Emne: BMW 02/Classic :: Oppussing av understell 2000Touring 1971
Skrevet av Espen02E30 den 22-03-2010 15:41
#1
Prøvetur allerede nå??
Du skal ha for det å være klar i god tid!
Den dagen du tar en prøve tur er jeg sikkert på vei med bilen sammen igjen etter demontering
Er spent på å høre hva du mener om bremsene dine.
Skrevet av 2000Touring den 22-03-2010 19:04
#2
Syntes ikke dette er veldig tidelig å ta prøvetur. Er vel ikke stort med snø på Enebakk heller nå?
Vil jo ikke akkurat si at jeg jobbet veldig fort...
Skrevet av Espen02E30 den 22-03-2010 21:08
#3
Nei men du får ting gjort og det er bra.
Er vel heller jeg som er treg eller startet litt seint, er ikke så lett når en må kjøpe hus med dobbel garasje først
Men nå er alt på stell så nå skal ting skje
Skrevet av 2000Touring den 28-03-2010 19:37
#4
Da er bilen på hjula og prøvekjørt.
Må gjøre en del justeringer før det blir bra. Ene kalipperen har jeg tydligvis skrudd til for dårlig, for den begynte å subbe i felgen
Fikk ikke testet bremsene ordentlig da jeg ikke har fått luftet de ordentlig heller. I tillegg vil jo ikke nye bremser virke så godt før de har blitt brukt litt. Virker som jeg har strammet bandet for mye på ene sida bak også. Må få lagt over dekka på de felgene jeg skal bruke også
Skrevet av 2000Touring den 06-04-2010 21:33
#5
Før prøvekjøring, står fortsatt på bukker
Andre siden
Felgene jeg hadde var ikke så fine som jeg trodde, og hadde en del vekter. Kjøpte meg 2 sett med felger i går, ATS og originale BMW-felger.
Regner med at jeg går for ATS-felgene, syntes at de er tøffe og litt mere uvanlige enn krysseikefelgene. Vasket de i dag, så de ser bedre ut en på bildene. De ser faktisk ut som de er strøkne...
Redigert av 2000Touring den 06-04-2010 21:36
Skrevet av 2000Touring den 09-04-2010 20:46
#6
Har fått lagt om dekka fra stålfelgene til ATS-felgene. Syntes det ser rimelig bra ut jeg.
Felgen på bakhjulet
Var også nødt til å kjøpe 2 nye dekk, da det satt en spiker i siden på det ene dekket som stod på stålfelgene.
Ble en del tilpasning i forhold til større bremser foran for å få på 13 tommers felger.
- hullene til kalipperene måtte files ovale for å få de nærmere senter, både for å få på felgene og for å at klossene skal komme innenfor skivas ytterkant.
- 1mm schims mellom fjørbein og kalipper for å få sentrert kalipper om skiva
- for at ATS-felgene ikke skal subbe i ytterkant av kalipperene er jeg i tillegg nødt til å bruke 3mm spacer.
Redigert av 2000Touring den 09-04-2010 20:50
Skrevet av 02Ronny den 09-04-2010 22:36
#7
Ble lekker med alufelgene!
Skrevet av Hauso den 10-04-2010 00:24
#8
Blei dritfint med alufelgene ja
Hvor breie er dem?
Skrevet av 2000Touring den 10-04-2010 07:25
#9
Hauso skrev:
Blei dritfint med alufelgene ja
Hvor breie er dem?
Takk. De er fem og en halv tomme bred.
Skrevet av 2000Touring den 11-04-2010 18:10
#10
Da er bilen prøvekjørt en litt lengre tur ca 10 mil. Kjørte til Drammen og møtte 02-gutta på Konnerud - Øyvind og Knut Olav. Vi slo av en hyggelig prat, og snakket om å ta et lite garasjetreff for lokale helter litt senere(April/Mai) Alltid hyggelig å møte disse gutta.
Våren er en herlig tid!
