Emne: BMW 02/Classic :: Chamonix hvit

Skrevet av 02dag den 30-01-2012 20:55
#1

Det viser seg at denne fargen kom i to forskjellige versjoner, 63-69 og fr a 69. Jeg lakkerte bilen min den gangen jeg kjøpte den og jeg må si at chamonix har et lite gulskjær i seg. Jeg lakkerte ikke innvendig og jeg husker at jeg synes da at den innvendige fargen var litt hvitere hvit enn den utvendige var.

Det kan være mulig at min bil er blitt omlakkert en gang, kanskje to før jeg kjøpte den, og at dette er grunnen til fargeforskjellen.

Er det noen andre på forumet her som har en chamonix som de har lakkert en del av og ikke fått dette til å stemme med resten? Selv om de har fått blandet den fargen som stemmer med fargekartet?

Eller er det rett og slett det at den tidligste versjonen er mer kremaktig enn den senere versjonen og at det er flere biler med denne?

Noen som har noen synspunkter eller mer info om dette?

Skrevet av Espen02E30 den 30-01-2012 21:34
#2

Har samme farge på min.
Nå har ikke jeg fått blandet en farge og lakker i boks osv. Men har lakkert enkelte steder med duplicolor boks, som har i følge dems bok riktig farge.

Føler resultatet er litt som du sier, at de fargen som er på bilen fra før er litt mer kremaktig.
Men nå er min omlakkert for ca 30 år siden...

Tror denne fargen ikke er så enkel å "lappe" sammen.
Så den gangen jeg skal legge litt tid i det utvendig på bilen må det nok bli en hellakkerig for at jeg skal bli fornøyd.

Men da ender jeg sikkert opp med Inka Cool

Redigert av Espen02E30 den 01-01-1970 01:00

Skrevet av 02jan den 30-01-2012 21:34
#3

ja - min er 69 mod 12v , utgave. Chamonix med marineblått "delskinn"/stoff.

* Fikk lakket den av proff lakkerer - hvor den nye lakken ble hvitere enn oprinnelig.
Orginal-chamonixlakken jeg har under panser er noe mer kremfaget.

Skrevet av 02dag den 30-01-2012 21:58
#4

Da var mine mistanker berettiget. Det kan tyde på at det er litt hipp som happ hvilken av de to fargene som blir valgt, og om utgangspunktet var den for de eldste typene eller omvendt. Resultatet blir ikke alltid som forventet.

Jeg skal til billakkspesialisten imorgen å hente understellsmasse og da skal jeg ta et bilde av det fargekartet og legge det ut her. Vi får se om vi kan se noen forskjell på de to fargene. Bruker å bli ganske flatt når man tar bilder av slikt. slike fargekartet er også etter min erfaring aldri helt eksakte.

Redigert av 02dag den 30-01-2012 22:04

Skrevet av 02-Oivind den 30-01-2012 23:00
#5

Den gamle Chamonix-fargen har litt mer gulskjær enn den senere. På Lillehammer-treffet var det en turbo som var lakkert med den gamle fargen og det syntes god forskjell når den var parkert ved siden av en original turbo.

Skrevet av 2002turbo den 31-01-2012 00:06
#6

02dag skrev:
Er det noen andre på forumet her som har en chamonix som de har lakkert en del av og ikke fått dette til å stemme med resten? Selv om de har fått blandet den fargen som stemmer med fargekartet?


Ååååå vonde minner Angry
Jeg lakkerte min 2002Tii i 1993. Først lakkerte jeg den innvendig og i motor- og bagasjerom. Fargen skulle være Chamonix pre-72 ( den "litt" gulaktige )
Senere på høsten skulle den lakkeres utvendig. Da valgte lakkereren den hviteste varianten av Chamonix uten å høre med meg Shock
Jeg skal love deg at hvit og hvit kan være ganske forskjellig.

02-Espen

Redigert av 2002turbo den 01-01-1970 01:00

Skrevet av Espen02E30 den 31-01-2012 12:21
#7

02dag skrev:
Da var mine mistanker berettiget. Det kan tyde på at det er litt hipp som happ hvilken av de to fargene som blir valgt, og om utgangspunktet var den for de eldste typene eller omvendt. Resultatet blir ikke alltid som forventet.

Jeg skal til billakkspesialisten imorgen å hente understellsmasse og da skal jeg ta et bilde av det fargekartet og legge det ut her. Vi får se om vi kan se noen forskjell på de to fargene. Bruker å bli ganske flatt når man tar bilder av slikt. slike fargekartet er også etter min erfaring aldri helt eksakte.


Du har nok rett i det .
Hvordan understellsmasse bruker du fra billakkspesialisten?

Skrevet av Johnny Pettersen den 31-01-2012 12:30
#8

Det er også nyanse forskjell mellom produsenter f.eks. Standox/Glasurit
Som under stell masse anbefales 3M sitt stoff i to-kammer pose, her må sprøytedelen lånes av selger. Grunn og lakk/mal med tett farge først, så sprøytes dette stoffet oppå der igjen, lakker så igjen med bilens farge.

Redigert av Johnny Pettersen den 01-01-1970 01:00

Skrevet av Touring den 31-01-2012 16:23
#9

Hva mener du med TETT farge er det en spesiell type lakk ?

Skrevet av Johnny Pettersen den 31-01-2012 16:30
#10

Ikke metallic. Bruk noe de kaller chassis eller lastebil lakk, er billigere

Skrevet av Touring den 31-01-2012 16:48
#11

Ok,takk skal du ha Smile

Skrevet av 02dag den 31-01-2012 20:47
#12

Espen02E30 skrev:

Du har nok rett i det .
Hvordan understellsmasse bruker du fra billakkspesialisten?


