Emne: BMW 02/Classic :: Tenning på turbo

Skrevet av 02turbo den 19-03-2008 19:24
#1

Hei!
Nå har jeg holdt på en stund for å få stilt tenningen på turbo bilen uten å lykkes. Jeg får ikke "kula" til å holde seg i hullet. Motoren har en tendens til å jage opp og ned! Det har den forsåvidt hatt hele tiden. Når "kula" synes virker det også som om at motoren skal til å stoppe. Kan det være at tomgangen bør justeres opp? Har ikke rørt noe av dette enda. Grunnen til at jeg ønsket å stille tenningen var at den hadde en tendens til å "skyte" når en slapp opp gasspådraget. Jeg tar av vakumet på fordeleren og blokkerer slangen. Og jeg prøver å stille ved varm motor.

Er det noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre? Bør jo få fikset dette i løpet av påska!

hilsen turbo SveinAngry

Skrevet av E23 galningen den 19-03-2008 23:19
#2

Har du sjekket fordeleren for slitasje? Sitter vektene fast, fungerer vakumklokka?

Skrevet av 2002turbo den 20-03-2008 00:44
#3

Hei Svein

Jeg tror ikke fortenning og "kula" er grunnen til ujevn tomgang.
Trolig er det som "E23-Rune" sier, at det er noe med vekter/vakum.
Start med en rens / sjekk av fordeleren.

Hvis det er feil på CO, så ser du det på pluggene.
CO på turboen skal kun justeres på "altitude-kompensator" - som også er følsom på vakum lekasjer. Sjekk ALLE vakum slanger som går til innsuget.
Sjekk grunnjustering på Kugelfisher stag/spjeld ( som Tii ) Ikke rør noe hvis ikke avvikene er store !!

( du har vel fått en kopi av turbo service heftet ?, hvis ikke mail meg )

Lykke til Wink

Redigert av 2002turbo den 20-03-2008 00:46

Skrevet av 02turbo den 20-03-2008 15:47
#4

Hei, hei!
Har åpnet fordeleren og der er det reint å fint, har imidlertid smurt litt opp. Er litt usikker på om vakumklokka fungerer godt nok. Skal en lett kunne "suge" og holde stage inne? Er det noen som vet om det er stor forskjell på de forskjellige vakumklokkene? Har i alle fall problemer med å se om dette kan være årsaken. Vakumslangen blir jo koblet i fra når jeg prøver å stille tenningen, og motoren jager når jeg gjør dette.

Jo da Espen jeg har fått service heftet, men du vet jo at vi menn ikke leser bruksanvisninger.

Co' en har jeg målt tidligere og den var grei, litt usikker på hva du mener med grunnjustering på Kugelfisher stag/spjeld.

hilsen en som fortsatt søker i uvishetenShock

turbo Svein

Skrevet av 02alpina den 24-03-2008 18:58
#5

Jeg vet ikke om det er rett spor, men kan det være vakum lekkasje, prøv å spraye litt startgass rubdt de rette steder, se om motoren jager seg opp da.

Skrevet av 02turbo den 25-04-2008 18:39
#6

Da er CO justert opp på litt over 7 og problemet løst!Grin
Dette blir ei fin helg!

turbo Svein