Emne: BMW 02/Classic :: 1600-2 baur vollcab restaurering
Skrevet av tepe den 29-12-2013 22:58
#1
Opprinnelig skulle bilen kun sprøytes om i originalfargen condor og overhales tekniskt. Bilen er tidligere "restaurert" i tyskland, men en kunne se at det var noe galt med venstre bakskjerm. Jeg ble spurt om jeg kunne bytte bakskjerm på Tores cab, og etter litt tenking sa jeg ja og at vi kansje skulle bestille indre hjulhus og bagasjeromsbrønn også siden det ikke så så bra ut.
som sagt så gjort. Frem med kappeskiva...
Dette bilde er tatt ifjor. ser ganske strøken ut.
bakskjermen kom av og det som åpenbarte seg var allt annet enn tysk grundighet
lag på lag med stål og sparkel og glassfibermatter
Alle vet at det ALLTID er verre enn det ser ut
minst 3 lag stål på indre hjulhus og ingenting å sveise et nytt ytre hjulhus i
Cab forsterkningen i kanalen hadde de bare gitt faen i og punktet på noen platebiter hist og pist.
"alt" må byttes ifra kardangtunellen og ut til dørene på hver side.
A- stolpe osv står selvfølgelig i stil med resten og rubb og stubb byttes til nytt.
PS: det er ikke noen vits i å mase om å stive av karosseriet for jeg har ikke noe å sveise avstivninger i. Hvis den går bortover veien som ei krabbe, så monterer jeg førerstolen på skakke for den må og ha nye fester
(Tror vi må avbestille lakkeringen som var avtalt i januar)
Redigert av tepe den 19-03-2014 23:51
Skrevet av Torleif den 30-12-2013 00:13
#2
Ja Terje vi får mange fine kvelder her
spørs om her blir plass til E 30 igjen på en stund
Men man lærer jo mye
Skrevet av Torleif den 30-12-2013 19:14
#3
Så ble det jo gjort litt i dag og
Skrevet av oyvind den 30-12-2013 21:49
#4
Hei
Bra att det skjer noe , tror det lønner seg med originale biler i fremtiden.
Lykke til!
Skrevet av tepe den 30-12-2013 21:53
#5
Ja det går fremover. nå er en faktisk kommet så langt at en har begynt å sveise inn nye platebiter
Det står mye å venter på å bli montert, men det er dobbelt så mye på vei så det er et stykke igjen.
A stolpen var et trist syn, men alt det dårlige er nå borte og har begynt å sveise det opp pånytt.
Bilde tatt før det ble renskåret
Skrevet av tii-hallvard den 31-12-2013 11:52
#7
Bra du har fått begynnt å sveise nytt. Det er en god plass å være. Mye hyggeligere enn å ta bort for å finne mer dårlig metall.
351 000,- for en full cab (den i lenken din) + frakt og moms er jo billig?
Redigert av tii-hallvard den 01-01-1970 01:00
Skrevet av Torleif den 31-12-2013 18:01
#8
Ja den er selfølgelig verd og ta vare på selv om det er mye jobb. det er jo ikke så mange av disse så de holder seg godt i pris
Skrevet av 2002turbo den 07-01-2014 00:48
#9
Interessant og inspirerende. Jeg følger prosjektet med beundring
Mitt cab prosjekt (
http://www.02clas...ad_id=2574 ) stoppet opp for to år siden, rett før jeg skulle sette strøm på vinkelsliperen.
Når jeg ser hvor mye jobb jeg har i vente vurderer jeg sterkt å utsette restaureringen litt, og heller kjøre rundt med turbobredder-cab en sommer eller to først.
02-Espen
Redigert av 2002turbo den 01-01-1970 01:00
Skrevet av tepe den 08-01-2014 23:06
#10
Arbeidet med cab,en fortsetter
bakre hjulhus ble først prøvemontert og delvis punktet sammen indre og ytre del før det ble tatt nedigjen og punktet helt sammen
deretter sveiset delvis inn i karosseriet vedhjelp av jekkestropper og faglig tyngde
Cab forsterkningen var next da den går på innsiden av A stolpen
A stolpen ferdig tilpasset det som var brukbart av den gamle. Hadde ikke lyst til å fjerne hele siden jeg er redd for å miste kontrollen på karosseriet når så mye er fjernet
Test for å se om det stemmer med ytterkanal, og det ser bra ut.
