Emne: BMW 02/Classic :: T 7002

Skrevet av geirm den 06-04-2008 23:28
#1

02 venner, planen har vært klar hele tiden, kun små justeringer av det aller nødvendigste. Jeg innrømmer det, PLANEN SPRAKK.

Grunnen til at jeg nå kommer i tidsnød er delt,
1 - jeg demonterte for mye
2- Pga. #1 oppdaga jeg veldig mye brunt stål og annen elendighet i hjul opphengs komponentene.

Alt er nå rustsveist og modifisert, tror ikke det er en eneste av komponentene i kassa (bilde) som ikke er endret på en eller annen måte. Alle endringer er gjort med det for øyet at rundetidene skal gå ned. Nå gjenstår det å se om teori og praksis stemmer.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0827.jpg


Fortsettelse følger.

Geir...

Redigert av geirm den 02-12-2008 22:25

Skrevet av geirm den 02-05-2008 22:57
#2

T-7002 skrider sakte fremover. Alle hjulopphengsdelene er ferdige og lakkerte. Alle beveglige deler samt bremser er nye. Fjerfesta bak er ferdig sveisa, for en drittjobb, nå gjenstår det kun å grunne og lakke hjulhusa.

I dag fjerna jeg asfalt mattene under bakstet samt i bakre forbrønn, kun en liten overraskelse, ellers såg det helt og fint ut.Grin

Det blir turbo breddere inntill videre, det sparer meg for masse arbeid. Framskjermene er nye så de tar jeg av og sparer til senere. jeg bruker framskjermene fra den andre bilen da de er allerede ferdig tilpasset for turbo breddere.

Er det noen som har en deffekt difrensialbrems liggende? Jeg mangler lokk til min, hører gjerne fra dere.Shock

Skulle gjerne lagt ut bilder men det får jeg bare ikke til.Sad

Geir...

Redigert av geirm den 02-05-2008 22:59

Skrevet av geirm den 24-05-2008 00:20
#3

T-7002 sliter med fremdriften, alt tar lengre tid enn planlagt. Men noe har da skjedd siden sist

Hjulhusa bak har blitt skjært opp og tilpassa turbo breddere og fjærfeste er ferdig reparert. Det var fryklig mye sparkel og dårlig rustsveising fra tidligere, dette gjorde jobben mye vanskligere.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0098.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0094.jpg

Turbo bredder montert, dekker nesten sprekt sparkel jeg måtte slipe bort. Er Inka feil i kominasjon med grønt eller???Shock

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0100.jpg

Bakstillinga ligger ferdig å venter på å bli montert.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0103.jpg

Som nevnt tidligere tabba jeg meg ut ettersom jeg trodde Turbo bremser går på TI nav. Nå har jeg maskinert nav og skiver slik at alt passer. Ikke en metode jeg anbefaler, mye arbeid.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0104.jpg

Fjærbein forran ferdig sammen montert, ikke så dumt hva?Cool

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0105.jpg

Håper jeg har bakstillinga på plass i løpet av neste uke.

Fortsettelse følger.

Geir....

Skrevet av Johnny Pettersen den 24-05-2008 16:37
#4

Hei Geir!
Gledelig å se at hjulhus reparasjonen er utført riktig. Dvs. at forsterkningen i hjulhuset også er borret løs og rengjort/reparert.

Redigert av Johnny Pettersen den 24-05-2008 16:38

Skrevet av geirm den 25-05-2008 00:38
#5

Johnny Pettersen skrev:
Hei Geir!
Gledelig å se at hjulhus reparasjonen er utført riktig. Dvs. at forsterkningen i hjulhuset også er borret løs og rengjort/reparert.


Takk for hyggelig tilbakemelding, jeg er ingen biloppretter men jeg tør å prøve. Fjærfestet var imidlertid rimlig opprusta så jeg måtte skjære vekk mye mer enn jeg trodde først var nødvendig. Det var en utfordring å lage de nye bitene i 2mm stål som krummer alle veier, men jeg synes selv resultatet ble brukbart.

Her ser man elendigheten bedre.Sad

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSCF4129.jpg


Geir...

Skrevet av geirm den 28-06-2008 23:52
#6

Detta går bra aldrig væra, jeg har tatt innover meg at T-7002 ikke kommer på veien i år. Sad Det er en stor skuffelse, men det finnes ganske enkelt ikke tid nok til gjøre den ferdig.

