Emne: BMW 02/Classic :: 1971 BMW 2000 Touring(Tii)
Skrevet av 2000Touring den 15-09-2012 22:08
#1
Så langt har jeg laget tråder for hver del av prosjektene jeg har hatt på bilen, men tenker nå at jeg heller kan ha en generell tråd om bilen.
Bilen det er snakk om er en 1971 BMW 2000 Touring(Tii)
Kan jo ta litt om min BMW-historikk også:
Kjøpte min første BMW 2000 Touring 1972 mod som 17-åring i 1992(av Birger Tangeland). Denne brukte jeg i noen få år i ungdommen, deretter ble den satt bort. Planen var hele tiden at bilen skulle settes i stand bare tiden var inne for det, men skole, ingen sted å stå, penger og unger satte en stopper for det helt fram til hus og garasje var bygget i 2005. Da flyttet jeg bilen til garasjen og jeg begynte seriøst å hanke inn mye deler - hugde faktisk 2 02'er i den perioden - fram til 2008, hvor jeg virkelig hadde tenkt å begynne på bilen. En dag gikk jeg ut i garasjen og så på bilen - og innså dessverre at dette kom jeg ikke til å klare å få til
Da kjøpte jeg min 1971 BMW 2000 Touring til fordel for min første bil.
Jeg har så lenge jeg har hatt lappen alltid hatt en eller flere BMW'er i mitt eie.
Mine viktigste prosjekttråder til nå:
oppussing av motor/motorrom 1971 2000Touring Vinter 2008/2009
Oppussing av understell 2000Touring 1971 Vinter 2009/2010
Renovrering av tii-motor+++ 2010/2011
Redigert av 2000Touring den 01-01-1970 01:00
Skrevet av 2000Touring den 15-09-2012 22:12
#2
Laget en brakett til Kugelfischerpumpa på Tii-motoren. Nå kan det til og med hende at jeg klarer å få justert CO'n ned på et akseptabelt nivå - men vi får se...
Redigert av 2000Touring den 01-01-1970 01:00
Skrevet av 2000Touring den 15-09-2012 22:13
#3
Bytta alle bensinslanger i motorrommet til min Tii-motor i dag - aldri mer Biltema bensinslanger!
Skrevet av 2002turbo den 16-09-2012 10:10
#4
Det ser strøkent ut nå
02-Espen
Skrevet av 2000Touring den 16-09-2012 10:17
#5
Takk Espen
Må gå igjennom justeringen av av pumpe og stag osv. Begynner fra scratch... Nytter jo ikke kjøre med en CO som er på rundt 10%
Skrevet av 2000Touring den 24-09-2012 07:38
#6
På fredagen var jeg på NAF og fikk justert CO'en. Det var i grunn ikke bare lett...Når bilen står på tomgang så varierer den fra 2-5%. Gikk mer og mer ujavnt etter hvert som jeg justerte den nedover, så jeg midlet den på rundt 3-4%.
Men det som skjedde når jeg prøvekjørte på lørdagen er at den av og til lugger ved hardt pådrag ved rundt 5-5500omdr., noe den ikke har gjort før.
Noen som har forslag på hva dette kan være? For mye/lite CO på høyere turtall?
Hadde vært jæ...a morsomt å få til å justere denne motoren så man fikk tatt ut hele potensialet... Det føler jeg at jeg fortsatt ikke har fått til.
På søndagen byttet jeg pluggledninger og gikk over til eksospakning som er bøyd utover i toppen, for å beskytte pluggledningene.
Vasket og polerte bilen også
Skrevet av Espen02E30 den 24-09-2012 09:15
#7
Har du sett på pluggene hvordan de ser ut etter sist kjøring? De kan kanskje fortelle deg litt.
Dæven å ryddig bilen din egentlig er, strøkent motorrom
Skrevet av 2000Touring den 24-09-2012 09:36
#8
Ja, i og med at jeg byttet pluggledninger så plukket jeg ut pluggene. På de forrige settet måtte disse toppene på pluggene sitte på og nå måtte de av. Så jeg kikket på de - de er sjokoladebrune alle 4. Omtrent samme farge som melkesjokolade.
Takk skal du ha Espen-)
Har jo tross alt pussa opp motorrommet for noen få år siden, så da bør det jo holde seg noen år til syntes jeg...
Skrevet av 2000Touring den 25-09-2012 21:29
#9
Har lenge tenkt å montere den originale luftfilterboksen til Tii-motoren, men har latt det være fordi jeg ikke gjorde samtidig som jeg pusset opp motorrommet. Det mangler nemlig 2 braketter som er sveist på innerskjermen, og de har jeg ikke lyst til å sveise på nå som motorrommet er lakkert.
Derfor har jeg i dag vært hos Øyvind Nicolaysen, som hadde en genial løsning som Alpina brukte på sine biler. Nemlig en brakett som sitter festet til en av boltene til fjørbenslageret. Hadde egentlig bare tenkt å dra innom Øyvind og lage en pappmal, men etter som vi stod der og holdt på og hadde materialene så ble det til at vi lagde hele braketten mens jeg var hos han. Det er hva jeg kaller service!
Desverre så viste det seg at så lett skulle det ikke være for bilen hans, og hans luftfilter var ikke like, så braketten må jeg nok lage på nytt
Men det skal jeg nok få til...
Skrevet av 2000Touring den 03-10-2012 23:43
#10
Da har jeg kommet meg videre med braketten:
Første del av modifikasjonen...
