Emne: BMW 02/Classic :: Registreringsdato for veteranbil
Skrevet av cs erlend den 15-07-2008 14:42
#1
Vurderer å hente en slektning til CS'n og trenger litt hjelp til å forstå lover og regler. Har forsåvidt spurt på hovedforum også men spisskompetansen finnes muligens her inne?
Svenske vognkort har tydeligvis ikke 1. gang registrert i vognkortet når bilen er bruktimportert til Sverige.
Hvilken dato vil norske myndigheter benytte for å fastsette når bilen kan registreres som veteran ? Bilen jeg virderer er en E24 prod i juli 79.
Tollvesenet oppgir 1.1 påfølgende år som korrekt dato for beregning av engangsavgift, men sa også at dette ikke gjelder veteranbiler, da var det 1.1 produksjonsåret. Vistnok regulert i "kjøretøyforskriften"
Vegvesentet som forvalter "kjøretøyforskriften" kunne ikke gi meg noe klart svar på telefon, og mente at produksjonsdato var det man ville bruke når man ikke hadde 1.gang registrert dato, dog uten å kunne vise til noen paragrafer.
Mvh Erlend
Noen som har peiling?
Kjedelig å måtte gå og sparke i dekkene 12 mnd ekstra dersom det viser seg at opplysningen jeg har fått er feil.
Skrevet av E23 galningen den 15-07-2008 16:02
#2
Har ikke svaret men har litt av det samme problemet. Syvern min er førstegangsregistrert i Norge i januar 86 og det står også at den er en 86 model. Problemet er at den ifølge ch.nummeret er produsert i november 83. Nå varer det fortsatt noen år til den er veteran men 3 år ekstra hart jeg liten lyst til. Si ifra hvis du finner ut noe.
Skrevet av oyvind den 15-07-2008 18:01
#3
Bilen skal være 30 ÅR for da er det ikke engansavgift i følge det jeg har fått oppgitt i Drammen!
Skrevet av Orjan den 15-07-2008 22:42
#4
Det er tollvesenet som skal ha pengene våre...
Alt som omhandler avgifter vedrørende kjøretøy, står i tollvesenets eget rundskriv nr 1/2008 "
ENGANGSAVGIFT PÅ MOTORVOGNER MV. 2008"-
På side side 12 står § 3-3 i Forskrift om engangsavgift på motorvogner - og her er essensen for oss classic-karer;
Avgiften kan likevel ikke settes lavere enn den avgift som skal svares for motorvogner som på innførselstidspunktet er 30 år eller eldre (veterankjøretøy).
Motorvognens alder regnes fra det tidspunkt motorvognen ble registrert første gang og fram til tidspunktet da motorvognen registreres første gang her i landet.
Alderen må legitimeres med offisielle registreringsdokumenter eller med attest fra vedkommende registreringsmyndighet. Hvis registreringsdato ikke kan legitimeres tilfredsstillende, beregnes alderen fra 1. januar året etter produksjonsåret.
Dvs at en bil produsert i 1979 med usikker 1.gangsreg-dato, kan registreres som veteran i januar 2010.
Kjøretøyforskriften omhandler de
tekniske kravene, og "30-års regelen" står i forskriftens
§ 1-9, Bevaringsverdige kjøretøy, 3. ledd;
Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende.
I § 1-7 står det at
Kjøretøy som tidligere har vært registrert, eller tatt i bruk uten registreringsplikt i annet land skal tilfredsstille de krav som i Norge gjaldt på det tidspunkt kjøretøyet ble registrert eller tatt i bruk i annet land.
Kort oppsummert; en bil produsert i 1979 med usikker 1.gangsreg-dato, kan registreres som veteran i januar 2010 (med veteranavgift), men slipper å tilfredstille tekniske krav som gjaldt i Norge i 1979.
Dette ble vel klart som blekk
Redigert av Orjan den 15-07-2008 22:44
Skrevet av cs erlend den 16-07-2008 08:53
#5
Takk skal du ha Orjan. Det var i grunn som jeg fryktet. Håpet ble selvfølgelig tent når de myndighetspersonene jeg snakket med på tlf rotet seg inn i produksjonsdato og blandet sammen de ulike forskrifter.
Får se om jeg sender en mail til toll og vegverk for å se om jeg kan få noe skriftlig tilbake derfra. Jeg var innstilt på å kjøre til Sverige i ettermiddag for å handle bil !
Skrevet av cs erlend den 16-07-2008 12:49
#6
Endelig en positiv overraskelse fra det norske byråkratiet, se paa dette svaret
Du har fått korrekt informasjon.
Ved registrering av motorkjøretøy som er 30 år eller eldre, stilles det faktisk ikke krav om at kjøretøyet skal ha vært registrert i utlandet tidligere for å kunne bli veteran. Modellår gir ikke bra nok indikasjon om produksjonsår og har sjelden betydning.
Imidlertid skal produksjonsåret kunne dokumenteres tilfredsstillende. Om produksjonsdato var f.eks. desember 1978 ville den kunne blitt registrert som veteran allerede fra begynnelsen av januar i år, osv.
Skrevet av 02-Oivind den 16-07-2008 17:23
#7
Ikke dårlig at sunn fornuft faktisk kan råde i den etaten også!
Ble svensketur på deg da??
Skrevet av cs erlend den 17-07-2008 09:04
#8
Var i Sverige å så på prospektet i går.
Rust i forskjermer, innerskjermer, panser, torpedovegg, dører, hjulbuer bak, golv, kanaler, rundt bakrute, bagasjeluke og bakplate. Så faktisk ikke noe rust på taket, men så var den lakket om med sprayboks også. Legg til bensinlekkasje, bremser som hang og div el-feil..........ble ikke noe handel nei. Hadde håpet at det var mulig å få bil ut av den siden selger reklamerte med noe utvendig rust.
Kan hende jeg legger inn et skambud over sommerferien. Bilen hadde riktig motor og girkasse.
Skrevet av darwin02 den 17-07-2008 22:22
#9
Hei. Så det vil ikke ha noen betydning at min 1600ti har 1-krets bremsesystem, sålenge det fungerer når bilen skal godkjennes og registreres?
Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende.
Skrevet av 02-Oivind den 18-07-2008 01:24
#10
darwin02 skrev:
Hei. Så det vil ikke ha noen betydning at min 1600ti har 1-krets bremsesystem, sålenge det fungerer når bilen skal godkjennes og registreres?
Neida, den bilen er det bare å registrere som den var da den kom fra samlebåndet! Ikke trenger du å tenke på blinklys på sidene, høyrespeil eller sikkerhetsbelter heller.