Jeg er ingen petimeter men greier ikke å lukke øynene for det som er dårlig og rustent. Rust må bort så godt det lar seg gjøre, ettersom jeg ikke bygger noen utstillings bil blir det ikke byttet ut hele deler men felt inn stykker der jeg har kappa ut rust. vedlegger noen bilder av min vendetta.

Geir...

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0125.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0126.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0183.jpg

Skrevet av geirm den 02-12-2008 22:22
#7

Jeg har starta opp igjen restaureringsarbeidet av T 7002 etter et langt avbrekk. Som dere kan se av bildene har jeg reparert høyre side av gulvet i bagasjerommet samt bytta nedre del av bakskjermen på begge sider

Har forresten bestemt meg for farge: det blir Agave med matt panser og bagsjelokk. Tror det kan bli fint.

I dag var jeg å henta 4 stk ATS 8X13 pålagt nye 205 60 13 Yokohama R dekk.

Geir...

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSC_0082.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSC_0083.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSC_0085.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSC_0084.jpg

Skrevet av Thomas den 03-12-2008 23:02
#8

Dette ser jo kjempe bra ut Geir. Gleder meg til å følge med her på nettet i vinter når de siste bitene faller på plass ?? Bilder er kjempe bra. mer mer . . . . . Smile

Skrevet av geirm den 03-01-2009 00:00
#9

Heisann,

Fikk da gjort noe i romjulaGrinGrin

Slipt rein bakplata klar for retting (Er det noen i Drammens området som kan å bruke hammer og mothold og som kan tenke seg å hjelpe meg?)
Fjærna asfaltmattene i gulvet inni bilen (Fant mer rust men ikke mer enn forventa)
Skrapt understellsmasse frem til forkant av bakre tverramme, for en møkka jobb
Skrapa gulvet i bagasjerommet reint
Sveist inn gr. 2 forsterkninger ved bakre støtdempertårn

Det ser trøstesløst ut, men jeg er rimelig optimist. Har sveist all rust frem til forre fotbrønn.


i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSC_0162.jpg[IMG]

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSC_0163.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSC_0157.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSC_0156.jpg


Geir..

Redigert av geirm den 03-01-2009 00:05

Skrevet av geirm den 09-01-2009 00:04
#10

Jeg sa vist at jeg hadde sveist all rust frem til forre fotbrønn, men der tok jeg feil gitt. Høyre fjerfeste bak hadde vært reparet før så jeg trodde det var bare å gå over å fixe litt dårlig sveis så var alt OK

Problemet var at det hadde blitt reparert med 0,7mm plate! Da var det bare å finne frem vinkel kutteren å få driten vekkSadSadAngryAngry


i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0008.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0009.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0010.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0015.jpg

Jeg tror dette området er rustent på alle 02'er hvor det ikke har vært gjort reparasjoner. I stedet for å flikke slik som jeg har gjort er det raskere å kappe bort hele fjærfeste og sette dit en reparasjons del.


Geir...


Geir...

Skrevet av Johnny Pettersen den 09-01-2009 21:01
#11

Hei!
Geir, bare ett lite tips: enten må sveisene dine glattes helt ut eller så må de sandblåses. Det er nemlig under glødeskallet det begynner og ruste igjen. Dette er klassikeren, sveis rust og ett år etterpå så begynner det igjen grunnet ovennevnte.Grunn med en god grunning for bart stål som en heft for videre vanlig grunning.

Redigert av Johnny Pettersen den 09-01-2009 21:04

Skrevet av oyvind den 09-01-2009 21:38
#12

Hei!
Hvis du i tilegg har på ett stoff som heter BRUNOX (kjøpes hos farvehandelen) dette brukes til smijernsrekkverk osv.dette lager en oksygentett hinne slik att oksygenet ikke kommer til på de små steder, tetter igjen alle porer da blir denne bilen som ny!
Ser bra ut ! kjempefin modell !
Lykke til!
Vi snakkes mvh Øyvind

Skrevet av 2002turbo den 10-01-2009 10:39
#13

Jeg har forsøkt BRUNOX. Men jeg sliter med grunningen oppå, den koker ? Shock


02-Espen

Skrevet av geirm den 10-01-2009 12:00
#14

Jeg har vært fryktelig i tvil hva jeg skal bruke som grunning, det er derfor jeg ikke har påført noe ennå. Tror jeg bruker noe oljebassert på bunnpata (både over og under) og i hulrom og syregrunning andre steder.