Ved bare å kappe bort delen av plata som kom i konflikt med bremsevæskebeholder og tilpasse for hulla i boksen så viser det seg at boksen allikevel kommer for nære bremsevæskebeholderen.
Del 2 av modifikasjon og ferdigstillelse:
Prøvemontere forlenget brakett, og sveiset på plate for å få med en bolt til.
Lakkert brakett
Lakkert luftfilterboks
Ferdig montert, med ny gummibelg, slangeklemmer og oljeåndingrør.
Redigert av 2000Touring den 03-10-2012 23:48
Skrevet av oyvind den 04-10-2012 20:38
#11
Grattis ser bra ut nå!
Skrevet av 2000Touring den 04-10-2012 20:57
#12
Takk for det Øyvind.
Da jeg holdt på med bilen nå, så la jeg merke til at den (nesten 2 år gamle) nyinnkjøpte radiatoren lekker - det var ikke noe ålreit syn.
Radiatoren er kjøpt hos walloth, og jeg har send de en mail i forhold til dette - så får vi se hva som kommer ut av det. Vet ikke hva slags kjøpsrettigheter man har når det er kjøpt i Tyskland jeg - noen som vet?
Skrevet av 2000Touring den 05-10-2012 10:56
#13
Ja, jeg er ikke mindre enn imponert: Fikk mail tilbake fra Walloth mindre enn 12 timer etter at jeg sendte den i går kveld, med beskjed om at dette ville de ordne opp i - veldig bra!
Det jeg ser på som en utfordring er at de vi ha den tilsendt, enten for reparasjon eller ny, og sende tilbake igjen.
Og her kommer utfordringen: Hva slags papirer og system fra toll er jeg nødt til å sette meg inn i for å unngå å gå i momsfellene her?
Å sende til Tyskland er vel grei skuring vil jeg tro, men om den blir reparert som en garantisak skal jo ikke jeg betale moms verken for det, eller ny vare?
Jeg mener å ha lest en gang at varer for reparasjon skal det utføres(midlertidig), for deretter innføres inn i landet igjen. Huff! Ser for meg en del bortkasta energi her...
Noen om vet hvordan dette må gjøres?
Redigert av 2000Touring den 01-01-1970 01:00
Skrevet av 2000Touring den 05-10-2012 11:53
#15
Takk for tips. Har snakket med toll nå, så får jeg høre med Posten hvordan de håndtere dette.
Skrevet av 2000Touring den 21-10-2012 19:53
#16
Etter at jeg justerte og satt på luftfilterboksen, og på høsttreffet, gikk ikke bilen veldig godt - da fikk den alt for lite CO.
Helt sikkert for at jeg tok ut anleggskruen, som man ikke skal røre
For den regulerer CO'n over hele registeret - og skal være fabrikkinnstilt...
Uansett - for å få dette til å funke ordentlig har jeg funnet ut at man nesten er nødt til å skjønne i detalj hvordan denne pumpa fungerer. Og nå begynner jeg å få rimelig god innsikt i dette.
Så i dag begynte jeg justering fra start igjen. Først begge stagene på 85mm, deretter pinnen i hullet for å synkroniserepunpe og spjellhus. Sjekke om "fingrene" på pumpa står der de skal - full gass osv. Også må halvmånen stå der den skal.
Ut og prøve en tur - gikk faktisk bedre enn før, men går fortsatt og "popper" i eksosen(for lav CO) Også skulle jeg sjekke denne armen som skulle stoppe på anlegget, og da kom jeg på at det skulle jeg gjøre mens motoren var varm.
Inn og spise middag, og vente på at motoren skal bli kald.
Ut igjen og skru det i fra hverandre igjen for å komme til skruen. Fikk justert armen på 2,6mm når motoren er kald. Skru sammen igjen og starte opp - ikke helt villig i starten, men ok. Justere CO, så den går bedre på tomgang og kald motor.
Også prøvekjøre - oi! Sparker godt unna... Stoppe og sjekke om den går på tomgang - nei, det gjorde den ikke. Justere CO ned, så den går på tomgang - sparker fortsatt greit. Har faktisk drag helt fra 2300omdr/min - det har jeg aldri hatt før. Morsomt...
Kjøre inn i garasjen igjen og sjekke:
Justeringsskruen ligger på anlegget - helt toppers!
Da kan jeg atter en gang vurdere å sjekke CO'n med COmåler for å sjekke hvordan jeg ligger an.
Skal vel ta en tur eller to til i høst før jeg er helt fornøyd, men jeg føler nå at det går bedre. En god dag
Redigert av 2000Touring den 21-10-2012 20:01
Skrevet av Touring den 21-10-2012 21:18
#17
Hmm, du har kontroll på sakene forstår jeg
akkurat dette må gjøres med min også, timebestilling ?
kan ta meg en tur jeg
Skrevet av 2000Touring den 21-10-2012 21:44
#18
Det er bare å ta en tur - men jeg gir ingen garanti
Skrevet av Touring den 22-10-2012 14:12
#19
det gjør jeg gjerne, må bare få inn noen nye lys så er den klar til test tur igjen
Skrevet av 2000Touring den 22-10-2012 17:12
#20
Har du vinterdekk på bilen du eller?
Har flere lykter liggende jeg - usikker på hvor gode de er da....
Redigert av 2000Touring den 01-01-1970 01:00