Emne: BMW 02/Classic :: BLYFRI BENSIN

Skrevet av Ledo den 22-12-2007 00:05
#1

ENDELIGSmile

Etter utallige BMW'er siden 70 tallet bestemte jeg meg for å få tak i en 02 igjen. Har lett lenge, og i går ble det klaff. Kjøpte en 1502 fra 76 på telefon og min sønn hentet den opp til Hamar. Bor selv i Trøndelag, så jeg henter den senere. Har planer om å få mer motor m.m. etter hvert.

Det jeg lurer på nå¨er om den går greit på ren 95 blyfri, eller om jeg bør bruke blytilsetning.

Er det noen der ute som har bygd opp en 1502 til Turbo eller mer er jeg mottaglig for tips.

Ha en riktig God BMW Jul!!

Skrevet av 02-Oivind den 22-12-2007 01:46
#2

Det er ingen problemer med å kjøre på blyfri bensin. Det er alutopp med ventilseter i stål, så de er ikke avhenging av "smøringen" som støpejernstopper trenger.
Det er riktignok en fordel med blytilsetningen, å det er at man øker kokepunktet på bensinen, noe som kan være greit for oss med forgassere, hvis man kjører så det blir riktig varmt.

Lykke til med nyanskaffelsen og satser på at du dukker opp på treff til sommeren.

Skrevet av 2002turbo den 22-12-2007 11:51
#3

Ledo skrev:
Er det noen der ute som har bygd opp en 1502 til Turbo eller mer er jeg mottaglig for tips.



Tips :
Det er bedre å ha en fin 1502 Grin enn en misslykket turbo-kopi Angry
La fantasien ligge, det finnes nok 02-er som er skrudd i filler.
GRATULERER MED 02

Skrevet av geirm den 22-12-2007 12:15
#4

Gratulerer med 02, er det 1502'en som lå på FINN tidligere i uken?

Skrevet av Ledo den 22-12-2007 14:48
#5

geirm skrev:
Gratulerer med 02, er det 1502'en som lå på FINN tidligere i uken?


Det var den på Tjøme ja. I følge min sønn som hentet den var den i god stand. Noe rust, men overkommerlig.

Skrevet av Ledo den 22-12-2007 14:49
#6

02-oivind skrev:
Det er ingen problemer med å kjøre på blyfri bensin. Det er alutopp med ventilseter i stål, så de er ikke avhenging av "smøringen" som støpejernstopper trenger.
Det er riktignok en fordel med blytilsetningen, å det er at man øker kokepunktet på bensinen, noe som kan være greit for oss med forgassere, hvis man kjører så det blir riktig varmt.

Lykke til med nyanskaffelsen og satser på at du dukker opp på treff til sommeren.


Kommer i alle fall på Lånke i august

Skrevet av 02-turbo den 22-12-2007 21:14
#7

Grattulerer med valget av klassiker!! Ikke for å legge en alt for stor demper på den lystige stemmningen ved handelen av veteranskyss, men har skyssen reg nr JC 42239? Hvis ja, da har du ikke fritidsproblemer for de kommende mnd`er. Hvis nei, da kan du nyte fritiden....

Er det denne?

http://finn.no/fi...e=10721640

Redigert av 02-turbo den 22-12-2007 21:19

Skrevet av Ledo den 22-12-2007 23:00
#8

02-turbo skrev:
Grattulerer med valget av klassiker!! Ikke for å legge en alt for stor demper på den lystige stemmningen ved handelen av veteranskyss, men har skyssen reg nr JC 42239? Hvis ja, da har du ikke fritidsproblemer for de kommende mnd`er. Hvis nei, da kan du nyte fritiden....

Er det denne?

http://finn.no/fi...e=10721640


Det er nok denne ja. Kjenner du bilen?

Skrevet av geirm den 23-12-2007 00:04
#9

Steike, no va du fæl. Det er nå en gang det store spenningsmomentet ved å kjøpe klassikker.... hvor bra/dårlig er den egentlig. Men, jo mindre du skrur dess lengre er du sikker på at du har gjort et kupp.

