Emne: BMW 02/Classic :: BMW 730 e23

Skrevet av 74BMW02 den 02-08-2012 21:04
#1

Hei,

Jeg har vært i utlandet i sommer.

Jeg fant og så en NYDELIG 1978 mod. BMW 730a, 100% orginal lakkering og alt, kjørt kun 14800 km garantert!

Bilen ser helt ny både inn og utvendig.

Eieren kjører den ca. 1000 km hver sommer.

En ting er jeg litt skeptisk at den ikke har håndbøker, servicebok eller andre papir, kun vognkortet.

Er bilen ikke verdt uten disse?

Håper at noen gir tips til meg om det.

Takk forhånd!!!!

MVH

BMW2002Cool

Skrevet av GSS den 02-08-2012 21:47
#2

Bilen er nok verdt mer med alle papirer i orden, men jeg tror kroneverdien er mindre enn gleden ved å ha det på en slik bil.
Jeg vil tro det er få biler fra den tiden som fortsatt har alle papirene på plass. Dersom det ikke er en svært spesiell bil synes ikke jeg manglende dokumenter av slike slag bør påvirke kjøp eller ikke. Dette var min mening, og det er nok mange som mener noe annet også.

Skrevet av TorEnholm den 03-08-2012 13:32
#3

En E-23 vil det ta mange år på å tjene deg rik på. Som nevnt over er det nok litt mer verdi i en bil med alle papirene i orden. Hvis du er overbevist om at det du ser visuelt stemmer med eieren sier er det bare å smelle til. Med 14 800km på telleren kommer du til å ha mye glede av denne bilen. Jeg vet ikke hva du har tenkt å bruke bilen til, men disse 70-80 talls bilene ruster fort, så om du skal bruke den om vinteren, bør du kanskje vurdere organiliteten opp mot det å rustbehandle (tektylere) bilen. Skal den stå i tørr garasje og brukes på solskinnsdager, kan du kanskje la den være orginal. Sikkert andre meninger om dette her på forumet. Post bilder om du kjøper. Tidlig E-23 er ett flott skue Smile

Skrevet av 74BMW02 den 08-08-2012 20:31
#4

TorEnholm skrev:
En E-23 vil det ta mange år på å tjene deg rik på. Som nevnt over er det nok litt mer verdi i en bil med alle papirene i orden. Hvis du er overbevist om at det du ser visuelt stemmer med eieren sier er det bare å smelle til. Med 14 800km på telleren kommer du til å ha mye glede av denne bilen. Jeg vet ikke hva du har tenkt å bruke bilen til, men disse 70-80 talls bilene ruster fort, så om du skal bruke den om vinteren, bør du kanskje vurdere organiliteten opp mot det å rustbehandle (tektylere) bilen. Skal den stå i tørr garasje og brukes på solskinnsdager, kan du kanskje la den være orginal. Sikkert andre meninger om dette her på forumet. Post bilder om du kjøper. Tidlig E-23 er ett flott skue Smile


Helt enig!

Men prisen er for stiv, eieren skal ha Euro 15000,-, pluss moms, frakt og en gangavgift på kr. ca. 5000,-.Angry

Skrevet av TorEnholm den 09-08-2012 00:03
#5

Hehe, prisen er stiv, noe som er godt for oss som har classic BMW, værre for den som gjerne ville kjøpe dette stykke nydelig bil. Det vil være andre E23 der ute å få tak i, men det er mye der ute med rustskader, som fort overgår 15000 euro i reperasjoner. Smør deg med tålmodighet, det kommer flere. Synd du ikke hadde interessen da Orginalpolizei solgte sin...

Skrevet av 74BMW02 den 18-08-2012 22:16
#6

TorEnholm skrev:
Hehe, prisen er stiv, noe som er godt for oss som har classic BMW, værre for den som gjerne ville kjøpe dette stykke nydelig bil. Det vil være andre E23 der ute å få tak i, men det er mye der ute med rustskader, som fort overgår 15000 euro i reperasjoner. Smør deg med tålmodighet, det kommer flere. Synd du ikke hadde interessen da Orginalpolizei solgte sin...


Ja, det er nok sant, og jeg har fortsatt tenkt mye på den bilen, men den har forgassere i motor, ønsker innsprøytningsmotor, gir forgassere ofte ulempe? jeg er usikker på det, kan noen fortelle meg om dette? takker jeg så mye!

