Emne: BMW 02/Classic :: Oppussing av understell 2000Touring 1971

Skrevet av 2000Touring den 01-01-2010 17:33
#1

02Anders skrev:
Hmmm... du skal vel have de lukkede tii-arme...?? Wink


Visste ikke at det var noen forskjell på armene... Blir de stivere da? Regner med at de jeg har er greie nokWink

Skrevet av 2000Touring den 01-01-2010 19:22
#2

Da var understellet bak ute. Fort gjort...

Skrevet av 2000Touring den 01-01-2010 19:25
#3

Inni traversen(4-kantrøret) var det fullt av sand og rust. Egentlig som forventet, om man har tatt ned en travers fra en 02 før. Kan tenke meg at det er rimelig likt på alle 02er, som ikke har blitt gjort noe med:

Skrevet av 2000Touring den 01-01-2010 19:29
#4

Hadde håpet at 4-kantrøret i traversen ikke var gjennomrustent, men det er ihvertfall hull et par steder. Dette er jo bærekonstruksjon, så den skal vel egentlig ikke "tulles med", men regner med at eneste løsning er å sandblåse for deretter sveise igjen hullene? Andre forslag? Regner med at det ikke er noen som har en bra travers til salgs?

Redigert av 2000Touring den 01-01-2010 22:44

Skrevet av 2000Touring den 01-01-2010 19:30
#5

Andre siden:

I tillegg sitter en bolt på hver traverforing som bare pokker. Har sprayet på rustløser som skal få lov til å virke en stund, så får jeg det vel løst.

Redigert av 2000Touring den 01-01-2010 19:31

Skrevet av 2000Touring den 09-01-2010 17:40
#6

I dag kom deler av sendingen fra USA: Bilstein HD-dempere og grenrørCool

Delene(dempere og grenrør) kostet meg samlet 5050kr. Dette inkluderer delepris fra ebay, frakt fra vestkyst til østkyst i USA, frakt fra USA til Norge, moms og frakt fra Halden(Jetcarrier) til Kongsberg.

For de av dere som har sjekket opp litt priser i Norge så vet dere at demperene i beste fall(inkludert rabatt og pruting) koster 4000,- og rustfritt grenrør i beste fall koster 3500,-

Så det er penger å spare om man har god tid og kjøper i USAWink

Skrevet av 02Ronny den 09-01-2010 19:22
#7

NICE! Trivelig med sein julepakke.

Skrevet av Thomas den 10-01-2010 11:37
#8

Jeg synes dette grenrøret lignet veldig på det jeg kjøpte fra USA og som er speilvendt / feil sveist. Sjekk med pakningen på motoren at du får grenrøret på riktig og at du har riktig knekk på det til bilen. Mitt anlegg er blitt veggpryd.. det er jo blankt og pentr30;AngryAngry

Skrevet av 2000Touring den 10-01-2010 15:16
#9

Thomas skrev:
Jeg synes dette grenrøret lignet veldig på det jeg kjøpte fra USA og som er speilvendt / feil sveist. Sjekk med pakningen på motoren at du får grenrøret på riktig og at du har riktig knekk på det til bilen. Mitt anlegg er blitt veggpryd.. det er jo blankt og pentr30;AngryAngry


Prøvde den på en motor jeg hadde motorstativet, og det passet i hvert fall på boltgruppa. Regner med at den passer...

Husker du hvilket firma du kjøpte det av?

Redigert av 2000Touring den 11-01-2010 17:22

Skrevet av Thomas den 10-01-2010 19:42
#10

Jeg kjøpte fra delubozparts som ikke vil stå ved at det er feil på deres heders. Det du skal gjøre er å legge pakningen først på blokken og så skal du legge du den med den flaten som vil være mot grenrøret. Hos meg er det her så store avvik at det vil virke mot sin hensikt. Mitt paser fint på boltene. Pakningen passer også begge veier på blokka.Pfft

Skrevet av 2000Touring den 10-01-2010 19:54
#11

Thomas skrev:
Jeg kjøpte fra delubozparts som ikke vil stå ved at det er feil på deres heders. Det du skal gjøre er å legge pakningen først på blokken og så skal du legge du den med den flaten som vil være mot grenrøret. Hos meg er det her så store avvik at det vil virke mot sin hensikt. Mitt paser fint på boltene. Pakningen passer også begge veier på blokka.Pfft


Ok! Skal sjekke dette.

