Emne: BMW 02/Classic :: Ombygging av motor m10-m42

Skrevet av kolstad den 05-04-2016 15:15
#1

Hei.
Er det noen her i landet som har fått godkjenning for m42 i 02? Skulle gjerne ha kommet i kontakt med noen som evt har det og hatt et registreringsnummer eller 2 å legge frem hos biltilsynet. Har fått "go" hos biltilsynet, men dem ønsker vite om det er noen som har fått godkjenning med andre motorer etc. Dem ville helst at jeg fikk et skriv fra Bmw sentralt om ombyggingen osv og jeg driver å søke etter "hoved" kontoret til bmw i norge, noen som vet?

Marius.

Skrevet av bmwm2 den 05-04-2016 22:05
#2

Du får ikke hjelp av bmw Norge til noen form for ombygging. De er prinsippielt imot all ombygging og sender således ikke ut noen skriv. Forhandlernettet til bmw er også pålagt og ikke være behjelpelig med slike ting.
Jeg har godkjent 3 stk 02er med s14 men ingen med m42. Kan ikke tenke meg at det er noe problem og godkjenne med motor som har mindre effekt og dreimoment enn 2002 turbo.

Skrevet av kolstad den 06-04-2016 14:43
#3

Hvordan har du gått frem for godkjenningene da? Hva skal jeg gjøre når jeg ikke får noen info/hjelp fra bmw norge? Setter stor pris på hjelp da jeg har bilen nesten klar og ikke er så inne med dette om søknader osv.

Skrevet av bmwm2 den 07-04-2016 11:18
#4

Det enkleste i ditt tilfelle er nok og vise til 2002 turbo sine data og kopiere denne i tekniske oppsetninger. Når du så legger ved dokumentasjon på m42 sine data er du jo under på eff., dreimoment og tyngde så da blir dette godkjent.
Jeg tok min bil til tuv i Tyskland og fikk således godkjent den der og så hos biltilsynet her. De neste to bilene kopierte vi etter min og sammen liknet dem hos en bmw forhandler så fikk vi dem godkjent av biltilsynet her etterpå.

Skrevet av 2002turbo den 10-04-2016 12:31
#5

Jeg støtter BMW Norges avgjørelse om å ta avstand til ombygging.
De har et rykte og et ansvar å ta vare på som seriøs merkeforhandler.
BMW's klassiske biler sliter med et frynsete rykte på grunn av for mye hjemme-mekk !
Cool
Jeg tror også at BMW bevist øker prisene på "original teile" for å sortere vekk uønskede objekter.

Til dere der ute som ønsker dere nyere, større motor og bredere dekk . . . . KJØP DERE EN NYERE BIL Angry
La oss ta vare på BMW klassikere slik de skal være.
.
( dette må ikke oppfattes som personlig kritikk - kun et motsvar fra en gruppe som normalt tier i slike diskusjoner. )
.
Mvh
Orginal-Polizei nr 1

Skrevet av bmwm2 den 10-04-2016 18:38
#6

Hehe, BMW er ikke mere utsatt for hjemme mekk enn andre merker har hatt gjennom årene. Alle biler som har blitt brukt av yngre generasjoner har i enkeltes øyne blitt "ramponert" mens andre ser på det som "oppgradering".
Men hvis dette er holdningen til flere her inne er det jo ikke rart gjennomsnitts alderen snart går igjennom taket her.
Nei min oppfordring til alle må være og lage biler med form og farge etter eget ønske og økonomi. Ikke la dere presse i noen retning for at enkelte SÆRE gubber har en oppfatning om hvordan en bil skal fremstå.
(Espen dette kan du ta som personlig kritikk ikke for dine meninger men for og mene så direkte på et offentlig fora.)

Skrevet av 02-Ole den 11-04-2016 08:19
#7

Som nevnt, det er nok best å forholde seg til malene fra Amcar. De ser ut til å funke bra. Så viser du til spesifikasjon på Turbo, akselvekter, effekt og dreiemoment.

Jeg vet ikke hvordan det vil stille seg å bruke "bedre" bremser og stabstag enn originalt, det er det nok lurt å forhøre seg om. Det vil for eksempel bli rimeligere å bruke ettermarkedsbremser kontra Turbobremser. Men jeg vet ikke hvordan de kontrollerer dette rent praktisk.

M42 er et spennende valg, ganske populært i US. Finner mye bra informasjon om det på bmw2002faq.com, classicdaily.net driver med akkurat dette.

Skrevet av kolstad den 12-04-2016 15:03
#8

Har vært i kontakt med biltilsynet å lagt frem alle spec fra Turbo på bremser og stab stag inklu delenr på alt, laget en fin liten mappe kor dem lett kunne bla frem å se forskjellene. Det var ingen problem å få godkjent m42 motor med bremser til Turbo. Eneste dem ville vite var vekta på motorene m10 kontra m42 fordi jeg nevnte den skulle være ganske lik på vekt, trudde han ikke helt siden m42 var 16v etc. Noen som har sett tallene for vekt på motorer, prøvd å søke litt uten hell. 02-ole: Jeg følger oppskriften fra classicdaily å har kjøpt motorfester og div fra dem, veldig behjelpelig og anbefaler dem på det sterkeste. Så til dette med uorginal motor osv.. Jeg bygger bil av intresse/hobby og bestemmer selvfølgelig selv hvilken forbedringer eller ombygging jeg ønsker med min bil, raskere biler har jeg også. Å jeg tar kontakt her på forum for å få råd og tips fra 02 miljøet som sitter med info om det jeg lurer på. Ferdig diskutert..
Snakket med Bmw Norge å dem sa faktisk mye hjelpsomt, kunne fortelle om flere godkjente biler i norge med s14, hvilken bremse som var vanlig å bruke og henviste til bmwccn for hjelp og info. Eneste dem ikke kunne skaffe var skriftlig oppskrift, det ordnet man selv slik som jeg har gjort. Så nå mangler jeg bare 250mm bremser bak å er på leit etter e21 320 med tromler så om noen vet av eller har ønsker jeg komme i kontakt med vedkommende.

Skrevet av 02-Ole den 14-04-2016 10:12
#9

Ireland Engineering har komplett sats til 250 mm tromler. Men med e21 deler blir vel delenummere feil?

M10 veier mindre med forgasser, men når turbo og kugelfisher kommer på syntes jeg å huske at motoren veier ca 180 kg.

Skrevet av 02Ronny den 26-04-2016 21:39
#10

Hei. Du får vel kjøpt det du trenger hos BMW forhandler. Jeg kjøpte 250mm tromler og skjold orginalt, og bremsesylindrer fra Bilextra.

Stå på!