Skrevet av oyvind den 11-04-2010 21:06
#11
Det var stort på Konnerud i dag da Inge var på besøk, med denne meget pene touringen fra 71 og med sport`s felger ATS fra riktig tidsalder på bilen " Perfekt "
Garsjetreff ja det må vi få til må bare få vårens kalender på plass så.
Plass har vi masse av .
Skrevet av Bassik den 13-04-2010 20:02
#12
Det er jeg med på.
Skrevet av 2000Touring den 13-04-2010 20:26
#13
oyvind skrev:
Det var stort på Konnerud i dag da Inge var på besøk, med denne meget pene touringen fra 71 og med sport`s felger ATS fra riktig tidsalder på bilen " Perfekt "
Garsjetreff ja det må vi få til må bare få vårens kalender på plass så.
Plass har vi masse av .
Må jo bare få sagt at bilen din er jo utrolig kul den også! Lakkeringen ble veldig bra.
Skrevet av 2000Touring den 17-04-2010 10:05
#14
Bilen på hjula.
Skrevet av Hauso den 17-04-2010 12:29
#15
Herlig! bare sånn passe misunnelig.. Vil også ha min ferdig
Skrevet av 2000Touring den 20-04-2010 06:32
#16
Hauso skrev:
Herlig! bare sånn passe misunnelig.. Vil også ha min ferdig
Da må du bare stå på, så blir du ferdig. Du har jo gjort utrolig mye på bilen din på kort tid
Skrevet av 2000Touring den 20-04-2010 06:34
#17
Har nå etterstrammet hjullager foran og bak. Og justert bremsebånd bak. Da fikk jeg plutselig en mye bedre pedal.
Er flere som lurer på dette bremseoppsettet, om det gir bedre bremser. Syntes det er vanskelig å bedømme, men det biter godt fra seg nå. Men det kan like godt være at alt er nytt og godt justert. Tror nok ikke det er noe vits å kjøpe seg "big brake kit" om man ikke skal kjøre på bane, eller kjører veldig hardt. Tanken min når jeg kjøpte settet var å få bilen godkjent ombygget til Tii, og da måtte jeg ha større bremser.
Redigert av 2000Touring den 20-04-2010 06:39
Skrevet av Hauso den 20-04-2010 10:09
#18
Ja, jeg venter egentlig bare på lakkerer jeg.. Apekatten er opptatt hver gang jeg er nedom.. Men det gir meg muligheten til å gå over sparklinga mi igjen og igjen
Skrevet av 2000Touring den 20-04-2010 11:22
#19
Hauso skrev:
Ja, jeg venter egentlig bare på lakkerer jeg.. Apekatten er opptatt hver gang jeg er nedom.. Men det gir meg muligheten til å gå over sparklinga mi igjen og igjen
Fint a gitt, da blir i hvertfall sparklinga bra
Hvordan ble det med Eibach-fjørene, bruker du de eller ble det de originale du bruker?
Skrevet av Hauso den 20-04-2010 17:37
#20
Ja, jeg fikk faktisk kontakt med han idag!
og han kom opp å så. Bare litt igjen nå, så er det bra. Skal skjære ut litt bak på venstre bakskjerm, der det var en gravrust-flekk. Som han mente ville komme gjennom om et par år. Også hjalp han meg med å banke inn noen bulker der jeg driver å sparkler, så det er nå i orden
Ikke si det til noen Inge, men ja jeg bruker dem foreløpig. Jeg fikk spenn på mine når jeg satte fjærbeinet på resten av forstillinga. Men om jeg kommer til å bruke de når bilen er på veien vet jeg ikke enda, jeg monterte dem i hvertfall for å få den på hjul, og den er stiv som bare juling. Men det er en hemmelighet
Edit:Er forresten ikke eibach fjører jeg har, men stage 1 fra IE. Sikkert det samme?, men dem var visst 1.25 inch kortere. Tilsvarer vel ca 40 mm? Fikk også "time" 3 mai, så da blir det lakkers!
Akkurat i tide til dritten må kjøres hjem
Kan ikke vente, og motivasjonen er igjen på topp! Det hjelper mye å ha en dato å jobbe mot.
Redigert av Hauso den 20-04-2010 17:40