Dersom du mangler stag, braketter, svingarmer og alt som skal til for å få tii motoren til å spille er jeg tilbake til første forlaget mitt. Bruk innsug fra 320 og monter weber 36/36 alternativt kan du også bruke 40/40 men da må du ha et amerikansk Canon innsug (trur eg). Dette i kombinasjon med en høykompa tii motor og schrick kam, hoy kara.

Geir...

Skrevet av Johnny Pettersen den 29-01-2012 06:50
#20

Innsug fra automat kan brukes her. De hadde totrinns forgasser