Emne: BMW 02/Classic :: Varme i 02'en+el.vifte

Skrevet av Johnny Pettersen den 26-01-2007 08:58
#1

Har det siste tiden vært plaget av at varmen fra varmeapparatet har blitt dårligere på bruks 02'en.Normalt da registre gror igjen etterhvert.
Har nå kjøpt ny radiator,register i varme apparat og vifte.
Jeg kjørte 02 mens de var nye og vet at varme apparatet ikke har vært det aller beste selv når de var nye.Her er det ofte -20 på vinteren.

Spørsmål 1: Jeg tror det er en designfeil i varmesystemet med for dårlig sirkulasjon. Er det noen som har prøvd og montere en ekstra sirkulasjons pumpe ala' F.eks E30 mellom motor og varme apparatet.
Dugging på siderutene er også ett 02 problem.
Noen forslag til bedre ventilasjon i kupe'en
uten og åpne trekant vinduet. Min bil er uten lekkasjer og tørr innvendig.

Spørsmål 2: Noen forslag til hvilken bil man kan ta elektrisk vifte fra for og montere foran radiator, samt optimal plassering av temp giver for denne.

Redigert av Johnny Pettersen den 26-01-2007 09:02

Skrevet av Rune M2-touring den 26-01-2007 12:32
#2

Tror nok at manglende varme må skrive seg fra dårlig sirkulasjon kombinert med lav kapasitet på varmeapparatregister. Det skal jo være rikelig varme å ta av hvis termostat fungerer som den skal.

Elektrisk vifte finner du sikkert hos høggern på en eller annen "gnagerbil" som har montert motoren feil vei.Wink

Optimal plassering av giver for vifte er nedre tank på radiator. Det er først når temperaturen på utløpet fra radiator blir høy, denne skal starte. Anbefaler å bruke rele på dette.

Skrevet av Johnny Pettersen den 26-01-2007 22:50
#3

Hvis du leser innlegget så ser du kanskje at det ikke er vifta som er problemet.02 sine viftelager er laget av selvsmørende nylon,det er først når de er helt utslitt at de begynner å skrike.man kan smøre lageret for og bli kvitt lyden men vifta bør skifte uansett når det er kommet så langt.


Til Rune: Tror egentlig at problemet med 02 er sirkulasjonen. Hvis man sammenligner areal på varme registeret så er jo det forsåvidt ikke noe særlig mindre enn på f.eks Granada og de er jo veldig varme
Bilen er normal på temperatur. Kan også være at kupe'en er for tett så lufta ikke blir byttet ut.
Vet at det blir så bra som det kan bli når man bytter register men det hadde vært moro med isfrie side ruter i -20 også.

Redigert av Johnny Pettersen den 27-01-2007 09:03

Skrevet av 02dag den 27-01-2007 18:30
#4

På min var det lite varme fra varmeapparatet så jeg tror at registeret hadde grodd igjen. Prøvde flere forskjellige ting for å få dette bra, blant annet kaustisk soda, men ingenting hjalp. Det var ikke før litt senere at jeg av en eller annen grunn fant ut at jeg skulle prøve holsts radiatorrens, som fås på de fleste bensinstasjoner, og etter det så ble det virkelig fart i sakene. Varmeapparatet virket plutselig veldig bra.

Slo dessverre opp en lekkasje i radiatoren, men den var da moden for utskifting allikevel. Satte også inn en termostat som holdt noen grader høyere om vinteren og kunne faktisk da oppleve å skru ned temperaturen i kupeen enda det var ti-femten blå ute.

Skrevet av Johnny Pettersen den 27-01-2007 20:06
#5

Nå bytter jeg radiatoren,varme register og vifta så det skal bli moro og se hvordan det blir. Varme vifta var egentlig ikke verst men det skrek litt i lagre innimellom så jeg valgte og bytte samtidig når det er så mye arbeid med hele varme apparat huset ut og inn.

Som du sier så tror jeg radiator rens tar veldig hardt på en gammel radiator med påfølgende fare for lekkasjer. I mange tifeller med grodde radiatorer så blir de faktisk ikke noe bedre etter behandling heller.

Men ennå tror jeg at sirkulasjonen er dårlig.BMW byttet jo rørstuss ut fra topp og samtidig varmeapparat krana fra 15mm på tidlige 02 til 18mm på senere modeller.

Redigert av Johnny Pettersen den 27-01-2007 20:11

Skrevet av 02dag den 27-01-2007 20:34
#6

Både rørstussen og ventilen kan sikkert byttes til noe større enn det også, men da blir det vel noe uoriginalt man må ha. Uansett så blir ikke gjennomstrømningen noe bedre enn det diameteren til den minste delen tillater, og det er nok i registeret eller det lange returrøret som ligger langs blokka under forgasseren. Dette er et veldig tynt rør.

Skrevet av oyvind den 27-01-2007 22:41
#7

Biler fra 1966 har ikke større kapasitet så alle spec rundt dette må huske att det ble montert ekstra varme apparat i gamle biler så hvis det skal være som biler i dag må man bygge om men var det meningen med en gammel bil ??????????????????

Skrevet av 02dag den 27-01-2007 23:41
#8

Det er vel greit å slippe å fryse unødvendig, hvis man har en 02 som bruksbil. Det er tross alt en 2liters motor og den genererer masse varme. Hvis man da med noen små modifikasjoner kan få dette til, kan jeg ikke se at det gjør så mye.

Skrevet av oyvind den 28-01-2007 12:57
#9

Varme i motoren kan du jo regulere med termostaten men registret i varme apparatet har begrensning så veldig stort valg har du ikke hvis ikke du monterer ekstra apparat og det er ikke lett uten å foringe bilen 02 som bruksbil om vinteren er ikke noen varm opplevelse orginalt er denne bilen dårlig isolert så du kan jo isolere litt bedre kanskje det hjelper Lykke til!

Skrevet av 02-turbo den 28-01-2007 17:45
#10

Webasto.... Ebersprecher...... Weber...... Plenty av bensindrevne dertil egnede varmeapparat i luftavkjølte folkevogner rundt om kring....??? Anyone...???

Skrevet av Johnny Pettersen den 28-01-2007 20:43
#11

Man får se hvor bra det blir når man bytter alt, bedre enn det var blir det uansett. Uansett blir hele fronten lakkert utv/innv,nytt panser.
nye klistremerker,alle kabel klips , ny isolasjon på torpedo etc. Prøver også ut ett modifisert motorfeste hvor jeg har montert inn en motordemper fra E21. Motoren er merkbart stødigere i motorfestene med dette.