74BMW02

Skrevet av E23 galningen den 19-08-2012 02:25
#7

Prisen var stiv i forhold til norske prises men bra biler koster betydelig mere i resten av Europa enn i Norge. Her er veteranprisen egentlig latterlig lav. En tilsvarende 730 i Norge er du nok heldig om du får 50,000 kr for. Men slike biler finnes nesten ikke i Norge.

De Første E23 med forgasser ble ikke så veldig populære. Kombinasjonen stor bil, forgasser og 4-trinns gearkasse slo ikke heldig ut på bensinforbruket. Av 730 ble det derfor kun bygd litt over 17,000 eks i løpet av 3 år.

Forgassermotor på en hobbybil er helt ok så lenge alt er iorden, problemet kommer dersom noen luringer har prøvd og justere litt etter eget forgodtbefinnende. Disse forgasserne er litt mer avansert en en Volvo Stromberg for og si det pent.

Skrevet av 74BMW02 den 19-08-2012 21:40
#8

E23 galningen skrev:
Prisen var stiv i forhold til norske prises men bra biler koster betydelig mere i resten av Europa enn i Norge. Her er veteranprisen egentlig latterlig lav. En tilsvarende 730 i Norge er du nok heldig om du får 50,000 kr for. Men slike biler finnes nesten ikke i Norge.

De Første E23 med forgasser ble ikke så veldig populære. Kombinasjonen stor bil, forgasser og 4-trinns gearkasse slo ikke heldig ut på bensinforbruket. Av 730 ble det derfor kun bygd litt over 17,000 eks i løpet av 3 år.

Forgassermotor på en hobbybil er helt ok så lenge alt er iorden, problemet kommer dersom noen luringer har prøvd og justere litt etter eget forgodtbefinnende. Disse forgasserne er litt mer avansert en en Volvo Stromberg for og si det pent.


Ja, 50000,- kr er her i landet med skader eller høy km. stand, men det er ikke for 15000 km (som nye) som jeg så den i utlandet, jeg lurer på en ting om choke til forgassere finnes også på 730?

Jeg vet alle med innsprøytningsmotor har ikke choke.

Jeg har selv 73 mod. BMW 2002, den er forgassere og må bruke choke når det er kaldt ute.

74BMW02

Skrevet av 74BMW02 den 20-08-2012 23:30
#9

74BMW02 skrev:
E23 galningen skrev:
Prisen var stiv i forhold til norske prises men bra biler koster betydelig mere i resten av Europa enn i Norge. Her er veteranprisen egentlig latterlig lav. En tilsvarende 730 i Norge er du nok heldig om du får 50,000 kr for. Men slike biler finnes nesten ikke i Norge.

De Første E23 med forgasser ble ikke så veldig populære. Kombinasjonen stor bil, forgasser og 4-trinns gearkasse slo ikke heldig ut på bensinforbruket. Av 730 ble det derfor kun bygd litt over 17,000 eks i løpet av 3 år.

Forgassermotor på en hobbybil er helt ok så lenge alt er iorden, problemet kommer dersom noen luringer har prøvd og justere litt etter eget forgodtbefinnende. Disse forgasserne er litt mer avansert en en Volvo Stromberg for og si det pent.


Ja, 50000,- kr er her i landet med skader eller høy km. stand, men det er ikke for 15000 km (som nye) som jeg så den i utlandet, jeg lurer på en ting om choke til forgassere finnes også på 730?

Jeg vet alle med innsprøytningsmotor har ikke choke.

Jeg har selv 73 mod. BMW 2002, den er forgassere og må bruke choke når det er kaldt ute.

74BMW02



Kan noen svare det?

Skrevet av 02Ronny den 21-08-2012 06:44
#10

Det er automatchoke på 730.

Skrevet av 74BMW02 den 02-09-2012 20:52
#11

02Ronny skrev:
Det er automatchoke på 730.


Hei,

Jeg blir gal, for jeg liker alle veteran BMWer, veldig vanskelig å velge en av disse, jeg har vurdert på e23 som har gått 15000km, lyst også på e12, e28, e21, e24, e9 og e3.

Hva anbefaler dere?

Lurer på om det er lett å få tak i nye deler til e23?

MVH

BMW2002

Skrevet av E23 galningen den 03-09-2012 10:11
#12

Som man roper i skogen får man svar. Det du spør om er nesten umulig og svare på.
Personlig liker jeg E23 veldig godt, sammen med E3 og E12. Noe av grunnen til det er at flesteparten vil ha 02 eller E9 og jeg liker mangfoldet. Mange som synes at sedan er kjedeligere enn coupe men jeg er motsatt og er nok litt rar.Grin Ruster gjør de alle sammen, bare på forskjellige steder.