1502'en ser nå veldig fin ut på bildene.

Skrevet av 02-turbo den 23-12-2007 10:14
#10

For å svare på om jeg kjenner til bilen, så vurderte jeg å kjøpe den her i høst. Dro derfor ned til Tønsberg hvor den da befant seg. Bilen er veldig fin innvendig og fast i "fisken", tror at den ikke har gått lengre enn anntydet (ca.93.000 km). Grunnen til at jeg sto over handelen, var at det var for mye rust bla i dørstokker samt innfestninger til baktraversen. Prisen var i mitt tilfelle alt for stiv, i forhold til rustmengden, kr.28.000,- En del rustsveising må påberegnes, at bilen var EU godkjent med såpass mye rust i bærende konstruksjon kan bare tyde på at selv "Stevie Wonder" kan få jobb som EU kontroll kontrollør..... Fatt mot!!

Redigert av 02-turbo den 23-12-2007 11:00

Skrevet av Ledo den 23-12-2007 12:11
#11

02-turbo skrev:
For å svare på om jeg kjenner til bilen, så vurderte jeg å kjøpe den her i høst. Dro derfor ned til Tønsberg hvor den da befant seg. Bilen er veldig fin innvendig og fast i "fisken", tror at den ikke har gått lengre enn anntydet (ca.93.000 km). Grunnen til at jeg sto over handelen, var at det var for mye rust bla i dørstokker samt innfestninger til baktraversen. Prisen var i mitt tilfelle alt for stiv, i forhold til rustmengden, kr.28.000,- En del rustsveising må påberegnes, at bilen var EU godkjent med såpass mye rust i bærende konstruksjon kan bare tyde på at selv "Stevie Wonder" kan få jobb som EU kontroll kontrollør..... Fatt mot!!


Er klar over at det er en del rust. Har allerede gjort avtale med en skal reparere dette før jeg henter bilen i vinter. Forøvrig fikk jeg den for 20000. Jeg tok en sjanse da jeg kjøpte den usett, men ser ikke svart på det.

Skrevet av 02alpina den 24-12-2007 11:14
#12

Jeg synes den så veldig fin ut, mye bra og fint interiør. Gratulere med ny bil og som Espen sier , behold den org. ,bruk penger på gode fjærer /dempere (godt understell =mye kjøreglede) + foringer, evt. lure oppe i en 2 liters maskin. Du kan til slutt når det er gått noen år sette en S14 opp i , så har du en ulv i fåreklær :-) , hilsen en som også har 1502.

Skrevet av geirm den 24-12-2007 13:43
#13

Per, du er en 02 entusiast etter mitt hjerte....Hold den orginal med noen Bilstein, fjærer, 2 liter og til slutt en S14. Som jeg skulle ha sagt det selv.

Skrevet av 02-turbo den 24-12-2007 13:48
#14

Ja takk, begge deler... Turbo er morsomt det også....!!??

Skrevet av Ledo den 25-12-2007 15:44
#15

02alpina skrev:
Jeg synes den så veldig fin ut, mye bra og fint interiør. Gratulere med ny bil og som Espen sier , behold den org. ,bruk penger på gode fjærer /dempere (godt understell =mye kjøreglede) + foringer, evt. lure oppe i en 2 liters maskin. Du kan til slutt når det er gått noen år sette en S14 opp i , så har du en ulv i fåreklær :-) , hilsen en som også har 1502.


Skal nok holde den mest mulig orginal, men kan ikke huske at jeg har putret rundt med 75hk, så det blir vel etterhvert noe mer motor. Hadde i min ungdom (30 år siden både 2002 og tii. Den gang var kongebiler som kjørte rundt det meste. Diden har jeg hatt rundt 50 biler av alle merker (MB, Saab, Audi, Volvo, ALFA M.M.). Gikk i fjor tilbake til BMW (320 DAT M-Tech). Nå blir det ingen andre merker mer (Kanskje en Porsche). Føler jeg kjører bil igjen nå.