Emne: BMW 02/Classic :: Olje

Skrevet av anders E21 den 11-06-2008 09:55
#1

Hva slags olje er å anbefale til min e21 320? Mineralolje el delsyntetisk? 10-40?

Skrevet av 02alpina den 11-06-2008 11:53
#2

Jeg ville vel kjørt mineralolje 20-50 på en slik god gammel maskin

Skrevet av Grazatfahrer den 12-06-2008 11:06
#3

Gjeld dette tilsvarande for ein M30 frå 1970 ?
Eg har brukt syntetisk 5-40 olje på dei andre M30 motorane som eg har hatt, men det har vore nyare variantar.

Det blir uanset ikkje mange mila mellom kvart oljeskift. Kva olje blir brukt av andre her inne ?

Skrevet av herr bertone den 12-06-2008 11:40
#4

På min 71 3.0 cs er jeg i tvil om hva jeg skal bruke. Har derfor gått for kompromisset halvsyntetisk Castrol 5-40.
Har det noe å si at motoren er lett trimmet? Bør jeg kjøre fullsynth?

Skrevet av cs erlend den 12-06-2008 13:29
#5

Jeg har brukt Castrol classic i 20-50 på min 70 2800 cs.
Bilen brukes kun på sommer, slik at oljens evne til å tåle kulde ikke er viktig derimot ser jeg det på en fordel at den holder seg litt tykk med tanke på litt større klaringer her og der......
Sikkert som å banne i kirken men likevel.......vil tippe at selv den billigste Biltema oljen har en høyere kvalitet enn den oljen man vanligvis brukte i 1970 ?

Skrevet av 2002turbo den 12-06-2008 20:27
#6

På turboen bruker jeg W15-40 mineralolje.
Bruker jeg noe tynnere enn det, blir jeg æresmedlem av "blårøykens venner" Wink
Med 30år gamle ventiltettninger blir det naturlig nok litt dårlig sikt i speilet ved motorbrems.
Alternativet er jo å bytte de - men da er en liter etterfylt olje enklere.

Jeg kjører jo maks 4-5000km mellom hvert oljeskift ( hver høst ).
Syntetisk er for de som kjører 10-30.000km mellom skiftene.

Skrevet av 02alpina den 12-06-2008 21:03
#7

Testet litt på en S14 ,2,3 fra -88 (ca) , og benyttet W15-40 for innkjøring etter første oppstart av motor. Etterpå ble det brukt W20-50 Valvoline mineralolje, noe som ga en helt annen motor (lyd og gange). Jeg mener at på motorer som er såpass gamle så er W20-50 en meget fin olje å benytte. Jeg benytter Valvoline VR1 Racing oil w20-50,(grå/svarte kanner) på både M10 og S14. Jeg har tidligere kjørt på Penzoil W20-50 men den er vanskelig å få tak (Mekonomen har den ikke lengre)

Skrevet av 2002turbo den 12-06-2008 21:03
#8

Noen påstander om olje ...til videre diskusjon Wink


Frown Mineralolje smører like bra som syntetisk ( de første 5-8.000Km )
Pfft Oljens evne til rensing / sot er avhengig av produsentens tilsettninger. Dette avgjør også prisen !
Shock Oljer med viskositet W20 eller høyere bør ikke kaldstartes.
Wink Oljer med kort spenn i viskositeten 20-50 / 10-40 er tykkere og bedre egnet til gamle motorer enn 0-50.
Angry Oljepumpa på eldre motorer greier ikke å få høyt oljetrykk på tynn olje !!
Frown Oljer med høyt spenn i viskositet 0-60 kan kjøres året rundt på de fleste "moderne" motorer.
Grin Oljen bør skiftes om høsten før bilen settes vekk. Gammel olje inneholder syre.
Cool Biltema olje er helt ok til en vanlig BMW Classic motor.... ( 10liter for <300kr Grin )
x
x

Skrevet av 02-Oivind den 12-06-2008 22:31
#9

Selv kjører jeg på Castrol GTX 15W-40 mineralolje og har gjort det i snart 15 år/40.000km. Tror nok ikke motoren min har tatt skade av det! Grin

Skrevet av 02alpina den 12-06-2008 23:13
#10

Sjekket Biltema på nett:

Motorolje, mineral, Classic 20W–50 4 liter kr. 199

"Mineraloljebasert motorolje spesielt velegnet for kjøretøy som kjøres hardt, f.eks. i løp, og for alle motorer som trenger en tykk olje, f.eks. veteranbilmotorer, innenbordsmotorer, slitte motorer etc. Gir et godt og stabilt oljetrykk. Ikke egnet i kulde (under -10 °C). Oppfyller følgende spesifikasjoner: ACEA A2/B2, API SJ/CF. 4 l."

Nytt produkt i følge internettsidene. Dette er kanskje noe å prøve.
Det er billig forsikring å skifte olje hver 5000 km , og både før og etter baneløp.

Jeg vet ikke hvem produsenten er av Biltema's oljer, men mener å ha hørt at det er en kjent produsent.

Skrevet av geirm den 13-06-2008 00:34
#11

Helt klart, en entusiast bil som får ny olje hvert år og belstes beskjedent har ingen nytte av syntetisk olje. Men på en bil som kjøres hardt regelmessig ville jeg absolutt bruke syntetisk olje, husk at syntetiske oljer holder viskositeten bedre ved høye temperaturer.

Enkelte mineral oljer har regelrett dårlige smøre engenskaper ved høye arbeidstemperaturer. I fjor tok Volvo Pentaen min kvelden etter 2 timer på 4500 rpm, vann temperaturen var normal men oljetrykket forsvant. Jeg peila oljen men det var ikke mulig å se utslag på peilepinnen. Oljen var rett og slett tynnere enn vann. Når motoren hadde kjølt seg ned fant jeg at olje nivået var normalt. Jeg brukte Biltema 10 / 40 mineral olje, aldrig mer. Heretter blir det syntetisk olje.


Geir....

Skrevet av 02alpina den 13-06-2008 14:49
#12

Vi får bruke det vi har god erfaring med sier jeg. Jeg skal snart bytte på s14 så blir det vel Valvoline igjen, (2002tii'en har jo dessverre ikke vært for mye på veien i år, men skal nå "grisesenkes" og plages resten av sesongen før demontering begynner til høst /vinter).

Skrevet av turbo2 den 13-06-2008 16:49
#13

Hvor mye olje gå det på em m10 motor med en liten ekstern oljekjøler?

Grin

Skrevet av 2002turbo den 14-06-2008 12:22
#14

02alpina skrev:
2002tii'en skal nå "grisesenkes"


...hvor skal du bruke den da ?
( ikke på norske veier ? )

Skrevet av 323-Harald den 14-06-2008 22:29
#15

Har hørt mye om olje og er enig i de fleste påstandene til Espen. Har litt vondt for å godta Biltema og Shell Helix. Leste om en superolje Pure Purple oil på nettet som var renset på en bedre måte. Den gav motoren flere hk og mindre drivstofforbruk.
Det er alltid en fare for at alt amerikansk er mye bedre (ironi).
Bruker Valvoline 15-40 mineralsk og det virker så langt.

Skrevet av anders E21 den 15-06-2008 00:05
#16

Takker for svar allesammen. Nå er olje innkjøpt, og bilen er ferdig , klar til eu kont. blir nok trondheim tur på meg å!Cool