Deletilgangen er veldig bra. Din lokale BMW forhandler skaffer det meste og prisen er mange ganger latterlig lav. E24 har til sammenligning mye dyrere deler.

Redigert av E23 galningen den 01-01-1970 01:00

Skrevet av 74BMW02 den 04-09-2012 22:04
#13

E23 galningen skrev:
Som man roper i skogen får man svar. Det du spør om er nesten umulig og svare på.
Personlig liker jeg E23 veldig godt, sammen med E3 og E12. Noe av grunnen til det er at flesteparten vil ha 02 eller E9 og jeg liker mangfoldet. Mange som synes at sedan er kjedeligere enn coupe men jeg er motsatt og er nok litt rar.Grin Ruster gjør de alle sammen, bare på forskjellige steder.

Deletilgangen er veldig bra. Din lokale BMW forhandler skaffer det meste og prisen er mange ganger latterlig lav. E24 har til sammenligning mye dyrere deler.


Ja, E23 er fin, luksus BMW fra gamle dager, og eieren er sta, vil ikke gi meg litt rabatt, og den har litt løse taktrekk innvendig, jeg ba han gjøre det rette opp før jeg overtar bilen, han vil selge den som den står.Angry

Jeg er usikker på om taktrekk er lett fiksning?

BMW2002

Skrevet av TorEnholm den 04-09-2012 23:23
#14

Her har du en Norsk 732i, riktignok går den under kategorien for "rånebil/ølbil". Er du fingernem har du 90 000kr å fikse for før du kommer opp i den du ser på nå. Wink

http://www.finn.n...e=36894871

Redigert av TorEnholm den 05-09-2012 09:41

Skrevet av 74BMW02 den 07-09-2012 23:06
#15

TorEnholm skrev:
Her har du en Norsk 732i, riktignok går den under kategorien for "rånebil/ølbil". Er du fingernem har du 90 000kr å fikse for før du kommer opp i den du ser på nå. Wink

http://www.finn.n...e=36894871


Hei alle sammen!!!

Nå har jeg kjøpt meg en 78 mod. BMW 730a e23 som har kjørt 14840 km, den kommer om 2-3 uker, og skal parkere i låven hele vinteren, og skal vise frem på biltilsynet i April 2013.Wink

Skal bruke den i solskinndager.

Det er litt galskap pris jeg har investert i en lekebil.Grin hehe.

Jeg prøvde å laste ned bilder, men fikk ikke til, forstår ikke, uff.Frown

BMW2002

Skrevet av E23 galningen den 12-09-2012 22:31
#16

Da har du fått deg en flott Hobbybil.

Skrevet av TorEnholm den 12-09-2012 22:45
#17

74BMW02 skrev:

Jeg prøvde å laste ned bilder, men fikk ikke til, forstår ikke, uff.Frown

BMW2002


Jeg sliter også med det, men er kommet dithen at en ikke kan bruke "Hurtigsvar". Bruk "Post Reply" og klikk "Choose File. Problemet er at du må krympe bildene til 427KB.

Gjør du det får du i det minste ett bilde om gangen.

Andre kan sikkert fortelle deg hvordan du legger inn flere i ett svar.

Skrevet av 74BMW02 den 15-09-2012 10:00
#18

Ja, jeg har prøvd å krymre bilder og laster ned, men fikk ikke til.

Er noen i Rogaland som kan hjelpe meg?

BMW2002

Skrevet av TorEnholm den 15-09-2012 11:20
#19

74BMW02 skrev:
Ja, jeg har prøvd å krymre bilder og laster ned, men fikk ikke til.

Er noen i Rogaland som kan hjelpe meg?

BMW2002


Jeg er Rogalending. Ikke spesielt datakyndig, men klarer å få til litt på en mac. Hvor bor du?

Skrevet av 74BMW02 den 15-09-2012 18:21
#20

TorEnholm skrev:
74BMW02 skrev:
Ja, jeg har prøvd å krymre bilder og laster ned, men fikk ikke til.

Er noen i Rogaland som kan hjelpe meg?

BMW2002


Jeg er Rogalending. Ikke spesielt datakyndig, men klarer å få til litt på en mac. Hvor bor du?


Så fint at du er Rogalending, ja, jeg bor på Sandnes utenfor Stavanger.

Hvor bor du da?

BMW2002