Emne: BMW 02/Classic :: Schrink 292 monteringsproblem ?

Skrevet av steinsus den 09-09-2012 14:45
#1

Hei !

under montering av toppen min kom vi til at vi ikke skjønner hvordan man skal få montert inn 292 Schrink cammen, opplagringa er i riktig dimensjon men den siste knasten før midtlageret har høyere løft enn selve lageret.
Vi kan ikke skjønne hvordan denne kan bli montert uten å ødelegge opplagringa.

Så er det noen som har montert 292 kam i M10 topp (er en E12 topp jeg har nå) og som vet hva som skal til for å få den i ??

Vi har testet med orginalkammer og de går lett inn, og med 292 kammen i de andre M10 toppene jeg har her er det akkurat samme problem.

Skrevet av JE den 09-09-2012 15:50
#2

Har du noe utstyr til å trykke ned vippearmene? hvis ikke blir det rimelig køddent å få inn kammen.
Er kun 304* som krever at man freser ut en liten lomme i midtre lageret.

Skrevet av Johnny Pettersen den 10-09-2012 08:39
#3

Har en jigg for kam montering, bor ved Hamar,ellers har sikkert JE også hvis det er nærmere. Stor sjanse for og ødelegge noe uten verktøyet.

Skrevet av steinsus den 10-09-2012 08:56
#4

Har faktisk ikke vippearmene i enda, bare ventiler og fjærer, og jeg kan ikke klare og skjønne hvordan den skal komme inn i gjennom midt lageret da knasten stikker ca 1mm høyere enn selve lageret, ?????

Det er blitt referert til et 'kamkort' tidligere i forbindelse med Schrink 292 kammer og justeringen av disse. Er det noen som har eller vet noe om dette ??

Jeg er åpen for gode forslag her ja Shock

Skrevet av JE den 10-09-2012 11:27
#5

Suspekt... har du kjøpt denne kammen ny hos forhandler?
kan du ta et bilde, som viser problemet?

Kamkort har jeg mange ganger lurt på hva er...
Jeg pleier å justere kammen med måleur, etter hva produsenten har oppgitt.
I de fleste tilfeller så passer det rimelig bra med org posisjon på kammen.

Skrevet av steinsus den 10-09-2012 18:28
#6

JE skrev:
Suspekt... har du kjøpt denne kammen ny hos forhandler?
kan du ta et bilde, som viser problemet?

Kamkort har jeg mange ganger lurt på hva er...
Jeg pleier å justere kammen med måleur, etter hva produsenten har oppgitt.
I de fleste tilfeller så passer det rimelig bra med org posisjon på kammen.



Skal få knipset noen bilder når jeg er hjemme igjen fra jobb til helga.

Den kammen kom i toppen som sto i bilen når jeg kjøpte den, i den motoren som skulle være så super, som jeg nå har kastet omtrendt alt av.... så jeg har ikke noe doc på den desverre.

Den er målt så godt det går mot kast og det er ikke kast i den, så det er ikke det som er feil heller.

Eneste jeg klarte å finne om den kammen var dette dokumentet her egentlig, men det dukker nok opp mer etterhvert.

Skrevet av JE den 10-09-2012 19:14
#7

steinsus skrev:
Den kammen kom i toppen som sto i bilen når jeg kjøpte den, i den motoren som skulle være så super, som jeg nå har kastet omtrendt alt av.... så jeg har ikke noe doc på den desverre.

Den er målt så godt det går mot kast og det er ikke kast i den, så det er ikke det som er feil heller.

Eneste jeg klarte å finne om den kammen var dette dokumentet her egentlig, men det dukker nok opp mer etterhvert.


Det var ikke laga en liten lomme i midtre lageret i den toppen den satt i?
tilfelle det viste seg at det er en 304 og ikke en 292.....(?)

Skrevet av steinsus den 10-09-2012 20:02
#8

Nei, kan ikke se det på noen bilder fra jeg tok den ut noe sted, og det er merket 292 Schrink på kammen...

Hmm, jeg skjønner ikke dette, men det er kanskje jeg som er for forsiktig....

Her er et av bildene fra den gamle motoren med kammen i, og fra den siden det evt skulle vært laget et spor eller noe..

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG_4761.jpg

i1137.photobucket.com/albums/n517/steinsus/BMW2002/IMG_4762.jpg


Dette er merkelig, er det noen i Norge som forhandler Schrink kammer, eller er det bare IE ?

Redigert av steinsus den 10-09-2012 20:07

Skrevet av JE den 10-09-2012 20:53
#9

Vet ikke om noen i norge.. men Motornord i Sverige har Schrick.

Veldig vanskelig å se om det er laga noe lomme i midtre lageret på de bildene.
Men hvis det står 292, så vil det jo være naturlig å anta at det er en 292...

Skrevet av 02-Oivind den 10-09-2012 23:14
#10

Jeg har kjøpt 292 Schrick i fra Schmiedman i vinter, men ikke montert enda. Smile

Skrevet av steinsus den 10-09-2012 23:34
#11

02-Oivind skrev:
Jeg har kjøpt 292 Schrick i fra Schmiedman i vinter, men ikke montert enda. Smile




Har du noe papirer som sier noe om montering ? som fulgte med kanskje, eller noe ?


