Emne: BMW 02/Classic :: Gjenoppbygging av 3.0 Si

Skrevet av Geir Skjelseth den 03-09-2007 21:10
#1

Jeg er blitt kontaktet av en som har kjøpt tilbake sin gamle 3.0 Si som han kjøpte ny i 1974. Bilen står nå med et råkarrosseri og resten i esker. Er det noen som kan komme med et tips/anbefaling på en seriøs "gjenoppbygger", gjerne en eldre, erfaren mekaniker? (Pensjonist?) Eieren bor i Oslo.

Skrevet av E23 galningen den 04-09-2007 22:38
#2

Jon Braaten på Minnesund. Han er kjent i veteranmiljøet så det er sikkert noen der som kan hjelpe deg videre.
Ellers hadde dette vært et artig prosjekt men og skru for andre tørr jeg ikke og ta på meg.

Skrevet av 2002turbo den 07-09-2007 09:21
#3

Nei, det er ikke lett å finne noen som tar på seg denne type jobb.
Og som har kunnskapen som trengs.
Det er jo noen som sender bilene sine til Litauen eller Polen ?

Skrevet av Johnny Pettersen den 08-09-2007 18:43
#4

Hei!
problemet er også at veldig mye karroseri deler til disse bilene er utgått.F.eks kanaler er utgått.Pirat kanaler kan man ikke bruke da godset i disse er veldig tynt.veier halvparten av originale.Glem og lage de selv.
Var selv heldig og fikk tak i nye bakre hjulhus til min E3 langt nedi sverige av en privat person, var også gjennom 20stk. dører før jeg hadde 4 friske.Rustfri panser og koffertlokk fikk jeg f.eks fra Rogaland. Det går nok og få tak i det meste men det vil bli tidkrevende.
Lever bilen til ett profesjonelt restaurerings firma i f.eks Tyskland eller England. Sikkert billigere enn å få gjort det her hjemme hvis man ikke som i mitt tilfelle er forhenværende biloppretter

MVH.Johnny

Skrevet av oyvind den 23-03-2008 18:33
#5

Dette innlegget gikk meg forbi , jeg har selv en si 73 mod som til vinteren vil bli plassert i nybygd isolert garasje så hele vinteren vil bli brukt til denne er det noen andre som holder på med tilsvarende bil E3 modell ?

Skrevet av Johnny Pettersen den 23-03-2008 19:55
#6

Hei!
Ja tør påstå at jeg har en av få som er rusfri. Veldig tidkrevende karroseri selv om det ikke er spesielt avansert.Brukte 2 år men kjøpte ikke mye nytt untatt bakplate,hjulhus bak,bagasjerom.Borret løs forsterkninger,kanaler,frontplate, reparerte dette,sandblåste og grunnet før det ble satt på igjen.
Ble ferdig sveist for 2 år siden,står nå nylakkert og proff sealet i skjøter under.
Nå er det kjedelige gjort så den får stå i kø blant de andre bilene

Skrevet av oyvind den 23-03-2008 20:46
#7

Hei
min er det lite rust i selve karrosseriet men dører og alle løse ting var ille , har gått gjennom ca 20 dører + panser og bagasjelokk, motor var bra og gearkasse var fra ZF + sperre på kardang.
Det som ikke var bra var att alt var demontert og i dårlig stand så samling av interiør har tatt tid + 2002 som jeg kom over snart ferdig bare litt jobb ingjen innvendig.
3.0 si er en bil som har prestasjoner som det står respekt av selv i dag .
Vi snakkes!

Redigert av oyvind den 23-03-2008 20:53

Skrevet av Johnny Pettersen den 24-03-2008 18:56
#8

Etter min mening den mest undervurdert og underprisete fra BMW
Kjempebil spør du meg
Har ganske mye interiør deler samt 4 x el.vindu og air-cond hvis du skulle mangle noe.