Emne: BMW 02/Classic :: 168mm Diff m/brems 75% 4.11:1 utveksling
Skrevet av Tom Tech den 01-05-2012 19:45
#1
Hei ! Er på jakt etter en M10 8v motor som er bygd for racing, er det noen som har tilsalgs, eller som vet om en som skal selges hadde vært fint.
Er også på jakt etter en komplett 168mm diff med brems 75% gjerne med større Type alpina baklokk til E21. og 4.10:1 utveksling (ikke så falig med hvilken utveksling)
Motoren skal i en E21 Gr.5 replika som bygges på Nøtterøy og skal kjøres på bane her hjemme i GT klassene.
Er å nå på 920 47531 om det er noen som har noe til salgs.
Redigert av Tom Tech den 05-05-2012 22:02
Skrevet av geirm den 01-05-2012 23:55
#2
M10 racermotorer er vanskelig å få tak på brukt. Det ble solgt en i for 2 uker siden, det var en 200 hk kohler motor. Den gikk for 70 000,- Det var et godt kjøp spør du meg.
Kjøper du en "racer motor" uten kjent bygger og historie tar du stor risiko, M10 motorer skjøre saker om trimmingen ikke er gjort rett. Råder og vipparmer er de svake leddene.
Jeg råder deg til å bygge nytt, snakk med Svein Kristiansen eller Tom Herskedal og få et tilbud.
Mange kjøper en gatemotor som utgangspunkt, det er etter min mening bortkasta penger. Det eneste du kan bruke av en slik motor er blokk (om den ikke er overbora) og topp (om den ikke er plana for mye).
Geir...
Skrevet av Tom Tech den 02-05-2012 06:58
#3
Ja M10 motoren har jo sine svake sider om du skal varve over 8000 , hvor mange mil hadde khøler motoren gått , hva var spekken på den!
Skal ringe Lester Owen i dag og få pris på komplett motor. Er det noen som har erfaring med motorer fra Kolb Motorsport i Tyskland!
Skrevet av geirm den 02-05-2012 10:27
#4
Lester Owen er et godt valg, han har bygd M10 racermotorer siden tidlig på 70 tallet. Kolb kjenner jeg ikke til.
Kohler motoren som ble solgt for noen uker siden hadde bra spekk: Farndon veiv og råder, Vosner stempler, Schrick ventiler og fjærer, Kohler kam (usikker på spekken på kammen, Kohler er hemlighetsfull når det kommer til slikt), letta svinghjul med Sacks 200mm enplate race clutch, 48mm Weber.
Det er rett at vippene kan holde 8000 men med race kam og hardere ventilfjærer får du problemer med original vippene allerede på 7500 rpm. Originalrådene begynner også å krangle når du passerer 7500.
Det er ikke meningen å fortelle deg hvordan du skal bygge bilen din, men om du skal kjøre GT3 så kan bilen med 2 liter 2 ventiler veie 900 kg med sjåfør. Det betyr at for å være optimal må du få vekta av bilen ned til 820 kg..... det tror jeg blir fryktelig vanskelig. Et anna moment er at med gr 5 breddere må du ha 300+mm bakdekk for å fylle ut hjulhusa. Det går tungt i svingene når du kun har en 2 liter sugemotor å skyve med. Hva med å bygge en M10 turbomotor, 1,5 bar ladetrykk, 450 + - hk, girkasse og bakaksel fra M3. Om jeg ikke husker feil blir vekta i inntil 3 liter (turbo = x 1,4) 1000kg, da må du lette bilen til 920 kg det er overkommelig.
Geir...
Skrevet av geirm den 10-05-2012 20:33
#5
geirm skrev:
Om jeg ikke husker feil blir vekta i inntil 3 liter (turbo = x 1,4) 1000kg, da må du lette bilen til 920 kg det er overkommelig.
Geir...
Dette ble feil, faktoren er 1,7, det gjør det noe mindre aktraktivt med turbo.
Geir...