Ulempen med oljebasserte produkter er at billakk og grunning koker i kontakt med de. Jeg er imidlertid etterhvert blitt overbevist om at oljebassert produkter med rust inhibitorer er det rette for meg ettersom jeg ikke har mulighet for sandblåsing. De oljebaserte produktene har bedre penitreringsevne og dermed behøver jeg ikke å fjerne rusten til blankt stål.

Har kjøpt produkter fra denne leverandøren:
http://www.mamut....efault.htm

Brunox er vel også oljebasert, fimaet over selger et produkt som heter Isogrunn. Denne kan man legge over oljebaserte grunninger og den tåler billakk og grunninger uten at det koker.


Geir...

Skrevet av geirm den 10-01-2009 22:24
#15

geirm skrev:
Har kjøpt produkter fra denne leverandøren:
http://www.mamut....efault.htm


Tok meg tid til å Google produktene fra denne leverandøren. Før var jeg sikker på at det er gode produkter, nå er jeg usikker.

Ser at det er mange, spesielt i USA, som bruker POR-15 er det noen her på forumet som har noen erfaring?

Som nevnt tidligere er felger og dekk klare, mangler bare bil å skru de på.SadSad

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/DSC_0006.jpg

ATS 8 x 13 et 0 med Yokohama 048 205/60 R dekkGrinGrin.


Geir...

Skrevet av oyvind den 10-01-2009 23:39
#16

Brunox er Grunning ,
Legg ett lag med lakk oppå ( med lakksprøyte m/ herder å slikt, min bil har dette ikke noe koking eller så må det stå å herde lenge)
Lakket en gammel Audi med Brunox under denne rustet ikke på de stedene som jeg brukte Brunox.
De fleste som driver med gamle vetranbiler bruker slike stoff.
Er man for rask så koker det vent litt mellom lagene 2-3 ganger med tynne lag ,du får problemer hvis det legges på for mye av gangen.
Dette og lignende stoff har jeg brukt faktisk siden 1984 og de herder som 2 komponent så vær tålmodig å la det tørke godt.

Redigert av oyvind den 10-01-2009 23:46

Skrevet av geirm den 26-01-2009 23:47
#17

T-7002 skrider sakte videre, siden sist har jeg sveist inn fester for momentstag fra E3/9. Jeg snakker om staget som går fra bolten til bakre tiltverramme og frem under baksetet. På 02er dette kun et tynt og smalt stag som er bøyd på de fleste biler, på E3/9 er dette staget mange ganger sterkere og festa med 2 bolter i stedet for 1 som på 02. Dette er også en klassa gr. 2 detalj.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0020.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0081.jpg



Ellers har jeg tatt av frontstykket, det var utrolig dårlig, ikke pga så mye rust men pga at bilen har hatt en frontskade og reparasjonen var mildt sagt elendig.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0078.jpg



Fikk meg en overraskelse på A-stolpen på passasjersiden, den er helt opprusta ved siden av skjermfestet. Her må jeg skaffe meg en rep. del.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0079.jpg



Geir...

Skrevet av geirm den 22-02-2009 23:50
#18

Siden det er så stille på forumet om dagen får jeg dele med dere hva som skjer med T-7002.

Jeg har kappa helt bort det gamle frontykket og tatt ut motoren, å ta ut motoren med frontstykket borte er så fornøyelig at jeg et øyeblikk vurderte borrelås istedet for sveis som innfestningsmetode for det nye frontstykket.Cool

Fronstykket fra Veng ser ut til å passe bra, noen justeringer måtte jeg gjøre men ikke mer enn forventet. Ser ut son det passer bra mot skjermene også.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0162.jpg

Siden Veng fronten er for 74/75 modellene måtte jeg felle inn midtdelen fra den gamle. Regner med å få sveist det sammen i løpet av neste uke.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0169.jpg

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/T-7002/IMG_0171.jpg



Geir...

Redigert av geirm den 24-03-2012 18:17

Skrevet av 02dag den 25-02-2009 13:42
#19

Har du mål på de cabriolet-forsterkningene?

Skrevet av geirm den 05-03-2009 21:01
#20

02dag skrev:
Har du mål på de cabriolet-forsterkningene?


Hei Dag,

Se vedlagt skisse på forsterkningene, printer du bildet ut 100% på et A4 ark blir målene korrekte. Forsterkningene er lik på begge sider du bare knekker dem motsatt. Skråen på forsterkningen må knekkes ca 30 grader mot innerskjemen topp og bunn skal ikke knekkes. Bruk 1,5 mm plate, alt. 1,25mm.

i253.photobucket.com/albums/hh79/geirm/BMW/Various%20BMW/Cabreinforcement.jpg

Geir...