'håp-smilefjes-håp'

Skrevet av 02-Oivind den 11-09-2012 00:21
#12

Vel, den ligger jo i originalesken enda, så jeg kan ta en titt på det i morgen kveld Smile

Skrevet av steinsus den 11-09-2012 17:06
#13

Da har jeg snakka med spesialisten i Sverige, Motornord sin eldre herremann.

Og den skal være bare og sappe rett i sier han også, så det her er merkelig.

Jeg for gjøre et forsøk hvor jeg er mer hardhendt.....

Skrevet av 2000Touring den 11-09-2012 17:25
#14

Dersom det er en av knastene som er problemet, da hjelper det vel ikke å være hardhendt? Dvs går ikke...
Har du målt "løftet" på den, at det er ihht en scrick 292 graders kam?
Kan det være at dette er en spesialkam med grøvre midtre bæring/opplagring - har du målt det?

Bare forslag, uten at jeg har spesielt greie på det...

Skrevet av Hasse den 11-09-2012 18:36
#15

Hei Steinsus, jeg har nettopp montert en 292 fra IE i min 118 topp, det var et h.. men gikk til slutt. Tror kanskje det kan være et tips at du må vri kammen rundt etter hvert som du trer den innover. Slik at knastene kommer i riktig posisjon i forhold til lagerhusene. Da får du litt større spillerom når den skal gjennom de forskjellige opplagringene. Anbefaler å låne et monteringsverktøy. Jeg holdt på med skrujern i vippearmene, men til slutt trengte jeg fire armer, minst. Fikk den inn men slet litt før den smatt på plass.

Skrevet av steinsus den 11-09-2012 18:47
#16

2000Touring skrev:
Dersom det er en av knastene som er problemet, da hjelper det vel ikke å være hardhendt? Dvs går ikke...
Har du målt "løftet" på den, at det er ihht en scrick 292 graders kam?
Kan det være at dette er en spesialkam med grøvre midtre bæring/opplagring - har du målt det?

Bare forslag, uten at jeg har spesielt greie på det...


Har målt opplagringen på alle tre steden flere ganger, og den er lik som orginalmålene på en annen kam jeg har liggende, så det er ikke det, men jeg har ikke målt løftet på den.
Hmm, om det er en 'spesial' kam ville den da ha vært merket 292 ??!, hmm er ikke til å bli klok av dette.


Alle forslag her er gode Grin


Hasse skrev:
Hei Steinsus, jeg har nettopp montert en 292 fra IE i min 118 topp, det var et h.. men gikk til slutt. Tror kanskje det kan være et tips at du må vri kammen rundt etter hvert som du trer den innover. Slik at knastene kommer i riktig posisjon i forhold til lagerhusene. Da får du litt større spillerom når den skal gjennom de forskjellige opplagringene. Anbefaler å låne et monteringsverktøy. Jeg holdt på med skrujern i vippearmene, men til slutt trengte jeg fire armer, minst. Fikk den inn men slet litt før den smatt på plass.


Jeg har heldigvis ikke vippearmene i toppen enda, så jeg slipper den delen av problemet.
Men Hasse var det slik at den var veeeldig trang i midtlageret på siste knasten før den gikk gjennom eller hvordan var det ??
Var det 'bare' vippearmene som bremset innsettingen for deg.


Dette er ikke til å bli klok av, man kan bli sprø av mindre..... Shock Angry

Skrevet av 2000Touring den 11-09-2012 19:04
#17

Så om du dytter en originalkam på plass så har du ingen problemer? Er bare knastene som ikke kommer gjennom midlagringen eller?

Skrevet av steinsus den 11-09-2012 19:14
#18

2000Touring skrev:
Så om du dytter en originalkam på plass så har du ingen problemer? Er bare knastene som ikke kommer gjennom midlagringen eller?



Japp alle de orginalkammene jeg har testet med smetter rett inn, det er bare denne som ikke vil gjennom midtlageret med siste knasten......

Og.. jeg har testet på flere topper og de oppfører seg helt likt, så jeg skjønner ikke noe her, får bli en forsiktig 'gummiklubbetest' til helga tenker jeg....

Angry

Skrevet av JE den 11-09-2012 19:39
#19

Skal ikke være nødvendig å være hardhendt.
Spurte du svensken på Motornord om hva nummeret på kammen refererte til?
Jeg mener å huske at det ikke står 304 på 304 kammen til schrick...

There should be the tail end of a Schrick part number engraved into it. If the number ends in 840-01 it's a 284*, if it ends in 920-01 it's a 292, if it ends in 040-01 it's a 304*. The casting numbers on the shaft are not significant, since cams of different durations are cut form the same cast billets and those numbers would be formed before the cam was ground.

Nummeret av betydning står på register enden av kammen.

Godt mulig jeg bare forvirrer nå, jeg beklager i så fall på forhånd. Wink

Skrevet av 02-Oivind den 11-09-2012 21:12
#20

Har sett på 292-kammen min og knasthøyden er den samme som midtlagringen, muligens ørlitt mindre. Det skal gå helt fint å dytte den rett inn. På kammen i mellom kanstene står det innstemplet Dr. Schrick og BF4. På registerenden står det 00201 og 92001, samt inngravert for hånd .27 og CP. Det er vel antagelig signaturen til han som har gjort kvalitetskontrollen.
Jeg tror det er mye som tyder på at du kan ha en 304-kam?