Originale cab bakskjermer finnes ikke for øyeblikket, men en sedanskjerm gjør samme nytta må bare fjerne b og c stolpene og brette en fals i nedre kant der vinduet på sedanen er
Skrevet av 02Ronny den 09-01-2014 22:37
#11
Inspirerende å følge med på prosjektet! Herlig å se godt pågangsmot :-)
Skrevet av tepe den 10-01-2014 00:09
#12
Takk Ronny. Kan ikke stoppe nå.. Fikk sveiset inn A stolpen i kveld + ytterkanalen.
Er det noen som vet åssen dreneringsslangen til cab,en skal være festet og hvor den går ut?
Den var bare stukket ut av et hull i hjulhuset, men regner med at det er noe hjemmemekk
Skrevet av Johnny Pettersen den 10-01-2014 09:53
#13
På de med soltak så går slangen bare nedi kanalene og ledes ut via hullene der, mener og hørt at det var det samme fra cab boxen også, særdeles dårlig løsning.
På den ene min med soltak sveiset jeg inn en slangestuss som peker ned så det ble en fast forbindelse rett ut.
Skrevet av tepe den 10-01-2014 16:09
#14
Johnny Pettersen skrev:
På de med soltak så går slangen bare nedi kanalene og ledes ut via hullene der, mener og hørt at det var det samme fra cab boxen også, særdeles dårlig løsning.
På den ene min med soltak sveiset jeg inn en slangestuss som peker ned så det ble en fast forbindelse rett ut.
Det stemmer Jonny.
Jeg har vært i kontakt med en Nederlender idag som har peiling på cab og fått en beskrivelse på hvordan det kan gjøres.
På hans bil er det sveiset inn en rørstuss som går ut under kanalen + at han har lagt inn en ekstra på hver side
Skrevet av Toto den 10-01-2014 17:51
#15
Imponerende jobb dere legger ned her:-)!!
Spennende å følge prosessen - fortsett å legge ut bilder!
Skrevet av Torleif den 10-01-2014 21:34
#16
Takker Toto ja det ble litt jobb av det men vi har det trivlig mens vi holder på og vi får et godt intrykk av hvordan disse bilene er bygd
fikk slipt sveiser i kveld.
Skrevet av Thomas den 11-01-2014 09:21
#17
Lærerikt og interessant å følge med på den enorme jobben dere legger ned her. Min cab er det heldigvis minimalt med rust på, så jeg slipper denne jobben. Har planer om å bytte noen utvendige paneler og lakkere i original Granada farge, men det er det, Har kjøpt bitene som skal til. Så de står på lager til det kommer tid og anledning til å bytte dem. Med den farten dere holder så er denne snart på veien igjen. Dere blir så proffe nå, at dere tar vel en renovering av den siste tredje caben som står i Ytre Enebakk også. Og da er det snart på tide med et ekte eksklusivt vollcab treff i Norge snart.
Skrevet av 2002turbo den 11-01-2014 13:44
#18
Thomas skrev:
Lærerikt og interessant å følge med på den enorme jobben dere legger ned her.
Dere blir så proffe nå, at dere tar vel en renovering av den siste tredje caben som står i Enebakk også.
Det er bare å si i fra, delene er kjøpt inn !
Jeg ser på jobben der har lagt ned at jeg ALDRI kommer til å sette i gang med dette selv.
Jeg er veldig i tvil nå :
Skal jeg gjøre som Thomas, og bruke bilen noen år til slik den er ?
Eller skal jeg finne noen som kan skifte kanaler ( med mer ? ) for meg ?
02-Espen
Skrevet av Torleif den 11-01-2014 18:57
#19
Thomas skrev:
Lærerikt og interessant å følge med på den enorme jobben dere legger ned her. Min cab er det heldigvis minimalt med rust på, så jeg slipper denne jobben. Har planer om å bytte noen utvendige paneler og lakkere i original Granada farge, men det er det, Har kjøpt bitene som skal til. Så de står på lager til det kommer tid og anledning til å bytte dem. Med den farten dere holder så er denne snart på veien igjen. Dere blir så proffe nå, at dere tar vel en renovering av den siste tredje caben som står i Ytre Enebakk også. Og da er det snart på tide med et ekte eksklusivt vollcab treff i Norge snart.
det var bare meningen at denne også bare skulle få sin orginal farge
Skrevet av tepe den 20-01-2014 22:16
#20
Bakakselopphenget måtte lages nytt alt sammen også en del av gulvet måtte byttes til nytt stål
Det skal og byttes alle 4 gulvpannene derfor er den ikke sveiset ferdig i nedre kant.
Ikke spesielt festlig å ligge under en bil å sveise. Ble tipset om å prøve et 3fas apparat og det gikk faktisk bedre Fikk plassert sveisen der en ville uten at bare tråden smeltet
Gjenstår litt slipearbeid