Emne: BMW 02/Classic :: Weber 45 i e21

Skrevet av Espen02E30 den 06-02-2010 01:07
#1

Det er nok tenning som ikke er justert 100%.
Fikk slik tenning i innsugsrøra før vi fikk justert tenningne helt riktig på 02 med 45 weber. Husker ikke nå men lurer på om denne gikk med litt for lav tenning da dette skjedde.

Det skjer kun når du ruser motoren lett, og ikke når motoren går med motstand?

Skrevet av jaas den 06-02-2010 09:15
#2

Det skjer på tomgang,og verst når den ikke er skikkelig varm...Men har ikke skikkelig tenningspistol så får ikke stilt nøyaktig,den viser kun nullpunktet...
Men skal teste litt mer idag..Smile
Hehe,skal på eu-kontroll om ikke lenge,kommer de til å kikke på forgasseroppsettet mitt skal tro?

Skrevet av 02Ronny den 06-02-2010 14:07
#3

Er gasserne skikkelig synkronisert?

Skrevet av Rune M2-touring den 06-02-2010 17:24
#4

Det er best å justere tenningen på en gammel M10 ved testing ute på landeveien. Da har du mulighet for å få dette optimalt. Spesiellt når du ikke har originalmotor/kam blir det skjelden bra med tenningslampe. Still opp tenning til du begynner å få tenningsbank (dette hører du godt), og juster deretter gradvis ned til tenningsbank forsvinner. Dette må testes ut på ulike turtall, og med belastning. Lykke til!

Skrevet av jaas den 06-02-2010 17:39
#5

Takk for gode forslag..Smile Gasserne er ikke synkronisert,finnes det noen grunninnstilling på disse?Hva trenger man for utstyr for å justere de? Såvidt jeg kan se er det to justerskruer på hvert løp,stemmer dette? Har prøvd meg litt fram med tenninga,og fisinga forsvinner ikke helt,så kan kanskje ha med synkronisering å gjøre?

Skrevet av 02Ronny den 06-02-2010 18:06
#6

Bilcross- metoden, for bruk i nødenPfft :

CO skruen (den med fjær på, ved gasspjeld) skrues forsiktig helt inn og 1,25 omdr ut igjen, likt på alle fire løpene.

Ta så en passe lang slange feks. gummislange ala bensinslange. Fjern luftfiltrene og start motoren. Prøv å få motoren til å gå på tomgang eller ihvertfall så lavt som du får til (ca 1000 omdr). Stikk slangen i øret og lytt med andre enden i forgasserløpene. Da hører du en klukking/susing i løpene. Denne klukkingen skal være lik i alle løpene. Dette oppnåes ved å skru på synkroniseringsskruen mellom forgasserne.
Når lyden er lik skal motoren gå greit nok til at du kan kjøre på et proffesjonelt verksted å få justert dette skikkelig.

Har justert gasserne mine slik i 15år nå og det fungerer helt greit. Kjører min på 0,85l/ mil på langkjøring med denne typen justering.

Skal det bli optimalt må du få justert av profft verksted...

Redigert av 02Ronny den 06-02-2010 18:10

Skrevet av jaas den 06-02-2010 18:12
#7

Takker,det skal prøvest...Smile Er det blandingen som må finjusteres etterpå da eller? Synken mellom forgasserne er den ene skruen som justerer spjeldene på gasserne sant?..Smile Slik at begge gasserne har lik åpning?

Skrevet av 02Ronny den 06-02-2010 18:42
#8

Alt bør finjusteres etterpå, dette er grovjustering.

Synken er den skruen som står på selve gasstaget mellom gasserne som gjør at de åpner likt ja.

Skrevet av jaas den 06-02-2010 18:44
#9

Ok,takker for hjelpa...Grin Er litt i tvil om her er noen verksted rundt om her som kan og justere slike gassere,men for forhøre meg litt..Smile
Du kjører med denne grovjusteringa eller?

Skrevet av 02Ronny den 06-02-2010 18:56
#10

Har jeg gjort i alle år, aldrig brukt instument på synkingen eller CO.
Tenningen derimot, justerer jeg med tenningslampe.

Bare hyggelig hvis jeg er til hjelp.Grin


Skrevet av jaas den 06-02-2010 19:01
#11

Glimrende..Grin Skal teste imorga,nå er det kveld..Smile
Må få lånt meg en skikkelig tenningslampe og,så jeg får justert den..hvor mange grader er anbefalt?

Skrevet av 02Ronny den 06-02-2010 19:11
#12

Kommer alt an på motoren din. Gjør som Rune skrev lenger opp her.

Men med kvassere kam er det ikke sikkert at du blir kvitt tenninsbanken helt med fordelertenning. Tenningskurven er veldig vanskelig å få optimal sålenge motoren ikke er orginal.
-Motoren i min oransje kunne ikke belastes under 3000 omdr. uten å få tenningsbank.

Redigert av 02Ronny den 06-02-2010 19:23

Skrevet av jaas den 06-02-2010 19:16
#13

Ok,måtte våren komme fort,så jeg får ut og teste...Wink

Skrevet av jaas den 07-02-2010 14:22
#14

Hmmm,var ikke lett å få den til å gå skikkelig på tomgang,noen som har noen tips? Enten ruser den seg og går ganske høyt,eller så bare dør den vekk...en stiller tomgangen med skruen som har fjær og går ned på gassoverføringa?

Skrevet av 02Ronny den 07-02-2010 14:57
#15

Tomgangsskruen står fast på selve forgasseren og trykker ned på gassoverføringa ja. Prøv en halv omdr. ekstra ut på CO skruene.

Redigert av 02Ronny den 07-02-2010 14:58

Skrevet av 02Ronny den 07-02-2010 15:00
#16

Hei!

Nå fant jeg linken jeg lette etter i går. Er på engelsk.

http://www.dvandr...

Skrevet av jaas den 07-02-2010 15:35
#17

Den sida såg nyttig ut,får finlese litt der ja..Smile Får den rikere eller magrere blanding når en justerer ut skruene? Og kan falskluft forårsake problemet med at den ikke vil gå på tomgang?

Skrevet av 02Ronny den 07-02-2010 16:27
#18

Den får rikere blanding når du skruer ut. Falskluft forkludrer tomgangen ja.

Skrevet av jaas den 07-02-2010 19:53
#19

Ok,testa med startgass,og den reagerer rundt innsuga...men om det er fordi gassen blir sugd inn traktene eller det er falskluft er jeg ikke sikker på...men virker som den suger falskt på oppførselen. Fulgte med noen plastringer med oringer på til å ha mellom gassere og innsug,er usikker på hvor mye disse skal strammest...skal det klemmest helt sammen så der ikke er glis? Oringene vil tette litt før,men blir muligens lett glippe om det er litt skjeiv stramming...

Blir mye spørsmål her,og er utrolig glad for alle svar..Smile

Skrevet av 02Ronny den 08-02-2010 06:22
#20

Var det med skiver som ser ut som korte spiralfjærer? De skal ikke strammes for hardt, skal tette uten problem, så jeg ville sjekket at de ligger skikkelig på plass.