Skrevet av jaas den 10-01-2010 20:36
#12

Thomas skrev:
Jeg kjøpte fra delubozparts som ikke vil stå ved at det er feil på deres heders. Det du skal gjøre er å legge pakningen først på blokken og så skal du legge du den med den flaten som vil være mot grenrøret. Hos meg er det her så store avvik at det vil virke mot sin hensikt. Mitt paser fint på boltene. Pakningen passer også begge veier på blokka.Pfft


Hmmm,jeg har og lurt på slik headers,det du sier er at hullene ikke treffer der de skal da eller har jeg misforstått?

Skrevet av Thomas den 10-01-2010 21:41
#13

På mitt treffer ikke kanalene i toppen med grenrørets kanaler. Det er jo mulig at mitt er en ren feilproduksjon, men det er lurt å sjekke at det passer før dere setter i gang med montering. Jeg har i tillegg til mine 02 en Corvette som jeg handler deler til i USA. Min erfaring er at amerikanere er mindre nøye/nøyaktige en det vi er her hjemme på bjerget. Det blir fort mye om å men ved å skulle sende tilbake deler som ikke passer eller som er defekte. Da går for vinningen opp i spinningen. Cool

Skrevet av 2000Touring den 11-01-2010 21:34
#14

Thomas skrev:
På mitt treffer ikke kanalene i toppen med grenrørets kanaler. Det er jo mulig at mitt er en ren feilproduksjon, men det er lurt å sjekke at det passer før dere setter i gang med montering. Jeg har i tillegg til mine 02 en Corvette som jeg handler deler til i USA. Min erfaring er at amerikanere er mindre nøye/nøyaktige en det vi er her hjemme på bjerget. Det blir fort mye om å men ved å skulle sende tilbake deler som ikke passer eller som er defekte. Da går for vinningen opp i spinningen. Cool


Ser jo lovende ut dette:
i963.photobucket.com/albums/ae118/2000Touring/IMG_2505.jpg

Prøvde pakningen både på manifoilen og på motoren, tenkte det var greit å merke den også:
i963.photobucket.com/albums/ae118/2000Touring/IMG_2516.jpg

Så langt veldig bra, tenkte nå å legge pakningen med rett side på manifoilen igjen, og vips - der har vi feilen!
i963.photobucket.com/albums/ae118/2000Touring/IMG_2520-1.jpg

Men hva om jeg roterer på pakningen?? Da passet visst godt igjen:
i963.photobucket.com/albums/ae118/2000Touring/IMG_2519.jpg

Kan se ut som løsningen er å kappe av plata som skal inn mot toppen, rotere den 180 grader og sveise den på igjen.

Ser for meg en liten klagemail til delubozparts...

Skrevet av JE den 11-01-2010 21:43
#15

hmm... kjedelig.. men på en annen side så er vel detta laga i kina (?) og det er jo på andre siden av jorden, så det er vel ikke så rart at flensen er oppned Wink

Skrevet av 2000Touring den 11-01-2010 22:19
#16

JE skrev:
hmm... kjedelig.. men på en annen side så er vel detta laga i kina (?) og det er jo på andre siden av jorden, så det er vel ikke så rart at flensen er oppned Wink


LOLGrin

Du klarer vel å kutte den og sveise den riktig for meg du?

Skrevet av JE den 11-01-2010 22:39
#17

2000Touring skrev:
Du klarer vel å kutte den og sveise den riktig for meg du?


jau, men burde punktes i bilen for å få det rett..

Skrevet av 2000Touring den 11-01-2010 22:49
#18

JE skrev:
2000Touring skrev:
Du klarer vel å kutte den og sveise den riktig for meg du?


jau, men burde punktes i bilen for å få det rett..


Høres fornuftig ut. Hva er det man må bruke for å sveise rustfritt da? Har et lite MIG-apparat stående, men må vel da bruke annen tråd?

Skrevet av JE den 11-01-2010 23:06
#19

2000Touring skrev:
Høres fornuftig ut. Hva er det man må bruke for å sveise rustfritt da? Har et lite MIG-apparat stående, men må vel da bruke annen tråd?


Går greit å bruke samme dekkgass som ved sveising av svartstål (blandgass, dvs argon/co2), men bytt til rustfri / syrefast sveisetråd.

Hvis du får punkta det, så kan jeg eventuelt helsveise det med tig..

Redigert av JE den 11-01-2010 23:17

Skrevet av Thomas den 11-01-2010 23:47
#20

Jeg vil gjerne også få dette på plass der det skal være Grin Så om dere finner ut av det har jeg et på lager selv. Er nok lur å punkt sveise det på bilen før man helsveiser.