Jeg skulle kjøpe den som heter 08879, som ikke er vannbasert og som er overmalbar, men den hadde de ikke. Nå ser jeg at Johnny sier at man skal bruke tokammerløsningen i pose. Så nå vet jeg faktisk ikke lenger, tror ikke det blir så lett å låne utstyr for slikt av butikkene. Skal ringe et sted til imorgen for å sjekke om de har, hvis ikke så blir det noe annet. Orker ikke løpe rundt i tusen forskjellige butikker bare for å få noen liter av dette stoffet.

Her er fargekartet over de to chamonix-fargene. Som jeg fryktet så ble det ganske dårlig bilde, men legg godviljen litt til her så kan man ane en viss forskjell.
https://lh3.googl...amonix.jpg

Litt flere opplysninger har jeg også, dette er et fargekart fra Standox med to farger. Billakkspesialisten førte kun Dupont lakk og de hadde kun én farge i sine kart. I kartet var den til gjengjeld veldig gråhvit, men han blandet den for meg for sprayboks og jeg fikk se fargen først i en lakkboks og den var ganske gul i boksen, men han holdt lokket opp mot lyset og da var den hvitere, men selvfølgelig med et klart "chamonix" gulskjær. Sånn som jeg tror den burde være med andre ord.

Nå har jeg altså fått en sprayboks med denne fargen og jeg skal prøve å sjekke dette mot noen karosserideler som jeg fortsatt har etter sist jeg lakkerte.

Han sa også at hvis jeg kjøpte lakk av ham så ville jeg få løsemiddelbasert lakk istedetfor vannbasert lakk. Det var ikke noe problem. Hos lakkerer derimot så går det nå nesten kun i vannbasert og selv om du nok kan få en lakkerer til å bestille "ordentlig" lakk så var det vanskeligere. Sa han ihvertfall, om det er sant vet jeg ikke. Prisen for en liter lakk var ca 2500,- med herder og tynner inkludert. Er dette mye? Jeg hadde uansett tenkt å kjøpe en liter for å lakkere innvendig, motorrom, bagasjerom og under selv.

Skrevet av Johnny Pettersen den 01-02-2012 06:54
#13

Alle som selger dette dett 3M stoffet har denne sprøyta. Genialt system da sprøyta bare er"luft delen"og tokammer posen er"sprøyte koppen". Ingen vasking av sprøyter etterpå og bare og kaste posen. Med tokammer så er det herder i ett lite kammer og knudrestoffet i det andre, disse blandes og klar til bruk. Samme stoffet som bl.a VAG har brukt under på sine biler.

Skrevet av Hauso den 01-02-2012 17:12
#14

Det finnes veldig ofte forskjellige farger med.samme navn som er nesten klin like, men som du vil se at er ulike inntil hverandre. Angående dupli bokser espen, så er de bare tilnærmet lik den fargen det angies, dette fordi de skal passe til flere farger og biler. Du kan godt bruke en lastebillakk som heter monopol. Dette er en super lakk, som koster langt mindre enn feks glasurit. Eneste ulempe er at utvalget av metallic farger er svært begrenset.

Skrevet av 02Ronny den 01-02-2012 20:27
#15

Det er ikke samme glansen i "lastebillakk" som vanlig lakk.

Skrevet av Hauso den 01-02-2012 22:12
#16

Der tar du feil hva angår monopol. Den får du like blank som vanlig glasurit lakk. Bruker du monopol 903 2k acrylic, blir resultatet mer enn bra nok, så lenge du behersker sprøyta. Dette er forøvrig en lakk jeg fint kan anbefale. Har jobbet med flere forskjellige typer lakk i noen år, og vi selger mye monopol til folk som enten skal lakkere mc, traktor, lastebil, veteranbil, motorer osv. Glansen er det ingenting å utsette på. Har lakkert 3 motorsykler med den typen lakk, og har fått lakkerer til å se på det etterpå, han kunne ikke se noen forskjell på "vanlig" lakk, og lakken jeg brukteSmile men det spørs om det lar seg gjøre å lage charmonix i monopol, det kan jeg godt sjekke opp om du vil, Dag? Smile

Skrevet av 02Ronny den 02-02-2012 12:34
#17

Fikk beksjed om at denne typen lakk ikke holder glansen slik vanlig lakk gjør (standox). Har selv sett resultatet på rallycrossbilen jeg hadde som var lakket i lastebillakk (golfgul). Etter et par år ute i vær og vind ble lakken veldig hvit og så ut som den hadde stått i 30år...
Lakkereren sa at denne lakktypen er lagd for å tåle en støyt, derfor har den ikke samme kvalitet som vanlig billakk.

Skrevet av Johnny Pettersen den 02-02-2012 14:10
#18

Helt riktig, men fin og bruke under en bil, ihvertfall fin under understells massen.
De lærde mener at det holder med grunning under den massen men jeg foretrekker smør på flesk og kan vise til rustsveising som er 29 år gammel iår og fortsatt iorden. Sommer bil men dog. Bruks 02'en min har nå gått i 12 år året rundt.

Skrevet av Hauso den 02-02-2012 21:59
#19

Da er det nok ikke det samme som MonopollakkPfft For den skal visst være veldig bræ!

Skrevet av oyvind den 02-02-2012 22:47
#20

Ser tråden her.
Spørsmål?
Er det noe som heter lastebillakk?
?????