Emne: BMW 02/Classic :: Montering av nyoverhalt diff-brems E12

Skrevet av e12535i den 01-06-2012 15:39
#1

Ved kjøp av e21 323i, fulgte det med en nyoverhalt diffbrems som nå skal monteres på bilen.
Har tatt av baklokket og konstatert at innmaten er "riktig", men pr dd. oppfører den seg som en vanlig åpen diff, uten brems. Det var ikke engang fyllt olje enda, så jobben er 100%"fersk", dvs. aldri vært montert/kjørt etter renovering. Har fyllt olje av korrekt mengde og type, men fortsatt ingen bremsefunksjon ved bruk av håndmakt.
Er dette normalt? Må den monteres inn i bilen og "kjøres inn" før den virker som den skal? Eller har vedkommende som har gjort jobben gjort noe galt? (det er byttet lameller, lager osv for maaaaannnnge penger).

På andre diffbremser jeg har håndtert med håndmakt har det ikke vært mulig å vri stikkasklene hver sin vei med bare håndmakt.

Redigert av e12535i den 01-01-1970 01:00

Skrevet av 02Ronny den 01-06-2012 18:35
#2

Da er det feil montert , eller at det er en 02 diff som ikke har forspenn på bremsen. Er du sikker på at det er en E21 diff?

Skrevet av e12535i den 01-06-2012 19:35
#3

Huset er e21, innsatsen vet jeg lite om. 323 Harald kan muligens sjekke med han som gjorde jobben?

Skrevet av 02dag den 02-06-2012 10:03
#4

Jeg har også en diff fra e21 og jeg klarer heller ikke å vri akslene hver sin vei med bare henda. Bra å høre at det sannsynligvis er slik det skal være, selvom det ikke er noen trøst for deg.

Kan det være slik at denne sperra er 25% og derfor er litt lettere å vri rundt? Det er jo en slags sentrifugalclutch som sitter inne i det huset, så det kan jo godt hende at den vil virke på bilen?

Redigert av 02dag den 01-01-1970 01:00

Skrevet av Espen02E30 den 02-06-2012 10:53
#5

Nå blir det nevnt både diffsperre og diffbrems her..
Går utifra at du har en diffbrems med lamell, denne skal vel som Ronny tyder ikke kunne vris for hand. Gjør den det er den ihvertfall veldig slapp?

Jeg har forresten en kamerat som nå nylig ble forhandler av quaife differ. Kan levere til 02/e21 osv.. Meget dyktig kar. Kan sikkert få til greie pris. Dette er "skuddsikre" differ.

Skrevet av e12535i den 02-06-2012 10:58
#6

Det dreier seg om en 25% diffbrems. Stikkakslene kan vris akkurat slik jeg vil. Solgte en tilsvarende diff i våres, og den oppførte seg annerledes. Slik det er nå kan jeg ikke se at den virker som den skal. Kjenner ikke kompetansen til han som har gjort overhalinger, men det er nye deler i innmaten. Noen med tips om hva som evt ikke er gjort riktig??

Skrevet av 02Ronny den 02-06-2012 17:16
#7

Kan jo mangle en lamell....

Skrevet av e12535i den 03-06-2012 10:00
#8

Kan se ut som den må åpnes ja....

Skrevet av e12535i den 03-06-2012 14:46
#9

Ser av ETK at lamellene finnes i flere tykkelser. Regner med at dette er for å kunne justere inn korrekt forspenning. Kan det være at det er satt inn for tynne lamellene, slik at det ikke er nok friksjon?
Noen som har litt peiling på hvordan en slik diff skal settes sammen for at dette skal bli riktig??

Skrevet av Johnny Pettersen den 03-06-2012 15:00
#10

Uten at jeg har helt dekning for hva jeg sier men på en lamell diff så er det vel antall shims som bestemmer hardheten.

Skrevet av 02Ronny den 03-06-2012 15:49
#11

Jeg og en kompis har nettopp overhalt min E21 diff inkl. bremsen. Lars (02kongen) sendte meg nye lameller uten at han spurte hvilken tykkelse jeg skulle ha... Den funker som den skal.

Skrevet av e12535i den 03-06-2012 17:35
#12

Noen på Østlandet som er gode på dette?? Bor i Sandefjord

Skrevet av geirm den 04-06-2012 10:26
#13

Du justerer med friksjonsplatene de kommer i forskjellige tykkelser. Friksjonslamellene er bare i en tykkelse. Har du en 25% e21 diff sitter det en konkav skive/fjær i begge ender som presser friksjonspakken mot hverandre. Hvis ikke diffbremsa har vert tukla med så skal det ikke være nødvendig å skimse noe som helst. Har du nye friksjonslameller og nye fjærer så skal diffen låse akkurat som da den var ny.

Dersom du har en diffbrems fra en 02 så er den litt annerledes, den har ikke forspenn fjær. Her må må du måle den komplette friksjonspakken og deretter huset. Forskjellen eller klaringa skal være 1 tiendedel. Ikke lett å måle uten å ha bra måleverktøy.

Sperrevirkningen bestemmes av hvor mange friksjonslameller du har (2 eller 4) og vinkelen på noen andre deler inni der som er litt vanskelig å forklare. Men grovt forklart er det slik:
25%=2 friksjonslameller vinkel lik 45 grader
40%=4 friksjonslameller vinkel lik 45 grader
40%=2 friksjonslameller vinkel lik 33 grader
75%=4 friksjonslameller vinkel lik 33 grader

Tar du en tur til Drammen skal jeg se på den for deg.

Geir...

Redigert av geirm den 04-06-2012 10:47

Skrevet av e12535i den 04-06-2012 14:31
#14

Overlater gjerne denne til deg, så tukler jeg ikke med noe jeg ikke har gjort før.
Sender deg en PM

Skrevet av e12535i den 13-06-2012 13:05
#15

Mysteriet er oppklart. Det mangler 2 ytre lameller i diffen, og da tenker jeg det blir bra når disse er på plass. Ellers er alt av lager og, lameller, tetninger osv nytt, så det ser bra utWink

Skrevet av e12535i den 27-07-2012 10:23
#16

Diff.brems er montert på bilen og alt virker som det skal.
Shims var tilstede på diff-huset, bare vanskelig å se pga. den nye lakkeringen.
Låste det ene bakhjulet og målte omtrent 45-50Nm kraft for å rotere det andre (satte momentnøkkel på en hjulbolt, så ikke 100% riktig, men godt nok).
Ingen ulyder registrert, så det det virker som det er gjort en god jobb med renoveringen.Smile